Kinderen helpen zich aan te passen aan school

Om je kinderen te helpen zich aan te passen aan school, moet je het proces op de voet volgen. Zo kan het voor hen een prettige ervaring worden.
Kinderen helpen zich aan te passen aan school
Maria Fátima Seppi Vinuales

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog Maria Fátima Seppi Vinuales.

Laatste update: 03 oktober, 2022

School is een omgeving waar kinderen cognitieve, emotionele en sociale vaardigheden ontwikkelen. Daar leren ze meer over de wereld en zichzelf. Ze maken ook vrienden en leren hoe ze zich moeten gedragen in een omgeving die anders is dan hun huis van herkomst. Deze instelling is een leerplek die bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. In het begin kan de aanpassing aan de school echter enkele uitdagingen en moeilijkheden opleveren. In het volgende artikel vertellen we je hoe je kinderen kunt helpen zich aan te passen aan school.

Hoe je kinderen kunt helpen zich aan te passen aan school

Als je erover nadenkt, hoort aanpassing bij elke nieuwe situatie. Sommige mensen raken sneller op hun gemak dan anderen. Ook zijn er mensen die zelfverzekerd zijn en mensen die er langer over doen om zich op hun gemak te voelen totdat ze hun leraren en klasgenoten leren kennen. Daarom zijn kinderen niet de enigen die zich aan school moeten aanpassen ; het is iets wat iedereen nodig heeft als hij met een situatie van verandering wordt geconfronteerd.

Het is belangrijk dat we kinderen bij deze overgang begeleiden, zodat de schoolomgeving prettig is en bevorderlijk voor het leren. Hier volgen enkele aanbevelingen om kinderen te helpen zich aan te passen aan school zijn de volgende.

Vertel hen over je eigen ervaringen op school

Dit is een manier om de dialoog te openen en de band met de kinderen te vergemakkelijken. Het biedt hen ook een kans om hun twijfels naar buiten te brengen, hun angsten te uiten en een volwassene als gesprekspartner en steun te vinden.

Praat met hen over de voordelen van naar school gaan en help ze zo zich aan te passen aan school

Leer ze over de positieve aspecten van het delen van een klaslokaal met klasgenoten, het leren over nieuwe onderwerpen, en het samen spelen met anderen in de pauze.

Let op de emotionele toestand van je kind

Vraag vooral in de eerste paar dagen hoe het op school ging, wat hun favoriete onderwerp is, wat ze in de pauze doen, en hoe ze hun dag aanpakken.

Observeer of er veranderingen zijn in hun gedrag in het algemeen

Let bijvoorbeeld op of je veranderingen opmerkt met betrekking tot eetlust, slaap, of hun zin om te spelen. Zo kun je in de gaten houden en letten op tekenen die niet normaal zijn.

Zorg voor een overgangsobject of -ervaring

Winnicott, een bekende psychoanalyticus, verwijst naar de objecten die kinderen gebruiken om zich veilig te voelen bij afwezigheid van hun ouders. Dit overgangsobject, dat bijvoorbeeld een speeltje of een deken kan zijn, fungeert als vertegenwoordiger van hun ouders en symboliseert gehechtheid.

Deel informatie over wat er gaat gebeuren

Leg de dag uit, de regels en de activiteiten waarmee ze te maken zullen krijgen. Zo zal het scenario minder onbekend zijn voor het kind. Afhankelijk van hun leeftijd kun je verschillende didactische middelen gebruiken. Bijvoorbeeld via een verhaal, een spel over naar school gaan, of een film die over deze situatie gaat.

Kinderen helpen zich aan te passen aan school
Je kind vertellen over je eigen ervaring op school toen je hun leeftijd had, is een manier om tot een betere dialoog met hen te komen en hen de middelen te geven om eventuele twijfels weg te nemen.

Flexibiliteit en respect zijn sleutels in het proces om je kind te helpen zich aan te passen aan school

Alle bovenstaande maatregelen zijn aanbevelingen die het voor kinderen gemakkelijker (Spaanse link) kunnen maken zich op hun gemak te voelen op school. Er zijn echter twee essentiële waarden in dit proces: flexibiliteit en respect. Beide impliceren actief luisteren (Engelse link) en een nauwe en aandachtige ontvankelijkheid voor wat er in dit proces met hen gebeurt.

Het gaat erom onze verwachtingen bij te stellen, verder te gaan dan wat de deskundigen en de boeken aangeven om de eigen stem van de kinderen ons te laten leiden in de ervaring. Op die manier openen we ook een communicatiekanaal in twee richtingen, waardoor ze zich gemakkelijker vertrouwd voelen om eventuele problemen te delen.

Tot slot moeten we ook onze eigen emoties en angsten over de eerste keer van de kinderen op school accepteren. Eerlijk zijn over onze zorgen, ze bespreken met het onderwijzend personeel, of andere gezinnen om suggesties vragen, kan ons helpen ons kind te helpen. Als we ons zelfverzekerd voelen, kunnen we die kalmte ook overbrengen.

Een moeder praat met haar kind na school
We moeten onze eigen angsten over hun eerste schooldag niet aan kinderen overbrengen. Indien nodig kunnen we het beste hulp zoeken om ons veilig te voelen en hen gemoedsrust te kunnen bieden.

‘Deel uitmaken’ van de aanpassing

Als we nadenken over hoe we de processen van aanpassing aan school kunnen begunstigen, ontwerpen we een ervaring die de specifieke schoolruimte overstijgt. Het gaat erom de steun te zijn en de emotionele behoeften van kinderen te begeleiden. Zo dragen we bij aan hun veiligheid, eigenwaarde, samenhang op school en strategieën waarmee ze moeilijkheden het hoofd kunnen bieden en uitdagingen zo goed mogelijk kunnen oplossen.

Daarom moet deze tijd van het jaar niet lichtvaardig worden opgevat. De aanpassing aan school schudt het terrein op van wat onze kinderen vertrouwd is. Het is niet alleen een kwestie van hen bij de schooldeur afzetten, maar van deel uitmaken van deze tijd in hun leven.

Als we deze tijd slechts als een formaliteit beschouwen en ons laten leiden door bepaalde starre standpunten, lopen we het risico dat de school een gevreesde plaats wordt. In dit verband moeten we tijdens de eerste dagen proberen onze agenda te organiseren en beschikbaar te zijn voor de eerste schoolactiviteiten en de onvoorziene gebeurtenissen die zich kunnen voordoen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Pacheco Sanz, Deilis-Ivonne; Díez González, Mº del Carmen; García Sánchez, Jesús- Nicasio
    ¿CÓMO INFLUYE LA ADAPTACIÓN ESCOLAR Y LAS HABILIDADES SOCIALES EN LOS ALUMNOS?
    International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 3, núm. 1, 2010, pp. 871-878
    Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores
    Badajoz, España.
  • Albornoz Zamora, Elsa Josefina. (2017). LA ADAPTACIÓN ESCOLAR EN LOS NIÑOS Y NIÑAS CON PROBLEMAS DE SOBREPROTECCIÓN. Revista Universidad y Sociedad9(4), 177-180. Recuperado en 18 de septiembre de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000400024&lng=es&tlng=es.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.