Invloed van overmatig gebruik van schermtijd

07 oktober, 2020
Overmatig gebruik van schermtijd kan de gezondheid van kinderen beïnvloeden. Er moet een meer verantwoord gebruik van apparaten komen.

Tegenwoordig gebruiken kinderen al op zeer jonge leeftijd mobiele telefoons, tablets of andere elektronische apparaten. Het overmatig gebruik van schermtijd kan een negatieve invloed op de cognitieve en fysieke gezondheid van een kind hebben. Het is daarom essentieel om grenzen aan de blootstelling van kinderen aan beeldschermen te stellen.

Schermtijd

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft in 2019 richtlijnen opgesteld over fysieke activiteit, zittend gedrag en slaap. Het beschrijft een reeks richtlijnen voor het gebruik van schermtijd voor kinderen.

Met betrekking tot jongere kinderen is de WHO duidelijk over de kwestie. Schermtijd voor kinderen jonger dan een jaar wordt helemaal niet aanbevolen. Wat betreft kinderen van één tot vier jaar, mag de schermtijd niet langer dan één uur per dag zijn.

In het document staat dat ouders controle moeten hebben over de inhoud die hun kinderen bekijken en dat ze voor kwaliteitsvolle programmering moeten kiezen, bij voorkeur educatief materiaal. Ze stellen bovendien dat het nodig is dat ouders bij hun kinderen zijn om uit te leggen naar welke inhoud ze mogen kijken.

Gevolgen van overmatig gebruik van schermtijd

Overmatig gebruik van schermtijd

Het lichaam van het kind is hetgeen wat voornamelijk door overmatig gebruik van schermtijd wordt beïnvloed. Er kunnen als gevolg van te veel apparaatgebruik ook veel verschillende fysieke problemen ontstaan.

Enerzijds hebben kinderen steeds meer een zittend leven. Dit is een probleem dat grote zorgen baart, aangezien het een hoge risicofactor voor obesitas bij kinderen vormt.

De WHO definieert ‘zittende schermtijd’ als de tijd die we passief aan het kijken naar televisie, computers, mobiele telefoons, enz. besteden. Het maakt dus duidelijk dat deze definitie geen actieve schermspelletjes omvat die activiteit of beweging vereisen.

Aan de andere kant ontdekten experts andere fysieke problemen als gevolg van overmatig gebruik van schermtijd. Hier zijn enkele van de meest voorkomende problemen:

  • Als je kind hoofdpijn en droge ogen heeft, dan kan dit worden veroorzaakt door langdurig naar een scherm te staren.
  • Langdurig naar beneden kijken kan rug- en nekpijn veroorzaken.
  • Als je kind over pijn in zijn handen klaagt, dan kan dit door repetitieve bewegingen worden veroorzaakt waarbij zijn vingers urenlang met zijn mobiel of console spelen.

Tips voor gezond gebruik van apparaten

Meisje zit voor de tv

  • Moedig je kinderen aan om lichamelijk actiever te zijn. Lichamelijke activiteit moet namelijk een vast onderdeel van hun dagelijks leven en levensstijl zijn. Profiteer van de schermtijd voor je kinderen om aan lichaamsbeweging te doen, want er zijn videogames die fysieke activiteit vereisen om ze te spelen.
  • Stel regels in voor het gebruik van hun apparaten om hun schermtijd te verminderen. Hoewel je kinderen niet zo blij zullen zijn met het idee om regels te hebben voor mobiel en computergebruik, is het belangrijk om een goede balans te vinden.
  • Moedig je kind aan om een goede houding aan te houden. Als je bijvoorbeeld de mobiel op ooghoogte houdt en na 30 minuten blootstelling aan de schermen een pauze inlast, dan zal de houding van je kind verbeteren.

“Technologie is slechts een hulpmiddel. Leerkrachten zijn veel belangrijker om kinderen aan het werk te krijgen en hen te motiveren.”
– Bill Gates –

Het gaat er dus niet om dat je kinderen geen mobiele telefoons, computers of andere apparaten mogen gebruiken. Het gaat eerder om een gezond gebruik van de tijd die we op schermen doorbrengen. Verminder gewoon de tijd die je kinderen zittend doorbrengen, let erop dat ze een goede houding hebben en moedig ze vooral aan om aan lichaamsbeweging te doen.

  • World Health Organization. (‎2019)‎. Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. World Health Organization. http://www.who.int/iris/handle/10665/311664. Licencia: CC BY-NC-SA 3.0 IGO