Welke verantwoordelijkheden kunnen 7-jarige kinderen op zich nemen?
Als ouders hebben we de plicht om autonome en onafhankelijke kinderen op te voeden die voor zichzelf kunnen zorgen. Om dit doel te bereiken, is het daarom belangrijk om hen vanaf de eerste levensjaren geleidelijk verantwoordelijkheden te geven. Met dit in gedachten gaan we het hebben over de verantwoordelijkheden van 7-jarige kinderen. Hieronder leggen we uit welke taken geschikt zijn voor deze leeftijd.
Voordat we ingaan op dit onderwerp, is het handig om het concept van verantwoordelijkheid te verduidelijken. Volgens Maria Asunción Fernández Díaz, José Luis Idoate Iribarren, Maria Carmen Izal Mariñoso en Irene Labarta Calvo (2007), betekent het namelijk:
“Het vermogen om de gevolgen van acties en beslissingen op zich te nemen die het eigen bestwil naast dat van anderen nastreven.”
Laten we kinderen leren hun eigen beslissingen te nemen, consistent te zijn met hun acties en te begrijpen dat iedereen, of het nu thuis, op school of in een andere sociale context is, door zijn acties zijn steentje moet bijdragen om samenleven te laten werken.
Welke verantwoordelijkheden kunnen 7-jarige kinderen op zich nemen?
Op zevenjarige leeftijd is een kind klaar om bepaalde taken uit te voeren die verband houden met persoonlijke verzorging en helpen in het huishouden. Sommige van deze taken omvatten dus:
- Zich aankleden en kleding kiezen.
- Alleen naar bed gaan en opstaan als dat wordt verteld of als de wekker gaat.
- Douchen zonder hulp.
- Zelf bed opmaken (Engelse link).
- Eigen kleding opruimen.
- Het verzorgen en opbergen van het eigen speelgoed en persoonlijke bezittingen.
- Je spullen delen met anderen.
- Kleine boodschappen doen of boodschappen doen in de buurt.
- Naar bekende plaatsen gaan in de buurt van de eigen verblijfplaats. Denk bijvoorbeeld aan alleen naar het huis van een vriend of familielid gaan die in de buurt woont.
- Helpen met het dragen van een boodschappentas.
- Beheer van kleine geldbedragen.
“Elke onnodige hulp is een obstakel voor het kind.”
-Maria Montessori-
Hoe zorg je ervoor dat 7-jarige kinderen verantwoordelijkheden op zich nemen?
We hebben al gezien welke verantwoordelijkheden zevenjarige kinderen op zich kunnen nemen. Maar wat moeten we doen om ervoor te zorgen dat ze deze taken ook echt gaan doen?
Wanneer een zevenjarig kind wordt gevraagd om enkele van de hierboven genoemde taken op zich te nemen, is het ook noodzakelijk om positieve bekrachtiging te gebruiken door middel van lof, knuffels, aandacht, erkenning, enz.. Echter, zolang hij zijn verantwoordelijkheden vervult en ze goed uitvoert. Op deze manier is de kans namelijk groter dat kinderen dit gedrag na verloop van tijd herhalen.
In dit ontwikkelingsstadium worden de acties van kinderen bepaald door de goedkeuring van hun ouders of de goedkeuring van andere belangrijke figuren. Ze willen namelijk dat hun inspanningen gewaardeerd worden.
Bovendien begrijpen kinderen op deze leeftijd wanneer iets goed of fout is, afhankelijk van de goedkeuring of afwijzing van een volwassene. Daarom gehoorzamen ze opvoeders of primaire zorgverleners omdat ze geloven dat dit het juiste is om te doen.Ze denken er echter nog niet ethisch of moreel over na.
Gaandeweg verwerven ze echter het vermogen om hun gedrag te baseren op de sociale normen en burgerwaarden die hen zijn bijgebracht.
Kinderen opvoeden om verantwoordelijkheid te nemen
Het opvoeden van kinderen om verantwoordelijkheden op zich te nemen is van fundamenteel belang voor hun juiste ontwikkeling. Maar niemand zegt dat het gemakkelijk is. Het vereist veel inspanning, geduld en toewijding van de volwassenen die verantwoordelijk zijn voor hun opvoeding.
Dus, zoals Maria Asunción Fernández Díaz, José Luis Idoate Iribarren, Maria Carmen Izal Mariñoso en Irene Labarta Calvo (2007) stellen:
“Opvoeden is iemand helpen het vermogen te bereiken om onafhankelijk te zijn, voor zichzelf te zorgen, beslissingen te nemen, gebruik te maken van zijn vrijheid door zijn eigen mogelijkheden te kennen. Dit kan niet worden geïmproviseerd: het is namelijk een lang en kostbaar proces, dat begint in het gezin en doorgaat op school en andere sociale omgevingen.”
Waar wacht je dus nog op om je kinderen de waarde van verantwoordelijkheid en consistentie in hun acties bij te brengen?
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Fernández, M.A., Idoate, J. L., Izal, M.C. y Labarta, I. (2007). Desarrollo de conductas responsables de 3 a 12 años. Gobierno de Navarra: Departamento de Educación y Cultura.