Overcorrectie als een manier om gedrag te veranderen

03 maart, 2020
Overcorrectie is een manier om samenhangende gevolgen toe te passen wanneer kinderen zich ongepast gedragen, als een middel om het gedrag te veranderen.

Het opvoeden en onderwijzen van kinderen is een complexe taak die veel geduld vereist. Soms voelt het alsof we alles hebben geprobeerd om het ongepaste gedrag van onze kinderen te verminderen, zonder resultaat. In dit artikel zullen we kijken naar overcorrectie, een van de meest effectieve methoden als het gaat om het veranderen van gedrag.

Je kinderen spelen met een bal in huis, vechten met hun broers en zussen, schrijven op de muren en gooien met hun speelgoed. Ondanks de miljoenen keren dat je hen hebt verteld om te stoppen, gebeurt het steeds weer.

Zonder twijfel heeft je niveau van frustratie ervoor gezorgd dat je de controle hebt verloren en je stem hebt verheven. Je kunt ze uitschelden, je kunt tegen ze schreeuwen en je kunt je vreselijk voelen, omdat je het hebt gedaan, maar… hetzelfde gedrag komt steeds weer terug.

Dus wat kan je doen? Uiteraard moeten we grenzen stellen, maar constant ruzie maken en ruzie maken met onze kinderen is vermoeiend. Niet opgeven. Overcorrectie kan een geweldig educatief hulpmiddel zijn als je je in deze situatie bevindt. We helpen je om negatief gedrag te elimineren en tegelijkertijd je kind te trainen zich correct te gedragen.

Overcorrectie: een operante techniek die werkt

Moeder en zoon doen de was

Gedragspsychologie is een tak van de psychologie die gedrag bestudeert in relatie tot de gevolgen ervan. Volgens gedragspsychologie zal de frequentie waarmee een gedrag verschijnt, variëren afhankelijk van de consequenties die op dat gedrag volgen.

Als ze positief zijn, dan zal het gedrag vaker verschijnen. Op dezelfde manier, als de gevolgen negatief zijn, dan zal het gedrag afnemen.

Er zijn twee manieren om dit te bereiken. Als je wilt dat bepaald gedrag vaker voorkomt, dan moet je positieve bekrachtiging gebruiken. Als je echter de aanwezigheid van enig gedrag wilt verminderen of elimineren, dan moet je straf gebruiken.

Overcorrectie valt dan in de categorie van straftechnieken. Dit komt, omdat het doel is om de frequentie van ongewenst gedrag te verminderen. Dat gezegd hebbende, deze techniek heeft verschillende voordelen ten opzichte van andere technieken in dezelfde categorie:

  • Deze techniek is onschadelijk als het gaat om de fysieke en psychische gezondheid en integriteit van een kind. Het veroorzaakt geen schade noch vertoont het enige mate van agressie (in tegenstelling tot fysieke straf).
  • De toepassing van de meeste straftechnieken kan ertoe leiden dat je kind wrok en andere negatieve emoties ontwikkelt tegenover degene die de straf toepast. Wanneer overcorrectie wordt gebruikt als een manier om gedrag aan te passen, dan is de kans hierop minimaal.
  • Overcorrectie leert kinderen passend gedrag. We brengen daarom, terwijl we onaangenaam gedrag bestrijden, ook positieve alternatieven aan.

Wat is overcorrectie om het gedrag te veranderen?

Kind maakt tekening op de muur

We weten dat overcorrectie een operante techniek is die gericht is op het elimineren van negatief gedrag. Hoe werkt het precies? Bij dit soort gedragsverandering voeren kinderen een passend gedrag uit dat direct verband houdt met welk gedrag je ook wilt elimineren.

Dit gebeurt op een repetitieve of langdurige manier. Wat meer is, de uitvoering van het juiste gedrag is afhankelijk van het verschijnen van het ongepaste gedrag.

Met andere woorden, voor elk ongepast gedrag moeten we een ander gerelateerd gedrag selecteren dat positief is. Elke keer dat zich ongepast gedrag voordoet, moet het kind het gewenste gedrag meerdere keren of gedurende een langere periode uitvoeren.

Er zijn twee manieren om de overcorrectie techniek toe te passen:

Restitutieve overcorrectie

Deze methode is van toepassing op gedragingen die een storend of destructief effect op de omgeving hebben. Bijvoorbeeld als een kind op de muur of op meubels tekent. In dit geval is het de bedoeling dat kinderen de negatieve effecten van hun slechte gedrag herstellen… de ruimte herstellen of nog beter maken dan het oorspronkelijk was.

Vraag bijvoorbeeld je kind om de tafel schoon te maken waarop hij of zij heeft getekend, evenals de rest van het meubilair in de kamer.

Positieve oefening om gedrag te veranderen

In veel gevallen heeft het gedrag dat je wilt elimineren geen tastbare negatieve effecten op het milieu. Dus dan kun je deze tweede optie gebruiken. Positieve oefening bestaat eruit dat kinderen gedrag vertonen dat onverenigbaar is met wat je wilt elimineren, meerdere keren of zo lang als nodig is.

Je kunt bijvoorbeeld je kind vertellen om te oefenen met het oppakken van kleding van de vloer en deze 10 keer in de wasmand te leggen.

Logische consequenties

Zoals je kunt zien, is het strafelement, ondanks dat het een vorm van straf is, niet willekeurig. Het is eerder volledig gerelateerd aan het probleemgedrag. Op deze manier leren we onze kinderen door natuurlijke gevolgen en niet door irrelevante straffen.

Het herstel van de omgeving of het oefenen van gepast gedrag heeft een veel hogere educatieve waarde dan het wegnemen van bijvoorbeeld de tv-tijd van een kind.

Houd daarom overcorrectie in gedachten wanneer je gedrag wilt veranderen. We zijn er zeker van dat je zult ontdekken dat het een zeer effectieve techniek voor het veranderen van gedrag is.

  • Bados, A., & García-Grau, E. (2011). Técnicas operantes. Departamento de personalidad, evaluación y tratamiento psicológicos: Universidad de Barcelona. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/18402/1/T% C3% A9cnicas% 20operantes20, 2011.
  • Morant, M. E. L. (1995). Sobrecorrección: una revisión (Doctoral dissertation, Universitat de València).