Wat driejarigen begrijpen als we praten
Op driejarige leeftijd hebben kinderen ongeveer 900 woorden of meer in hun expressieve woordenschat. Je kunt zien dat ze al drie of vier woorden in een zin kunnen combineren. Welnu, met dit geweldige repertoire in hun vocabulaire, wat begrijpen driejarigen als we met ze praten?
We weten dat begrip vóór expressie komt. Er wordt dus geschat dat driejarigen tweemaal hun expressieve woordenschat kunnen begrijpen. Op driejarige leeftijd begrijpen ze meer dan sommige volwassenen denken, ook al hebben ze nog problemen met hun tong en is het moeilijk voor ons om ze te interpreteren.
Taalontwikkeling vanaf de geboorte tot drie jaar
We moeten duidelijk maken dat taalontwikkeling niet voor alle kinderen van dezelfde leeftijd hetzelfde is. Dat wil zeggen dat er variaties zijn. Deze hebben te maken met individuele en omgevingsfactoren, die de snelheid van taalverwerving en -ontwikkeling in verschillende stadia kunnen veranderen. Natuurlijk zijn ze altijd binnen redelijke grenzen.
De fasen die kinderen doorlopen vanaf de geboorte tot het verwerven van de basisstructuren voor het leren van talen zijn de volgende:
- Prelinguïstische leeftijd (0-12 maanden). Aan het einde van het eerste jaar zullen de kinderen hun eerste woordjes zeggen; “Mama” en “Papa”. Wat betreft begrip, horen ze hun naam en kunnen ze eenvoudige commando’s begrijpen, zoals “geef me” en “pak”.
- Taalstadium (12-18 maanden). In dit stadium beginnen ze aan een complex proces van taalontwikkeling. Ze kunnen ongeveer 20 woorden uitspreken en er twee combineren. “Mama geef”, “Dada kom”, enz. Hun begrip groeit en desgevraagd dragen ze voorwerpen van de ene plaats naar de andere.
- Telegrafische taal (18 maanden-3 jaar). Op tweejarige leeftijd kunnen ze ongeveer 250 woorden uitspreken. Hier beginnen ze vragen en steeds meer eenvoudige instructies te begrijpen.
- Complexe zinnen (3-6 jaar). Op driejarige leeftijd beheersen kinderen al ongeveer 900 woorden en op zesjarige leeftijd ongeveer 2500 woorden. Met zes jaar hebben ze de basisstructuren voor het leren van talen al verworven.
Uitgebreide taal op driejarige leeftijd
Vanaf de leeftijd van drie jaar beginnen kinderen deel te nemen en interactie aan te gaan in nieuwe contexten, zoals school of andere recreatieve activiteiten. Daardoor kunnen ze meer produceren en dus meer begrijpen.
Van drie tot vier jaar zal het begrip en de expressieve taal van het kind veel verbeteren. In de loop van dit jaar leren ze meer woordenschat. Kinderen gaan van ongeveer 900 woorden naar ongeveer 1200.
Uiteraard zijn deze cijfers bij benadering. Zoals we al eerder zeiden, ontwikkelen niet alle kinderen zich in hetzelfde tempo. Nu zijn de evolutie en verwerving in de ontwikkeling van mondelinge en uitgebreide taal afhankelijk van twee factoren, namelijk individuele en omgevingsfactoren.
- Individuele factoren. Deze verwijzen naar fysieke en psychologische rijping. Als het kind een ontwikkelingsachterstand of een neurologisch probleem heeft, heeft dit gevolgen voor de taalontwikkeling en het taalbegrip. Daarom zal het langzamer zijn.
- Omgevingsfactoren. Deze hebben te maken met de context en de omgeving waarin het kind opereert. Dit kan bijvoorbeeld de komst van een broer of zus zijn of een gebrek aan prikkels, aandacht en genegenheid zal een negatieve invloed hebben op de communicatie, linguïstische en cognitieve vaardigheden van het kind. ontwikkeling.
