Wat te doen als je kind faalt op school?
In dit artikel vind je tips over wat je moet doen als je kind faalt op school.
Cijfers zijn een weerspiegeling van de tijd en moeite die leerlingen er op school in steken. Helaas beschrijft het rapport die je kind elk semester mee naar huis neemt niet altijd de capabele en verantwoordelijke leerling waarvan je weet dat ze dat kan zijn.
Ouders reageren op verschillende manieren wanneer hun kind met slechte cijfers thuiskomt. Sommigen stellen zich een donkere toekomst voor, alsof één slecht cijfer genoeg is om ons te veroordelen tot het mislukken van de rest van ons leven.
Andere ouders voelen zich schuldig over de situatie. Ze geven zichzelf of elkaar de schuld dat ze niet genoeg doen om hun kind te motiveren of te disciplineren.
De realiteit is dat geen van deze uitersten gezond is. Een slecht rapport betekent niet dat alles verloren is. En het feit dat je kind faalt op school maakt je geen slechte ouder.
Dit is een ongemakkelijke situatie, maar het is iets dat je met moeite en begrip van beide kanten kunt overwinnen.
Je kind is waarschijnlijk ook niet gelukkig met haar cijfers. Het is aan jou om haar terug op de goede weg te leiden.
Hoe te reageren als je kind faalt op school?
Al het bovenstaande betekent niet dat falen op school onbelangrijk is of dat je geen actie hoeft te ondernemen. Integendeel, een slecht rapport is een vroege waarschuwing.
Als je nu handelt, kun je veel doen om te helpen. Dus als het rapport van je kind met een vervelende verrassing komt, probeer dan onderstaande aanbevelingen te volgen.
1. Blijf kalm
Hoe ongerust of van streek je ook bent, kwaad worden haalt niks uit. Als je tegen je kind schreeuwt of haar straft omdat ze faalt op school, dan schaad je alleen maar haar zelfvertrouwen.
De volgende keer dat ze een toets of project heeft, dan zal de faalangst haar nog meer onder druk zetten.
2. Schrijf hun moeilijkheden niet toe aan hun persoonlijkheid
Een grote fout die veel ouders maken, is om zinnen als “Je bent lui” of “Je bent hier niet goed in.” te uiten. Dit is helemaal niet waar.
Wat je moet doen, is de mentaliteit van je kind veranderen. Behandel het moeilijke onderwerp of school in het algemeen als een uitdaging. Dit is een obstakel dat je kind kan overwinnen – voor haar eigen bestwil.
Als je je kind kwetst met negativiteit, dan haal je alleen maar de motivatie die ze nog heeft weg. Dit soort kritiek kan de zaken zelfs verergeren als het in de loop van de tijd zo doorgaat.
Je kind kan gaan van een gebrek aan focus tot echt ontwrichtend gedrag.
3. Zoek naar oplossingen
Alle betrokkenen moeten een opbouwende en positieve houding hebben. Dit omvat de leerling, haar ouders en leraren.
Zodra een probleem is geïdentificeerd, moet je de communicatie blijven volgen. Werk samen om een oplossing te vinden om haar slechte cijfers omhoog te krijgen.
Als je kind faalt op school, dan zijn er veel mogelijke redenen. De oorzaken kunnen tijdelijk zijn, zoals een gebrek aan tijd om te studeren of een slecht tijdmanagement.
Of er kunnen meer ernstige problemen in het spel zijn, zoals slaapstoornissen, sociale angst of familieproblemen, stress, mentale uitputting of leerstoornissen.
Falen op school is een ongemakkelijke situatie, maar het is er een die je kunt overkomen met inspanning en begrip van beide kanten.
4. Herken je rol
Dit is met name voor sommige ouders moeilijk om te doen. Hoewel elke leerling zelf de verantwoordelijkheid voor haar studie moet nemen, kunnen we ons ook afvragen wat we doen voor haar opleiding.
Allereerst is er het voorbeeld dat je als ouder zelf geeft. Houd je je aan je eigen verantwoordelijkheden, of stel je dingen uit?
Ten tweede is het de moeite waard om jezelf af te vragen of je kind zich op haar gemak voelt om met jou te communiceren. Als ze een moeilijke tijd doormaken, zouden ze het je dan kunnen vertellen?
Tenslotte, zorg ervoor dat je je kind niet dwingt om te studeren ten koste van alle andere behoeften. Dit kan haar ervan weerhouden om te leren.
De beste leerlingen hebben vaak ouders die hen de gelegenheid geven om ze hun eigen studieroutine te ontwikkelen. Vertrouwen is de sleutel tot het opbouwen van zelfdiscipline bij jongeren.
5. Werk samen
Zodra je kind klaar is om over haar cijfers te praten en te proberen om ze te verbeteren, is het tijd voor jou om samen te werken.
Vraag haar wat ze denkt dat ze moet doen. Wat is er gebeurd en hoe kun je helpen om dingen te verbeteren?
Misschien leert je kind beter met een studiegenoot. Misschien heeft ze een privéleraar nodig of dat jij of je partner die rol op zich neemt.
Als je kind faalt op school, dan betekent dit niet noodzakelijk dat ze de wil of zelfdiscipline mist om te slagen. Ze doet misschien haar uiterste best en worstelt nog steeds om aan de verwachtingen te voldoen.
Maak contact met je kind en help haar om te verbeteren. Dit moment kan een belangrijke levensles voor haar zijn.
Kortom, falen op school is niet het einde van de wereld. Laat je kind weten dat je aan haar kant staat en help haar dit moment met enthousiasme en vastberadenheid tegemoet te treden.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Jaycox, L. H., Reivich, K. J., Gillham, J., & Seligman, M. E. P. (1994). Prevention of depressive symptoms in school children. Behaviour Research and Therapy. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)90160-0
- Problems, C. (2010). The effects of a multiyear universal social-emotional learning program: The role of student and school characteristics. Journal of Consulting and Clinical Psychology. https://doi.org/10.1037/a0018607
- Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., … Japel, C. (2007). School Readiness and Later Achievement. Developmental Psychology. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.6.1428
- Roth, C. (2011). The Entrepreneur Equation: Evaluating the Realities, Risks, and Rewards of Having Your Own Business. BenBella Books.
- Navas, L., Maicas, G. S., & Germán, M. A. S. (2003). Predicción de las calificaciones de los estudiantes: la capacidad explicativa de la inteligencia general y de la motivación. Revista de psicología general y aplicada: Revista de la Federación Española de Asociaciones de Psicología, 56(2), 225-237. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=760681