5 alternatieven voor huiswerk voor kinderen op vakantie

Uitstapjes in de buitenlucht, verhalen en rust. Er zijn veel alternatieven voor huiswerk tijdens de vakantie die ook een bron van leren zijn.
5 alternatieven voor huiswerk voor kinderen op vakantie
Maria Fátima Seppi Vinuales

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Maria Fátima Seppi Vinuales.

Laatste update: 23 april, 2023

Vakanties zijn een perfecte tijd om een pauze in te lassen en te genieten van andere activiteiten zonder de strengheid van de routine. Dit betekent echter niet dat het onmogelijk is om het leren en de nieuwsgierigheid van kinderen te blijven bevorderen. Integendeel, deze periode maakt andere manieren mogelijk om het aan te pakken. Vooral via gamificatie, waarbij kennis en spel hand in hand gaan. Hier zijn 5 alternatieven voor huiswerk voor kinderen op vakantie.

5 alternatieven voor huiswerk voor kinderen op vakantie

Of het nu zomervakantie is, de kerstperiode of de voorjaarsvakantie. Het is heel belangrijk om tijdens de vakantie een ander tempo te bepalen dan de routine die je kinderen de rest van het jaar hebben. Het is een tijd voor rust en minder gereguleerde manieren om in contact te komen met de dingen die ons interesseren. Laten we eens kijken naar enkele van deze alternatieven voor huiswerk voor kinderen op vakantie.

1. Organiseer buitenactiviteiten

Afhankelijk van het weer kun je activiteiten doen als wandelen, picknicken, kamperen, fietsen, schaatsen, sleeën, enz. Ook kun je je kinderen stimuleren of begeleiden in hun academische interesses, maar dan op een andere manier.

Bijvoorbeeld, voor een kind dat geïnteresseerd is in insecten, kun je een buitenexcursie voorstellen om ze te ontdekken, te onderzoeken en erover te leren. Daarmee bied je ze een hands-on ervaring, die zeer verrijkend is. Het vervangt visualiseren van afbeeldingen in een boek, dat meer geschikt is voor de schoolsetting.

Alternatieven voor huiswerk voor kinderen op vakantie zoals de natuur bestuderen
Buitenactiviteiten bieden verrijkende ervaringen voor kinderen. Het is goed om hun smaak en interesses te kennen om met passende ideeën te komen.

2. Ontdek hun interesses

Een goede optie is om je kinderen de volgende vraag te stellen: wat wil je vandaag doen? Op die manier bied je niet alleen ruimte voor dialoog en ontdek je de interesses van je kinderen. Maar je helpt ze ook om in contact te komen met hun verlangens en hun autonomie uit te oefenen. Soms komen er interessante feiten naar voren. Ze willen bijvoorbeeld misschien een keer uitslapen of ontbijten op bed.

3. Plan die activiteiten die je altijd uitstelt voor ‘een andere dag’.

Als kinderen op school zitten, geven we misschien niet toe aan het zoeken achter in de kast naar een bepaald bordspel omdat het te lang duurt of omdat het te lang duurt om het daarna op te ruimen. We hebben de neiging om puzzels met veel stukjes weg te gooien omdat we ze nergens kunnen bewaren als we klaar zijn met in elkaar zetten. Voor deze gevallen is vakantie thuis een perfecte gelegenheid om die ideeën in praktijk te brengen.

4. Versterk wat geleerd is in het dagelijks leven

Bij lange vakanties, zoals in de zomer, is het mogelijk om momenten te creëren om bepaalde concepten te versterken of om nog eens te kijken naar wat je kind geleerd heeft. Dit moet echter niet gebeuren als primaire activiteit, maar parallel aan de hoofdactiviteit.

Je kunt bijvoorbeeld het geheugen, de organisatie en bepaalde wiskundige bewerkingen oefenen door je kinderen te vragen je te helpen een lijstje te maken en boodschappen te doen. Tegelijkertijd kunnen lezen en begrijpend lezen versterkt worden door een avondverhaal met hen te delen.

