Ontdek spelletjes om kinderen goede manieren te leren
Het kennen en toepassen van beleefdheidsregels stelt mensen in staat beter met anderen om te gaan in verschillende contexten en situaties. Daarom is het aanleren van goede manieren aan kinderen hen voorzien van hulpmiddelen zodat ze zich, naarmate ze opgroeien, beter kunnen gedragen in verschillende omgevingen.
Vertellen goede manieren je tenslotte niet veel over een persoon? Vaak kunnen zij een wereld van verschil maken als het gaat om werk, studie en sociale kansen. Met dat in gedachten zullen we je in het volgende artikel vertellen hoe je kinderen goede manieren kunt leren. Maar eerst…
Wat zijn goede manieren?
Goede manieren verwijzen naar regels, normen en gedragscodes die in elke samenleving zijn geïnstitutionaliseerd. Ze zijn een manier om opvoeding en respect te tonen tegenover andere mensen. Daarom stellen goede manieren ons in staat om met mensen om te gaan en het samenleven met mensen te verbeteren door houdingen of gedragingen zoals correct begroeten, alsjeblieft, bedankt en sorry zeggen, hulp bieden, beleefd zijn en samenwerken met anderen.
Zoals we al zeiden, verschillen goede manieren per samenleving. Ze hebben veel te maken met hun cultuur en gebruiken. Bovendien zijn ze in de loop van de tijd ook veranderd en geëvolueerd volgens historische omstandigheden.
Daarom moeten we, om kinderen goede manieren te leren, ze ook helpen begrijpen dat ze niet overal, onder alle omstandigheden of bij alle mensen hetzelfde zijn.
Wat echter onbetwistbaar is, is dat beleefdheid en goede manieren belangrijk zijn bij het opbouwen van relaties met anderen. En het is essentieel dat we goede manieren aanleren, zowel in het gezin als in de schoolomgeving (Spaanse link). Het zijn namelijk manieren om rekening te houden met en waardering te tonen voor andere mensen. En omdat ze ons bovendien helpen om een goede indruk te maken in elke setting, zowel formeel als informeel.
“Goede manieren zijn de bloem van de mensheid. Wie niet beleefd genoeg is, is niet menselijk genoeg.”
-Petrus Jacobus Joubert-
Kunnen we kinderen goede manieren leren door te spelen?
Het antwoord op deze vraag is ja! Zoals met alles wat we aan jonge kinderen leren, is het veel effectiever als het door te spelen wordt geleerd. Voor kinderen is spelen namelijk een zeer goede didactische strategie en heeft het een fundamentele waarde als leermiddel.
Door te spelen kunnen kinderen dus ook regels en gedrag van beleefdheid en vriendelijkheid leren. Zo kunnen z de gewoonte ontwikkelen en internaliseren om met goede manieren te handelen en zich te gedragen.
Daarom willen we hieronder verschillende leuke spelletjes voorstellen die zowel thuis als op school kunnen worden gebruikt. Op die manier kun je de jonge kinderen beetje bij beetje enkele basisregels van beleefdheid leren.
Snackspelletjes spelen om kinderen goede manieren te leren
Een leuk idee is dat ouders een middag met vrienden organiseren en van deze gelegenheid gebruik maken om een heerlijke snack te maken waarbij het doel is om correct te leren eten.
Zo kunnen alle kleine eters genieten van een heerlijke cake en een goede chocolade- of vanillemilkshake, mits ze de volgende regels respecteren:
- Laat je ellebogen niet op tafel rusten tijdens het eten en blijf met een rechte rug zitten.
- Kauw elke hap goed, eet met je mond dicht en praat niet met je mond vol eten.
- Neem je servet, leg het op je schoot en gebruik het meerdere keren tijdens het snacken om zowel je mond als handen af te vegen.
- Praat rustig met de andere kinderen, zonder te schreeuwen of anderen te onderbreken.
