Een nieuw perspectief op het ouderlijk gezag

· 17 maart 2019
Discipline is iets dat elk kind thuis moet leren. Dit heeft echter niets te maken met het gebruik van straf, schreeuwen en ruzies tussen ouders en kinderen. Wanneer ouders gebrek aan autoriteit hebben, dan kan dit de cognitieve ontwikkeling van hun kleintjes negatief beïnvloeden.

Onze samenleving is gebaseerd op een reeks regels voor het leven in een gemeenschap. Al vanaf een jonge leeftijd leren kinderen op verschillende manieren de gedragscodes. Tegenwoordig zien we echter veel voorbeelden van wangedrag bij kinderen. Deze zijn meestal het gevolg van een gebrek aan ouderlijk gezag.

Er zijn een aantal veelvoorkomende voorbeelden. Kinderen kunnen bijvoorbeeld:

  • hun stem verheffen
  • in het openbaar rondrennen
  • op een uitdagende manier voorwerpen op de grond gooien

Deze gedragingen bij kinderen worden als ernstige vergrijpen gezien.

Cultuur is dynamisch en de mechanismen van gezag tegenover een kind moeten ook dynamisch zijn. We mogen nooit vergeten dat de volgende generatie vaak de weg markeert naar positieve verandering.

Het gedrag van kinderen en het gebrek aan ouderlijk gezag

Gedragsrichtlijnen en goedkeuring voor bepaalde acties zijn twee pijlers van het gezag in het gezin. Ouders vragen zichzelf voortdurend af wat ze kinderen zouden moeten laten doen en wat ze niet zouden moeten doen.

Tegelijkertijd verwarren sommige ouders autoriteit met machtsmisbruik, wat zeer ongewenste situaties oplevert.

In de eerste plaats moeten we begrijpen wat het gezag van een moeder en vader is. Psychologen en kinderartsen die meer op de hoogte zijn van de trends om kinderen op te voeden, suggereren om kinderen met respect te behandelen.

Als liefde, solidariteit en respect je basis zijn, dan verandert het gezag in een van de grootste geschenken die je je kind kunt geven.

In het verleden gaf de samenleving het gezag uitsluitend aan vaders als hoofd van het gezin. Daarom waren kinderen vaak bang op het moment dat hun vader van zijn werk thuiskwam, het werd geassocieerd met straf en gebrek aan genegenheid.

De samenleving is de laatste decennia echter enorm veranderd. Tegenwoordig spreken we niet langer over een gebrek aan autoriteit of ouderlijk gezag. We hebben het liever over een gebrek aan dialoog binnen het gezin.

Positieve versterking is altijd de beste methode. Het opvoeden van een kind gaat niet over het geven van bevelen, maar meer over het verbinden met de gevoelens van een kind.

Elke fase in het leven van een kind vereist zijn eigen set van grenzen. Moeders en vaders moeten dit proces respectvol begeleiden.

Noodzakelijke regels en willekeurige regels

Het gedrag van kinderen en het gebrek aan ouderlijk gezag

Aangezien de moderne samenleving zich bijna uitsluitend richt op volwassenen, is het voor kinderen moeilijk om de normen te begrijpen. Voor sommige ouders is een pasgeboren baby de hele nacht laten huilen een manier om gezag uit te oefenen. Dit komt door de heerszuchtige opvoeding die ze zelf tijdens het opgroeien hebben kregen.

Kinderpsychologen suggereren dat elk huis zijn eigen huisregels vast moet stellen. In die zin verandert onze denkwijze.

We verwijzen niet langer naar een gebrek aan ouderlijk gezag. De aandacht verschuift eerder naar een behoefte aan familienormen. Kinderen moeten weten dat hun acties consequenties hebben en dat ze verantwoordelijk zijn voor hun daden.

Als liefde, solidariteit en respect je basis zijn, dan verandert het gezag in een van de grootste geschenken die je je kind kunt geven.

Regels om als gezin samen te leven

Om afspraken te maken om als gezin samen te leven, is het altijd belangrijk om de leeftijd van je kinderen in het oog te houden.

Tegelijkertijd moet elke volwassene een diepe zelfevaluatie uitvoeren. Het is voor ouders belangrijk om het autoritarisme te erkennen dat de maatschappij al op jonge leeftijd bij ons heeft ingeprent.

Een andere aanbeveling voor respectvol ouderschap is om onze emoties gescheiden te houden van de regels. Regels zijn geen persoonlijke kwestie, maar eerder een kwestie van onze kinderen helpen om de consequenties van hun acties te leren.

Wanneer we dingen zeggen als “jij was erg stout”, dan maken we een subjectief oordeel over een gedrag. Tegelijkertijd produceren we bij onze kinderen een negatief gevoel tegenover de regel en autoriteit zelf.

De spelregels

Dochter spreekt vader streng toe

Wanneer we het hebben over ‘gebrek aan autoriteit’, dan zien we dingen door een volwassen-gecentreerd, verouderd perspectief. Met het gebruik van plezier en creativiteit kunnen we het gezinsleven echter als een spel zien. Dit spel heeft natuurlijk zijn eigen regels.

Als je het concept van een spel als jouw methode gebruikt, dan zou een gebrek aan duidelijke regels het spel onaantrekkelijk maken. Je hoeft geen straf op te nemen in je spel maar je moet wel duidelijk zijn over de gevolgen van het overtreden van de regels.

Deze nieuwe pedagogiek laat autoritaire en lege opvattingen over de opvoeding van kinderen achter zich. Moderne moeders en vaders willen de pijnlijke en onrechtvaardige situaties die ze in hun eigen jeugd hebben meegemaakt niet herhalen.

Het ouderlijk gezag verwijst tegenwoordig naar het liefdevol en respectvol begeleiden van de ontwikkeling van een kind. Het doel is om je kinderen te helpen om goede waarden te vormen en ze de hulpmiddelen te geven die ze nodig hebben om een gezond leven te leiden.