Een team bouwen tussen gezin en school
Stel je voor dat je een voetbal moet stoppen en je bent helemaal alleen. Denk nu eens aan die bal die in tien ballen tegelijk verandert. Kun je het allemaal aan zonder hulp? Waarschijnlijk niet. Dit eenvoudige voorbeeld illustreert het belang van een ondersteunende groep waar iedereen elkaar helpt en in dezelfde richting roeit. Dat gezegd hebbende, willen we het hebben over hoe je een team kunt bouwen tussen gezin en school.
We zeggen vaak dat de geest van een kind als een blanco boek is. Het zijn hun ervaringen die het verhaal van hun leven zullen schrijven. En deze ervaringen zullen gebaseerd zijn op hun ervaringen met hun familie, en ook met vrienden, op school, enz.
Daarom is het zo belangrijk dat we allemaal in dezelfde richting roeien. Op die manier komt het blanco boek dat de geest van een kind is, niet vol met tegenstrijdigheden, verwarring en onbeduidende ervaringen.
Het gezin en school
Het gezin en school zijn de twee grote instellingen die het individu een groot deel van hun leven zullen opvoeden en vormen. Daarom moeten ze complementair zijn en samenwerken. Ze mogen dus nooit rivalen zijn.
Om deze reden, en aangezien de schoolomgeving en de gezinsomgeving verschillend zijn en elk zijn bijzonderheden heeft, gaan we een reeks sleutels geven zodat elke partij de betrokkenheid van de ander zoekt.
Sleutels om de betrokkenheid van ouders te vergroten
Wat kan de school via haar leraren, professionals en opvoeders doen om de ouders meer bij het onderwijs van hun kinderen te betrekken? Laten we eens kijken naar enkele interessante sleutels:
1. Actief luisteren naar de zorgen van ouders
Ouders kennen hun kinderen goed, hun bijzonderheden, hobby’s, gewoonten, routines… Als leerkracht is het belangrijk om naar hen te luisteren en hen te steunen.
2. Belang
Als er gedragsveranderingen zijn bij een kind, een afname van hun schoolprestaties of veranderingen in de houding tussen de gezins- en schoolcontext, is communicatie van fundamenteel belang en moet deze vloeiend zijn.
3. Gepersonaliseerde ontmoetingen om een team tussen gezin en school te creëren
De ontmoetingen tussen ouders en leerkrachten moeten gepersonaliseerd zijn. Dit komt omdat elk kind uniek is en zijn eigen zorgen, moeilijkheden en sterke punten heeft.
4. Duidelijke uitleg
Scholen zullen als onderwijzers ouders op een duidelijke manier relevante uitleg geven. En ze nemen daar de tijd voor en pakken alle noodzakelijke punten aan, inclusief verbeterpunten.
5. Ouder-leraarconferenties
Het is ook goed om vloeiend te communiceren (Engelse link) om het gedrag te versterken dat goed gaat op school en dat verdient te worden gehandhaafd in de gezinsomgeving.
Gezin en school: sleutels om docenten te betrekken
Laten we nu eens kijken hoe we een team kunnen vormen tussen gezin en school vanuit het perspectief van de ouders. Met andere woorden, leerkrachten betrekken bij het dagelijkse werk met kinderen, zodat ze een actief onderdeel worden van hun onderwijs dat verder gaat dan alleen de lessen. In die zin zijn onder andere de volgende punten van belang:
1. Waardeer het werk van de professional
Als ouders moeten we, naast het waarderen van de leraar, hun criteria vertrouwen en respectvol luisteren naar hun beslissingen en bijdragen.
2. Frequente communicatie tussen gezin en school
Het is ook belangrijk om frequente en vlotte communicatie te onderhouden en minstens één keer per semester bijeen te komen om mogelijke problemen met de voortgang van hun kinderen te bespreken en mogelijke problemen te identificeren die zich academisch, sociaal of gedragsmatig kunnen voordoen.
3. Een team tussen gezin en school: hulp vragen
Als ouders vragen we leerkrachten om hulp als we opvoedingsproblemen hebben met onze kinderen. Ze zullen ons vervolgens helpen om eventuele twijfels op te lossen.
4. Ondermijn de autoriteit van de leraar niet
Het is belangrijk om de autoriteit van de leraar niet in twijfel te trekken, laat staan in het bijzijn van je kinderen. Kinderen moeten begrijpen dat de leraar hun referentiepunt is en ze moeten hen met respect en aandacht behandelen.
5. Praten met de kinderen
Het is ook belangrijk om thuis met de kinderen te praten over hun leven op school. Zo blijven ouders op de hoogte.
6. Versterking
Het is ook goed om het lerende kind thuis op school te versterken. Dit stimuleert de interesse in cultuur, lezen, kunst of wetenschap en zorgt voor een goede sfeer.
7. Deelname aan activiteiten
Tot slot is het belangrijk dat ouders samenwerken (Engelse link) en actief deelnemen aan de activiteiten die de school uitvoert. Op deze manier ondersteunen ouders het werk van de leraar en waarderen ze hun werk.
Je hebt nu al een aantal interessante ideeën over hoe je een team kunt vormen tussen gezin en school vanuit het oogpunt van de ouders en de onderwijsinstelling. Samen creëren jullie een onlosmakelijke verbintenis waar de kinderen veel aan hebben.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Siles Rojas, C. (2003). La colaboración de los padres con la escuela. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (279), 10-14: Comillas. https://fund-encuentro.org/index.php/padresymaestros/article/view/2020/1753