Waarom je de denkhoek techniek niet met kinderen moet gebruiken

De denkhoek is een techniek die veel gebruikt wordt door gezinnen en scholen. Het doel is om het kind te straffen zodat het uit zichzelf kalmeert.
Waarom je de denkhoek techniek niet met kinderen moet gebruiken
María José Roldán

Geschreven en geverifieerd door de psychopedagoog María José Roldán.

Laatste update: 26 juni, 2024

De denkhoek is een wijdverspreide praktijk die ouders vaak gebruiken omdat het gemakkelijk voor ze is. Op deze manier zorgen ze dat het kind hen met rust laat zodat het zelf kan ontspannen en kalmeren. De volwassene daarentegen kijkt de andere kant op. Dat is echter niet de juiste manier. Sterker nog, om het goed te gebruiken, moet je het kind nooit alleen laten met zijn gedachten. Integendeel, het kind moet altijd door zijn emoties worden geleid.

De denkhoek wordt beschouwd als een gedragsmodificatiestrategie die niet alleen in gezinnen wordt gebruikt, maar ook op scholen. Het houdt in dat we het kind buitensluiten van de activiteit of het moment en in een stoel gaat zitten of in een hoek gaat staan. Het idee is dat het kind zelf gaat nadenken en als bij toverslag zal zijn gedrag veranderen.

Het is duidelijk dat deze methode niet werkt. Bovendien is het voor het kind gewoon weer een straf die de volwassene hem oplegt en het helpt hem niet om na te denken over wat er echt aan de hand is. De denkhoek heeft niets te maken met positief opvoeden, waarbij respect en empathie de belangrijkste basis zouden moeten vormen.

Negatieve gevolgen van het gebruik van de denkhoek

De denkhoek is geen goede opvoedingsstrategie. Eigenlijk zou je het niet moeten gebruiken, vooral niet om het kind alleen te laten met zijn gedachten. Op die manier kan het kind niet goed begrijpen waar het aan moet denken of hoe het zijn gedrag moet veranderen. Bovendien heeft het ook negatieve gevolgen waar je rekening mee moet houden.

Waarom je de denkhoek techniek niet met kinderen moet gebruiken
Als een kind een etiket opgeplakt krijgt voor zijn slechte gedrag, zal zijn gedrag steeds meer gaan lijken op die vervormde werkelijkheid.

Het kind overtuigt zichzelf ervan dat het slecht is

Het kind denkt dat het slecht is, dat wat het gedaan heeft verkeerd is, dat het niet waard is om van gehouden te worden en dat het daarom verbannen wordt uit de situatie. Het ergste van alles is dat als ze te horen krijgen dat ze slecht zijn of het echt geloven, ze zichzelf een etiket opplakken dat later heel moeilijk te verwijderen zal zijn.

Ze leren niet om hun emoties onder controle te houden

Als ze naar de denkhoek worden gestuurd, wordt hen op geen enkel moment geleerd om hun emoties te identificeren of te benoemen. Ze leren ook niet hoe emoties bedoeld zijn om hen te vertellen dat er iets mis is en dat het belangrijk is om oplossingen te zoeken om zich beter te gedragen. Jonge kinderen weten niet hoe ze deze situaties zelf moeten oplossen, dus het is essentieel om ze te begeleiden bij het zoeken naar oplossingen voor een betere emotionele balans.

Het kind voelt zich emotioneel in de steek gelaten in de denkhoek

Als een kind in de denkhoek staat, hebben ze het gevoel dat ze niet belangrijk zijn en dat hun emoties niet zouden mogen bestaan. Hierdoor voelen ze zich emotioneel in de steek gelaten, iets wat hun gevoel van eigenwaarde ernstig aantast, en ze denken zelfs dat het beter zou zijn om helemaal te stoppen met voelen.

De volgende keer zullen ze hun emoties onderdrukken

Als het kind zich geïsoleerd voelt, zullen ze de volgende keer misschien hun emoties onderdrukken. Ze zullen denken dat de intensere of minder prettige emoties onacceptabel zijn en geen respect of liefde waard zijn.

Daarom zullen ze leren om zichzelf af te zonderen van wat ze voelen en zullen ze denken dat ze niemands liefde waard zijn. In feite zullen de woede-explosies steeds groter worden. Daarom is een begripvolle houding fundamenteel voor de opvoeding van kinderen.

Een kind staat in de hoek
De denkhoek toepassen is niet de beste strategie om kinderen op te voeden.

Wat te doen bij slecht gedrag

Slecht gedrag kunnen we natuurlijk niet tolereren. Onthoud dat het essentieel is om rustig en met empathie, begrip, respect en onvoorwaardelijke liefde op te voeden. Grenzen zijn nodig, maar altijd vanuit liefde. Houd hiervoor het volgende in gedachten:

  • Haal diep adem en kom weer tot rust. Tel zo nodig tot 10 of 100 terwijl je ademhaalt. Zoek dan naar die kalmte die in je huist.
  • Emotionele steun. Op dit moment heeft je kind je nodig om hem of haar emotioneel te begeleiden. Het is jouw taak om ze goed met emoties om te leren gaan, vooral wanneer het kind zich kwetsbaarder voelt. Laat ze zich uiten terwijl je ze al je liefde geeft.
  • Bied je steun en zoek samen naar oplossingen. Het is belangrijk dat je altijd beschikbaar bent om problemen op te lossen, maar luister eerst naar wat ze te zeggen hebben en respecteer hun gedachten.

Toon je onvoorwaardelijke liefde

Onthoud dat wanneer een kind midden in een driftbui zit, het belangrijk is om ze zowel fysiek als emotioneel veilig te houden. Laat ze niet bang zijn om in de steek gelaten te worden en help ze rustig te blijven door je aandacht en onvoorwaardelijke liefde. Laat ze begrijpen dat ze altijd veilig zijn aan jouw zijde, op elk niveau.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Bilbao, A. (2015) El cerebro del niño explicado a los padres. Editorial: Plataforma Actual

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.