Speel met kaartjes over omgangsvormen en leer beurten te nemen
Een interessante activiteit is het uitdelen van kaarten met afbeeldingen van kinderen met goede en slechte manieren of met zinnen over goede en slechte manieren. En deel tegelijkertijd ook kaartjes met cijfers uit, die de kinderen aan het woord zullen laten.
Daarom zullen ze, volgens het nummer dat willekeurig aan elk kind is toegewezen, moeten praten over wat ze zien of lezen op de manierenkaart.
Het idee is dat kinderen door deze activiteit hun mening kunnen uiten en over goede manieren kunnen praten. Ook kunnen ze geduld en respect oefenen voor elkaars woorden terwijl ze wachten op hun eigen beurt om te spreken.
Leuke verhalen om kinderen goede manieren te leren
De educatieve waarde van verhalen bij het onderwijzen van kinderen staat buiten kijf. Met een verhaal leren kinderen waarden, leren ze over hun emoties, over de wereld, dieren en de natuur, en kunnen ze ook manieren leren.
In die zin kan het selecteren van verhalen over het gebruik van goede manieren een geweldige manier zijn voor kinderen om ze te leren.
Leer goede manieren door te zingen en dansen
Een activiteit die tot doel heeft muziek en ritme te geven aan zinnen over goede manieren, kan een leuke strategie zijn voor kinderen. Ze leren niet alleen goede manieren, maar ontwikkelen ook hun geheugen en muzikale vaardigheden.
Kinderen kunnen bijvoorbeeld worden uitgenodigd om uitspraken te ‘rappen’ zoals: “Wat leuk om elke dag alsjeblieft en dankjewel te zeggen” of andere zinnetjes die je samen kunt bedenken.
Poppen met goede manieren
Tot slot, iets dat kinderen erg leuk vinden, is spelen met poppen en, als het personages zijn die ze kennen en leuk vinden, dan nog beter.
Dus, zowel op school als thuis, kun je leuke poppenvriendjes maken van oude kleding en gerecyclede materialen. Creëer vervolgens verhalen rond superhelden die zich op allerlei plaatsen inzetten voor goede manieren. Je kunt bijvoorbeeld de volgende scènes maken:
- Een bus, met als missie jongeren uit te leggen en te overtuigen om hun stoel af te staan aan ouderen en zwangere vrouwen. Of aan mensen met een handicap.
- Op straat, in parken en op scholen, met de missie om iedereen eraan te herinneren nergens zwerfvuil te gooien, maar op zoek te gaan naar de juiste containers om hun afval in te doen en te recyclen.
We hopen dat je deze spelletjes snel in de praktijk zult brengen om je eigen kleintjes goede manieren te leren. Je zult een geweldige tijd hebben terwijl ze leren!
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Bruner, J. (1983). Juego, pensamiento y lenguaje. Revista In-fan-cia Educar de 0 a, 6(6), 4-10. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/1742_d_juego_pensamiento_lenguaje.pdf
- Leyva Garzón, A. (2011). El juego como estrategia didáctica en la educación infantil. Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/6693/tesis165.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Mafla Papel, B. A. (2016). Dinámicas grupales para fomentar normas de urbanidad y cortesía en los niños y niñas de primer año de Educación Básica de la Escuela Ana Luisa Leoro de la ciudad de Ibarra, en el año lectivo 2015-2016 (Bachelor’s thesis). Recuperado de http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/5765/1/05%20FECYT%202992%20TRABAJO%20DE%20GRADO.pdf
- Ordóñez Solórzano, M. I. (2013). Aplicación permanente de normas de urbanidad y buenos modales en la convivencia diaria de estudiantes, maestros y padres de familia del jardín de infantes nueva Jerusalén (Bachelor’s thesis, Guayaquil: ULVR, 2013.). Recuperado de http://repositorio.ulvr.edu.ec/bitstream/44000/786/1/T-ULVR-0780.pdf