Hoe je met kinderen kunt praten, zodat ze leren zelfstandig te denken
Weet je hoe je moet spreken, zodat je kinderen zelfstandig leren denken? Zijn er tools die kunnen helpen? Veel ouders maken zich zorgen over het onderwijs in de vroege kinderjaren. In feite is leren zelfstandig te denken het primaire doel van onderwijs in de huidige samenleving.
‘Je kind leren denken impliceert bepaalde kennis, procedures en attitudes: kennis over kennis zelf, denken, intelligentie en metacognitie; procedures, methoden en strategieën om intellectuele capaciteiten te ontwikkelen; attitudes van ontdekking, nieuwsgierigheid, bewondering en tevredenheid met mentale activiteit, processen en successen.”
-García-García, E., 1994
We leven in een samenleving waarin wetenschap, technologie, economie en politiek steeds veranderen, net zoals nieuwe waarden en patronen van sociaal-cultureel gedrag. Steeds opnieuw moeten leren is niet goed voor kinderen om te kunnen functioneren in de wereld.
In feite hebben we voor de huidige samenleving een opleiding nodig die het vermogen om te leren en het vermogen om te denken ontwikkelt. Daarom zijn kunnen leren en kunnen denken belangrijke doelstellingen.
Het is dus belangrijk om in elke persoon het vermogen te ontwikkelen om voor zichzelf te leren en te denken. We moeten de intellectuele en morele autonomie van het kind vergroten en dezelfde autonomie bij anderen leren respecteren. Om kinderen te leren denken, is het bovendien belangrijk om van tevoren geen grenzen te stellen aan iemands mentale capaciteit.
“Iedereen kan kennis hebben, maar de kunst van het denken is het zeldzaamste geschenk van de natuur.”
– Koning Frederik II de Grote
Is er een methode om kinderen aan te moedigen om ze te leren zelfstandig te denken?
Ouders en opvoeders worden vaak uitgedaagd om kinderen meer complexe en flexibele denkprocessen te laten leren. Ze moeten die denkprocessen ook kunnen uitdrukken en gebruiken bij het nemen van beslissingen over verschillende dingen.
In veel gevallen betekent dit dat ouders of opvoeders hun doelen moeten veranderen, zodat hun opvoeding gericht is op kinderen die op een bewustere manier leren hun eigen beslissingen te nemen.
Tijdens deze fase, en praktisch vanaf het eerste levensjaar, leert het kind verschillende manieren om zijn gedrag te plannen en te reguleren. Vervolgens leren kinderen door middel van spelen over expressie en communicatie, maar leren ook over hun directe omgeving.
Verschillende manieren om deze kennis of ervaringen te verwerken, kunnen ons helpen om algemene, interessante en complexe activiteiten te verzinnen. En op die manier kunnen kinderen, met behulp van hun ouders en opvoeders, hun vermogen om zelfstandig te denken, vergroten.
“Denken is het zwaarste werk dat er is. Misschien is dat de reden waarom er zo weinig mensen zijn die het beoefenen. ”
– Henry Ford –
Kijk eens naar dit voorbeeld
Als je nadenkt over de fysieke en sociale ontwikkeling van je kinderen, kun je activiteiten ontwikkelen op basis van het vormen van interessante vragen waarmee ze met meerdere antwoorden kunnen komen. Deze vragen zijn dan de basis om hun eigen prestaties te leren plannen en reguleren. Dit kan ook bijdragen aan de verdere ontwikkeling van hun metacognitieve vaardigheden.
De beste activiteiten maken reflectieve communicatie en representatie mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld een analyse uitvoeren van verschillende stemmingen bij jonge kinderen door middel van korte video’s, plaatjes of verhalen. Later kun je ze vragen hoe ze zich op dat moment voelden. Vraag ze waarom ze denken dat ze zich zo voelden en stel andere belangrijke vragen.
“De ervaring van de wereld bestaat niet uit het aantal dingen dat is gezien, maar uit het aantal dingen dat vrucht heeft voortgebracht.”
– Leibniz –
Nadenken over verschillende communicatiesituaties met ouders of opvoeders draagt bij tot de ontwikkeling van strategisch denken, evenals plannings- en regelvaardigheden. Deze zijn ook nauw verbonden met de ontwikkeling van taal bij baby’s.
Als je bereid bent te leren hoe je met je kinderen kunt praten om hen te helpen zelfstandig te leren denken, aarzel dan niet! Met het voorbeeld hier boven heb je toegang tot vele manieren om zelf denken bij je kinderen te stimuleren.
Ga je gang, denk na over hoe je moet praten en probeer het eens met je kind!
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- García García, E. (1994). Enseñar y aprender a pensar. El Programa de Filosofía para Niños.