Hoe dyslexie en dysgrafie kinderen beïnvloeden?
Dyslexie en dysgrafie behoren tot de specifieke stoornissen van de ontwikkeling van schoolvaardigheden. De eerste beïnvloedt het leesproces. De tweede veroorzaakt problemen met geschreven expressie. Maar je hoeft je geen zorgen te maken. Je kind kan de aspecten die van invloed kunnen zijn namelijk overwinnen.
Verschillende psycho-pedagogische teksten verklaren dat het oefenen van lezen een beslissende en algemene invloed heeft op de taalvaardigheid. Lezen bevordert namelijk de verwerving van woordenschat. En het versnelt verbaal redeneren. Daarom genereert dyslexie tegengestelde effecten.
Dyslexie kan van invloed zijn op meer dan alleen lezen, omdat het ook kan leiden tot problemen met schrijven, spreken, rekenen en sociale vaardigheden.
Om deze reden, en vooral op schoolgaande leeftijd, hebben sommige kinderen met deze stoornis een gebrek aan zelfvertrouwen. Ze hebben namelijk het gevoel dat ze anders zijn dan andere kinderen. Ze maken zich zorgen of ze intelligent zijn of niet.
Wetenschappelijke studies, waaronder die gepubliceerd in het tijdschrift Enfoques Educativos ( Spaanse link ), bevestigen echter dat dyslexie een specifieke moeilijkheid is, onafhankelijk van intelligentie. Daarom kan een kind dyslectisch zijn, of het nu heel slim is of niet. De categorie dyslexie identificeert alleen een gebrek aan leesvaardigheid.
Om het zelfvertrouwen van je kind te vergroten, kun je het aanmoedigen om activiteiten te kiezen die hun capaciteiten versterken. Deze activiteiten zouden ze na schooltijd kunnen oefenen. Als ze het goed doen op een bepaald vlak, kan dit hen helpen hun zelfvertrouwen en zelfrespect op te bouwen.
Zoals Mark Griffin, oprichter en directeur van Eagle Hill School, in een artikel uitlegt (Spaanse link), hebben experts ontdekt dat veel mensen met dyslexie moeite hebben met het onderscheiden of scheiden van geluiden in gesproken woorden. Sommige kinderen hebben moeite om onbekende woorden hardop uit te spreken.
Hoe dyslexie en dysgrafie kinderen beïnvloeden
Griffin zegt dat het niet ongebruikelijk is dat kinderen tegelijkertijd dyslexie en dysgrafie hebben.
Handschrift
Kinderen met dysgrafie kunnen moeite hebben met handschrift, het ordenen van hun gedachten op papier, of beide.
Volgens Adelfo Tapia Pavón verwijst dysgrafie naar personen die lettergrepen of letters verkeerd verwarren, weglaten, samenvoegen en/of omkeren als ze schrijven. Deze aandoening belemmert ook het vermogen om taaluitingen, zoals sarcasme, te begrijpen.
Maar om van bijvoorbeeld humor te genieten is sarcasme niet nodig Je kunt dus heel goed samen met je kind een film of een programma kijken met begrijpelijke humor en directe taal. Samen lachen en genieten, dan kun je daarna praten over hoe grappig de show was.
Houd er rekening mee dat schrijven een langzaam en moeilijk proces kan zijn voor kinderen met dysgrafie. Dus hen dwingen om te schrijven kan angst veroorzaken.
Je kunt helpen deze situatie te beheersen door een dagboekoefening te doen of andere activiteiten die de gewoonte van schrijven ontwikkelen. Onthoud dat elk individu dat in iets benadeeld is, hulp, begrip en respect verdient. Dit is genoeg, maar vaak is het niet wat ze ontvangen.
Vaardigheden die dysgrafie kunnen beïnvloeden
Fijne motorische controle: dysgrafie kan het vermogen om kleine spierbewegingen van de vingers en andere delen van het lichaam te coördineren beïnvloeden.
Dit kan het voor hen moeilijk maken om taken uit te voeren zoals het strikken van schoenveters, het vastmaken van knopen en het hanteren van een schaar.
Ze hebben ook moeite om een potlood goed vast te houden, comfortabel in de hand te houden en te schrijven zonder moe te worden.
Visuele verwerking: deze aandoening belemmert het vermogen om patronen, kleuren en verschillende vormen te onderscheiden.
Kinderen met deze aandoening vinden het moeilijk om woorden, letters, vormen en cijfers te scheiden.
Ze vinden het ook moeilijk om op of tussen de regels te schrijven, cijfers, letters en vormen in de juiste verhouding en grootte te tekenen, en om kaarten te tekenen en te lezen.
Planning en organisatie: in dit opzicht is het moeilijk voor hen om hun gedachten te ordenen en coherent te ordenen, schriftelijk.
Wat ook een uitdaging is is het volgende:
- Het onthouden van belangrijke informatie en belangrijke details om op te schrijven.
- Het bedenken van woorden om te schrijven.
- Evenals het gebruik van de juiste grammatica en syntaxis tijdens het schrijven.
Deze vaardigheden kunnen echter worden aangeleerd met tijd, toewijding en de hulp van onderwijspsychologen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Alvarado, H., Damians, M., Gómez, E., Martorell, N., Salas, A., & Sancho, S. (2007). Dislexia. Detección, diagnóstico e intervención interdisciplinar. Enginy.
- Aragón, L. E. (2001). Intervención con niños disléxicos: evaluación y tratamiento. México: Trillas. http://www.trillaseduforma.com/zona-prensa/ficheros/resenas/8466541675.pdf
- Artigas-Pallarés, J. (2002). Problemas asociados a la dislexia. Revista de Neurología, 34(1), 7-13. http://ardilladigital.com/DOCUMENTOS/EDUCACION%20ESPECIAL/LOGOPEDIA/TRASTORNOS%20LENGUAJE/DISLEXIAS/Problemas%20asociados%20a%20la%20dislexia%20-%20Artigas%20-%20art.pdf
- Tapia Pavón, A. La disgrafia. Libros Ambigú. España. Año 1990. ISBN 10: 8440461429 / ISBN 13: 9788440461421
- Mondragón Barrios, L. (2007). dislexia. Salud Mental.
- PRODISLEX. (2010). Protocolos de detección y actuación en dislexia. PRODISLEX.
- Anguis J, Esther L. Dislexia en edad escolar. Revista Enfoques Educativos. Número 29. Enero 2009. P 30-40. Disponible en: https://www.yumpu.com/es/document/read/47936006/revista-enfoques-educativos-na-29-enfoqueseducativoses