Daarom speelt het gezin een fundamentele rol bij de ontwikkeling van mondelinge en uitgebreide taal in de vroege jaren van het kind.
Het bieden van communicatieve situaties aan onze kleine is essentieel. Door middel van gesprekken tijdens spelletjes, wandelingen, lezen, dagelijkse taken, enz., helpen we hen visuele, auditieve, tactiele, motorische, cognitieve en sociale vaardigheden te leren. Deze zijn allemaal belangrijk voor de taalontwikkeling.
Wat begrijpen driejarigen als we met ze praten?
Zoals we eerder zeiden, van drie tot vier jaar zal het begrip en de expressieve taal van een kind enorm toenemen. Op deze leeftijd kunnen kinderen veel meer begrijpen dan ze kunnen uitdrukken. Driejarigen kunnen dus:
- Antwoorden als je ze belt.
- Vragen begrijpen en beantwoorden.
- Bevelen begrijpen en uitvoeren.
- Enkele kleuren en de namen van sommige vormen, zoals cirkels en vierkanten, identificeren.
- Weten wie we bedoelen als we het over familieleden hebben: broer, oma, tante, neven, nichten.
- Beginnen eenvoudige tijd-ruimterelaties te begrijpen, zoals ochtend en nacht.
- Algemene algemene woorden (hond, kat, huis, auto, appel) beheersen en begrijpen maar nog niet de meest algemene categorieën.
- Beginnen abstracte concepten te begrijpen zoals mooi, lelijk, ver, dichtbij.
- Het verhaal van een verhaal volgen zonder foto’s nodig te hebben
Hoe met kinderen praten om hun ontwikkeling van mondelinge en uitgebreide taal te bevorderen
- Spreek altijd langzaam en duidelijk als je wilt dat ze je begrijpen en leren te vocaliseren.
- Hoewel het misschien onbeduidend lijkt, is het belangrijk om met je kind te praten terwijl je hem aankijkt en je op zijn/haar lengte verplaatst. Hierdoor zullen ze meer geneigd zijn om naar je te luisteren en je daardoor te begrijpen.
- Gebruik bekende woordenschat met bekende woorden die verwijzen naar objecten en mensen in hun dagelijkse omgeving.
- Het is essentieel dat je zoveel mogelijk met het kind praat en gesprekken voert. Het is vooral nuttig om met je kleintje te praten over dagelijkse taken, plaatsen tijdens het wandelen te beschrijven, verhalen te lezen, enz.
- Ook moet je ze de kans geven om zich uit te drukken, zelfs als je niet goed begrijpt wat ze proberen te zeggen.
- Als je kind een fout maakt of een woord verkeerd zegt, corrigeer het dan door het woord correct te herhalen op een natuurlijke manier. Op deze manier zullen ze niet gefrustreerd of beschaamd zijn door de manier waarop ze praten.
Laatste gedachten over praten met driejarigen
Zowel mondelinge taal als uitgebreide taal zijn van nature aangeleerde functies en vaardigheden. Interactie met de sociale omgeving is echter essentieel, vooral met het gezin, aangezien kinderen in hun gezinsomgeving leren spreken en begrijpen. Later zullen hun taal en begrip groeien in andere contexten, zoals school of andere recreatieve activiteiten.
Het is essentieel om driejarigen communicatieve interacties van hoge kwaliteit aan te bieden waarbij ze zich kunnen uiten en communiceren. Het maakt niet uit of ze niet alles begrijpen wat we zeggen. Het is nog steeds belangrijk om met ze te praten en een gesprek met ze te voeren. Deze communicatieve handeling helpt zowel hun expressieve als uitgebreide taal. Ook moeten we ze de kans geven om zich uit te drukken, zelfs als we niet begrijpen wat ze zeggen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Goodman, K. (2008). El lenguaje integral: un camino fácil para el desarrollo del lenguaje. Borrero, M.(Comp.). Lecturas complementarias para maestros: leer y escribir con niños y niñas, 107-126.