Ontdek hoe jonge kinderen denken

Weet jij hoe jonge kinderen denken? We zullen er hieronder over praten. Bovendien geven we enkele tips om te helpen hun denken te ontwikkelen.
Ontdek hoe jonge kinderen denken
María José Roldán

Geschreven en geverifieerd door de psychopedagoog María José Roldán.

Laatste update: 22 december, 2022

Veel ouders vragen zich af hoe jonge kinderen denken als ze naar de gezichten van hun peuters kijken. Moeders en vaders zouden graag de magie hebben om in de gedachten van hun kind te kruipen om erachter te komen wat ze denken en hoe ze denken. Maar het is allemaal heel mysterieus!

Hieronder willen we dit mysterie oplossen, zodat je een idee krijgt van hoe peuters denken en wat er elke dag door hun hoofd gaat. Als je nieuwsgierig bent, blijf dan lezen om hun cognitief functioneren beter te begrijpen.

Hoe denken jonge kinderen?

Om het denken van peuters te begrijpen, is het belangrijk om de kenmerken van hun cognitief functioneren te kennen. Om je een beter inzicht te geven, hebben we ze voor je op een rijtje gezet.

  • Taal is de belangrijkste van de semiotische functies omdat het wordt gebruikt om objecten weer te geven of om acties en gedachten uit te drukken.
  • Kinderen beginnen twee soorten mentale representaties te gebruiken: symbolen en tekens (bijvoorbeeld wanneer ze tekenen of symbolisch spelen).
  • Kinderen imiteren een verzorger, zelfs als ze niet in de aanwezigheid van de verzorger zijn. Een andere versie hiervan is verbale herinnering (bijv. wanneer ze “miauwen”, hoewel ze de kat niet langer kunnen zien).
Een vader en zoon met scheerschuim op hun gezicht, glimlachend.
  • Ze zijn egocentrisch, wat betekent dat ze niet volledig in staat zijn om dingen vanuit het perspectief van een ander te zien of om zichzelf in de schoenen van een ander te plaatsen.
  • Kinderen zijn gefocust op en alleen echt bezig met hun directe omgeving. Ze denken niet aan verre doelen of situaties in tijd en ruimte.
  • Ze kunnen geen vergelijkingen maken tussen dingen (bijvoorbeeld groter, kleiner). Kinderen zien elk ding afzonderlijk.
  • Ze kunnen geen onderscheid maken tussen psychologische en fysieke gebeurtenissen. Ze kennen het verschil niet tussen intern en extern (bijv. denken als onderdeel van spraak).
  • Kinderen personifiëren objecten. Ze geloven dat objecten kunnen voelen of zich kunnen gedragen als menselijke wezens (bijv. geloven dat een pop boos is).

Wat moet je nog meer weten over hoe jonge kinderen denken?

Laten we, in navolging van de bovenstaande lijst, nog drie punten noemen die niet minder belangrijk zijn dan de vorige, omdat ze je zullen helpen hun redenering een beetje beter te begrijpen:

  • De redenering van kinderen klopt niet. Ze zien misschien de relatie tussen twee dingen niet of ze groeperen dingen die niet met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld: Het meisje heeft geen naam omdat ze niet kan praten. Ze zien misschien de relatie tussen oorzaak en gevolg niet. Bijvoorbeeld: Hij is ziek omdat hij niet naar school ging.
  • Ze kunnen classificeren volgens één criterium, zoals vormen, maar niet meer dan één tegelijk (zoals vorm en kleur). Dit heeft ook betrekking op seriatie (het rangschikken van verschillende objecten op grootte ). Ze kunnen objecten sorteren in groot en klein, maar ze niet perfect ordenen in een reeks van groot naar klein.
  • Kinderen hebben niet per se een duidelijk begrip van getallen, ook al kunnen ze tot 10 tellen. Om een begrip van getallen te hebben, moeten ze de ordinale eigenschappen, kardinale eigenschappen en het behoud van getallen begrijpen. Ze moeten ook weten dat getallen kunnen worden gegroepeerd in verschillende sets door optellen en vermenigvuldigen en dat ze kunnen worden gedeeld door aftrekken en delen.

Hoe het denken bij jonge kinderen te ontwikkelen?

Om cognitieve vaardigheden bij jonge kinderen te ontwikkelen, moet met een aantal zaken rekening worden gehouden. Tijdens de voorschoolse jaren (3 tot 6 jaar) kunnen ouders hun kinderen helpen hun cognitieve mijlpalen te bereiken door middel van elementaire en noodzakelijke activiteiten. Enkele belangrijke worden hieronder besproken.

Voorlezen aan kinderen

Lezen zal helpen de cognitieve vaardigheden van je kind in een goed tempo te ontwikkelen. Dagelijks voorlezen aan je kinderen is essentieel en zal het verschil maken tussen een kind met een sterk ontwikkelde woordenschat of een kind met een basisvocabulaire. Terwijl je je kinderen voorleest, zullen ze het volgende ontwikkelen:

  • Woordenschat
  • Schrijfvaardigheden
  • Taalpatronen
  • Denkvaardigheden
  • Aandachtsvaardigheden
  • Probleemoplossend vermogen
  • Geheugen
  • Luistervaardigheid en nog veel meer

Met ze praten

Taal is een van de belangrijkste aspecten van cognitieve ontwikkeling. De beste manier om het te ontwikkelen, is door je kind niet alleen bloot te stellen aan het horen van taal, maar ook aan het gebruik ervan.

Je bent de belangrijkste bron van hun taal in de beginjaren, dus het is belangrijk dat je het op een grammaticaal correcte en stimulerende manier gebruikt. Je kind leert praten door je na te doen.

Praat de hele tijd met je kleintje, elke kans die je krijgt: in de auto, in de badkamer, tijdens het eten, tijdens het spelen, enz. Hoe minder tijd kinderen besteden aan tv- en andere schermen, hoe meer ze met jou en de mensen om hen heen zullen praten.

Een jong meisje lacht trots naar haar moeder.

Kinderliedjes zingen

Kinderliedjes zijn meer dan alleen een leuke activiteit waar kinderen van genieten. Ze zijn eigenlijk heel stimulerend en leerzaam. Ze leren de kleintjes taalpatronen en helpen hen woordenschat te ontwikkelen. Het belangrijkste is dat ze de auditieve waarnemingsvaardigheden van een kind stimuleren, zoals auditief geheugen, geluidsdiscriminatie, enz.

Stel je kinderen bloot aan klassieke kinderrijmpjes, liedjes, gedichten, vingerrijmpjes, onzinrijmpjes, enz. Het leren van kinderliedjes is een belangrijk aspect van de voorleesvaardigheden en zal je kind voorbereiden op leessucces later op school.

Speel denkspelletjes

Denken is een belangrijke vaardigheid voor volwassenen waaraan actief moet worden gewerkt. Veel oudere volwassenen vinden het moeilijk om ‘out of the box’ te denken, oplossingen te vinden of kritisch te denken. Denkspellen zijn specifiek bedoeld om te werken aan de hogere en kritische denkvaardigheden van je kind.

Ze moedigen je kind aan om actief te oefenen met denken. Er zijn verschillende voorbeelden van denkvaardigheden. Dit zijn er maar een paar:

Dus, nu je meer weet over hoe jonge kinderen denken, waar wacht je nog op om deze activiteiten die we hebben voorgesteld in de praktijk te brengen om de cognitieve vaardigheden van je kind maximaal te stimuleren?


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Muñoz García, A. (2010) Psicología del desarrollo en la etapa de educación infantil . Editorial: Pirámide

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.