5. Maak een lijst met ideeën

Elk lid van het gezin kan een activiteit kiezen en afspreken op welke dag dat moet gebeuren. De sleutel hier is samenwerking, brainstormen dat diversiteit brengt, en ook de afwisseling tussen een schema van plannen en de tijd om niets te doen.

Naast deze reeks alternatieven voor huiswerk in de zomer moeten we niet de fout maken te proberen de ene agenda te vervangen door de andere. We moeten voorkomen dat we het ongemak dat voortkomt uit de onzekerheid dat we niet weten wat we met hen moeten doen, overdragen op kinderen. In dit opzicht is het niet nodig om op vakantie een schrift vol activiteiten in te vullen.

Het is ook een kwestie van vrije tijd hebben, waardoor kinderen zich kunnen verbinden met de uitdaging zich aan te passen, te beslissen hoe ze zich willen vermaken, en zich zelfs te vervelen. Verveling is ook een trigger voor kinderen om te creëren en na te denken over hoe ze plezier kunnen hebben.

Koken is ook een manier om iets te leren
Activiteiten zoals koken zijn ook een manier om te leren. Ze stellen kinderen in staat andere vaardigheden te verwerven en te genieten van het delen van een gedenkwaardig moment met hun familie.

Alternatieven voor huiswerk bevorderen andere vormen van leren

Zoals we al aangaven, kunnen vakanties een gelegenheid zijn om kennis te versterken of antwoorden te geven op zorgen van kinderen. De betekenis van elke tijd moet echter niet verward worden. Vakanties nodigen ons uit om ons in ons eigen tempo en naar eigen inzicht te bewegen. Ondertussen houden we ons gedurende de rest van het jaar aan schema’s, houden we ons aan routines en maken we ons huiswerk.

Tegelijkertijd moeten we ook onze eigen opvatting over leren verruimen. Zwemmen, fietsen of koken zijn bijvoorbeeld ook activiteiten die onze hersenen aan het werk zetten. Ze stellen ons in staat andere vaardigheden te verwerven.

Leren wordt niet alleen gereduceerd tot tijd die we op school doorbrengen of huiswerk maken, maar integendeel. Elke ervaring kan een potentiële leerervaring zijn.

Alternatieven voor huiswerk op vakantie: vergeet de vrije tijd niet

Het is belangrijk dat kinderen van jongs af aan leren dat vrije tijd(Spaanse link) ook productief is. Als we stoppen en ons ontspannen, kunnen we onszelf leren kennen en onze creativiteit, die vaak wordt verzwegen of weggemoffeld onder een lijst van verplichtingen waaraan moet worden voldaan, de ruimte geven.

Als we kinderen geen vrije tijd geven, kunnen we hen ertoe brengen te denken dat de enige tijd die de moeite waard is die besteed aan bepaalde dingen (zoals studeren of werken), wat leidt tot schuldgevoelens bij rust of plezier maken.

Misschien moeten wij volwassenen onze denkwijze ook veranderen. De maatschappij waarin we tegenwoordig leven vertelt ons namelijk dat succes en waarde worden afgemeten aan het aantal uren dat we werken.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Luisa Arroba, María, Manzarbeitia, Paloma (2009).El tiempo libre de los niños. Anales de Pediatría Continuada. Vol. 7. Núm. 6. pp 373-379. DOI: 10.1016/S1696-2818(09)73210-X
  • Sanz Cano, Pedro Juan. (2019). El juego divierte, forma, socializa y cura. Pediatría Atención Primaria21(83), 307-312. Epub 09 de diciembre de 2019. Recuperado en 08 de agosto de 2022, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322019000300022&lng=es&tlng=es.
  • Monge, María de los Ángeles, & Meneses, Maureen (2001). El juego en los niños: enfoque teórico. Revista Educación, 25(2),113-124.[fecha de Consulta 7 de Agosto de 2022]. ISSN: 0379-7082. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44025210

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.