Het belang van een bedtijdroutine

Tijd om naar bed te gaan vinden kinderen vaak niet het leukste moment van de dag. Het creëren van een bedtijdroutine die je elke avond kunt doen, kan een goede oplossing van het probleem zijn. Want wat is het belang van een bedtijdroutine?
Het belang van een bedtijdroutine

Laatste update: 10 februari, 2021

Bedtijd lijkt vaak meer op een strijd of zelfs een machtsstrijd, dan op het gezellige moment dat we met onze kinderen willen hebben. Door elke dag voor ze naar bed gaan een bedtijdroutine te hebben, wordt dit proces gemakkelijker. Het belang ven een bedtijdroutine zullen we daarom vandaag met je bespreken.

Voor je het weet, is het naar bed gaan een vredig en rustig moment waar jij en je kind van kunnen genieten.

Het belang van een bedtijdroutine: Ik wil niet naar bed

Het komt vaak voor dat kinderen om een aantal redenen niet graag naar bed willen. Daarom gaan ze er tegenin en stellen dat moment zo lang mogelijk uit. Dit leidt er vaak toe dat ouders hun geduld verliezen, evenals hun middelen om ze zover te krijgen.

Voor veel kinderen is angst de belangrijkste reden waarom ze niet naar bed willen gaan. ‘s Nachts, in het donker, worden kinderen alleen gelaten. Ze kunnen zich dan angstig voelen en gaan ze zich allerlei gevaren voorstellen.

In andere gevallen hebben kinderen nog een teveel aan energie, waardoor ze actief bezig blijven. Kinderen zijn van nature actief, energiek en verkennend. Ze houden van bewegen, ontdekken en bezig zijn. Het kan voor hen dus moelijker zijn om te ontspannen en langzamer aan te doen.

Het belang van een bedtijdroutine

Het kan ook dat kinderen gewoon nog wat tijd met hun ouders willen doorbrengen. Veel kinderen brengen het grootste deel van de dag door zonder een of beide ouders te zien vanwege hun lange werkuren. Het is begrijpelijk dat kinderen dan nog niet van hun ouders gescheiden willen worden als het tijd is om naar bed te gaan.

Voorbereidingen voor een bedtijdroutine

Wat is het belang van een bedtijdroutine? Er zijn enkele basisrichtlijnen die ouders kunnen voorbereiden om hun kinderen te helpen bij het ontwikkelen van goede slaapgewoontes:

  • Allereerst moeten ouders bepalen hoe laat hun kinderen naar bed moeten. Om dit te doen, is het belangrijk om in gedachten te houden hoeveel uur per nacht je kinderen moeten slapen, afhankelijk van hun leeftijd.
  • Probeer de tijd voordat ze naar bed gaan zo vredig en rustig mogelijk te maken. Tegelijkertijd kun je het beste alle schermen minstens twee uur voordat ze naar bed gaan, uitschakelen.
  • Doe je best om te voorkomen dat je kind het naar bed gaan met iets negatiefs in verband brengt. Stuur je kind nooit naar bed als straf voor slecht gedrag.
  • Geef je kinderen een waarschuwing. Laat je kinderen ongeveer 15 minuten van te voren weten dat het bijna tijd is om naar bed te gaan. Op die manier kunnen ze afmaken waar ze mee bezig waren en zal de verandering niet zo abrupt zijn.

Creëer een bedtijdroutine

Door een reeks activiteiten te doen die je elke avond weer op dezelfde manier herhaalt, krijgen kinderen een gevoel van continuïteit en stabiliteit. Tegelijkertijd helpt het hen om de volgorde als een gewoonte aan te leren: het belang van een bedtijdroutine.

De belangrijkste sleutels die elke bedtijdroutine zou moeten hebben, zijn de volgende:

  • Houd elke dag dezelfde tijd aan om naar bed te gaan en wakker te worden.
  • Neem de activiteiten die je kind moet doen op als onderdeel van de routine. Bijvoorbeeld: handen wassen, tanden poetsen of hun rugzak klaarmaken voor de volgende dag.
  • Voer rustige activiteiten uit die je kind helpen ontspannen.
  • Zorg voor lichamelijk contact zoals een kus of knuffel en begeleid je kind naar bed.

Zorg daarnaast voor een plek waar je kind rustig en prettig kan slapen. Gedimd licht, een aangename temperatuur, rustige muziek en een aangename geur zorgen voor een goede combinatie.

Het belang van een bedtijdroutine: voorgestelde activiteiten

Hieronder volgt een lijst met activiteiten die je kunt doen als onderdeel van de bedtijdroutine van je kinderen. Naast de hierboven genoemde verplichte activiteiten stellen we je een aantal rustige momenten voor die je elke avond met je kind kunt doen.

Slapend meisje

  • Verhaaltjes lezen. Iedereen weet dat kinderen graag naar verhalen luisteren. Het laat hun fantasie de vrije loop, maar dat is nog niet alles. Het geeft ze het gevoel dat ze waardevol en belangrijk zijn, omdat het een moment is waarin ze jouw volledige aandacht hebben. Dit geldt ongeacht of jij je kinderen voorleest of dat je kinderen jou voorlezen.
  • Moedig positief denken aan. Dit helpt mogelijke angsten te bestrijden en helpt kleinere kinderen ook om een optimistische mentaliteit te ontwikkelen. We raden je aan om de laatste momenten voordat je kind gaat slapen te besteden aan het doornemen van de leuke dingen die die dag zijn gebeurd. Je kunt dit moment ook gebruiken om samen leuke dingen te bedenken voor de volgende dag.

Tot slot, help je kinderen om rustig te worden. Als je kinderen moeite hebben om tot rust te komen voordat ze naar bed gaan, kunnen eenvoudige technieken om te ontspannen erg nuttig zijn.

Je kunt bijvoorbeeld over hun rug wrijven of met hun haar spelen terwijl je voor ze zingt. Je kunt ze ook vragen om hun ogen te sluiten en zich voor te stellen dat ze een trap af lopen. Leid ze af door met je stem elke denkbeeldige stap te zetten. Onderaan de trap vinden ze een kamer vol zachte en knusse kussens waar ze heerlijk kunnen slapen. Het kan u interesseren ...

Laat gaan slapen heeft invloed op gezondheid van je kind
Je bent mamaRead it in Je bent mama
Laat gaan slapen heeft invloed op gezondheid van je kind

Het verband tussen slaapgebrek an allerlei gezondheidsproblemen ligt voor de hand. Kinderen die laat gaan slapen krijgen meer last van aandoeningen.