Waarom een ondernemersmentaliteit bij kinderen bevorderen

Een ondernemende mentaliteit bij kinderen helpt hen om initiatief, een doel en persoonlijk succes te hebben. Daarom is het belangrijk om hen te helpen.
Waarom een ondernemersmentaliteit bij kinderen bevorderen
Elena Sanz Martín

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Elena Sanz Martín.

Laatste update: 19 juli, 2023

Als we denken aan mensen met een ondernemersmentaliteit, zijn we geneigd ons een volwassene voor te stellen die een eigen bedrijf runt. Maar deze kwaliteit kan ook positief zijn om bij kinderen te ontwikkelen.

Deze houding kan veel deuren openen voor je kinderen, niet alleen op de werkvloer, maar ook in hun sociale relaties en persoonlijke groei. Daarom willen we je laten zien hoe je een ondernemende mentaliteit bij kinderen kunt bevorderen.

De waarheid is dat veel ouders zich misschien niet in staat voelen om deze boodschap over te brengen. Traditioneel zijn mensen opgeleid om goede werknemers te zijn en deel uit te maken van stabiele en ondergeschikte bedrijven en banen. En de kwaliteiten die daarvoor nodig zijn staan haaks op die van een ondernemer.

Het is echter nooit te laat om te leren en een mentaliteitsverandering door te voeren. Vooral als we er rekening mee houden dat kinderen in de huidige veranderende en onzekere wereld hun originaliteit en initiatief nodig hebben om vooruit te komen. Als je bereid bent om dit leren bij je kinderen te begeleiden, geven we je enkele sleutels om dit te doen.

Waarom een ondernemersmentaliteit bij kinderen aanmoedigen?

Voordat we ingaan op de te volgen richtlijnen, willen we enkele redenen met je delen waarom het de moeite waard is om kinderen deze houding bij te brengen. Ze kunnen nu en in de toekomst veel baat hebben bij het ontwikkelen van een ondernemersgeest.

Ze leren hun eigen kansen te creëren

Van jongs af aan zijn kinderen gewend zich te conformeren aan de mogelijkheden die anderen hen bieden. Volwassenen stellen een beperkt aantal te volgen paden vast en van kinderen wordt verwacht dat ze zich daaraan aanpassen.

Een ondernemersmentaliteit helpt hen echter verder te kijken, zich niet te beperken tot wat anderen hen opleggen, en hun eigen leven vorm te geven. Op die manier begrijpen ze dat er meer mogelijkheden zijn dan wat op het eerste gezicht lijkt.

Waarom een ondernemersmentaliteit bij kinderen bevorderen
Kinderen met een ondernemende instelling ontwikkelen initiatief, gedrevenheid en zelfvertrouwen en beperken zich niet tot het zich conformeren aan wat anderen hen opleggen.

Een ondernemende instelling verbetert hun zelfkennis

Een ondernemende instelling houdt in dat men zichzelf als basis plaatst voor de beslissingen die worden genomen. Zo komen kinderen te weten wat ze leuk vinden, waar ze in geïnteresseerd zijn en wat ze nodig hebben.

Bovendien weten ze welke omgevingen en activiteiten voor hen het meest bevorderlijk zijn en kunnen ze zich daarop richten. Ze kunnen bijvoorbeeld begrijpen welke studiestijl bij hun persoonlijkheid past of welke buitenschoolse activiteiten aan hun wensen en verwachtingen voldoen.

Dit vermogen om zichzelf te begrijpen en waarde toe te kennen aan hun behoeften en voorkeuren zal hen helpen zich meer tevreden te voelen en succesvoller te zijn dan wanneer ze slechts de van buitenaf gestelde normen volgen.

Ze ontwikkelen leiderschap en doorzettingsvermogen

Ondernemerschap houdt in dat ze weten hoe ze tijd en middelen moeten organiseren om een doel te bereiken. Dit vereist planning, analyse, en een goed vermogen om de eigen acties te controleren om te weten of ze op de goede weg zijn. Het vergroot ook doorzettingsvermogen, veerkracht en tolerantie voor frustratie. Al deze kwaliteiten zijn echt nuttig voor kleintjes op verschillende gebieden van hun leven.

Ze leven met een doel

De meest directe manier om succes en geluk te bereiken is leven met een doel. Voor kinderen is weten waar ze goed in zijn en daaraan kunnen werken een groot geschenk. Daarom helpt een ondernemersmentaliteit hen te weten dat hun stem en mening waardevol zijn, dat ze iets hebben bij te dragen aan de wereld, en dat ze zich kunnen vermaken terwijl ze die gave of interesse ontwikkelen.

Ze smeden hun eigen visie op succes

Deze houding helpt kinderen begrijpen dat hun kwalificaties niet hun waarde bepalen, noch de mate waarin ze bij de meerderheid passen. Daarom begrijpen ze dat iedereen zijn eigen visie op succes kan hebben en streven ze ernaar die te vervullen.

Een meisje is bezig eigen kleren te maken
Ondernemende kinderen smeden hun eigen visie op succes. Daarom proberen ze te bereiken wat hen gelukkig maakt en hen in staat stelt te groeien en zich te ontwikkelen zonder zichzelf met anderen te vergelijken.

Leer hoe je een ondernemersmentaliteit bij kinderen bevordert

Zoals je ziet zijn de voordelen talrijk. Dus, als je je kind wilt helpen deze mentaliteit te genereren, zijn hier enkele tips die je in de praktijk kunt brengen:

Sta ze toe te zijn wie ze zijn en accepteer ze onvoorwaardelijk

Probeer hen niet te dwingen zich te conformeren of aan te passen aan wat als normaal wordt beschouwd en help hen integendeel hun kwaliteiten en deugden te identificeren.

Laat ruimte voor hun stem en meningen

Kies in plaats van een autoritaire opvoedingsstijl voor dialoog en een democratische stijl. Laat je kind zichzelf uiten, bijdragen, kiezen en beslissen. Moedig ze aan hun eigen criteria te hebben en niet alleen maar gehoorzaam te zijn.

Help hen zelfvertrouwen op te bouwen

Overbescherming is de grootste vijand van een ondernemende houding, omdat het kinderen doet geloven dat ze niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen. Wijs je kind daarom verantwoordelijkheden toe en bied ze taken aan die ze kunnen bereiken als ze er moeite voor doen. Dit zal hun gevoel van eigenwaarde en vastberadenheid vergroten.

Moedig een groeimindset aan

Een mindset die gebaseerd is op het feit dat kwaliteiten en vaardigheden niet vastliggen en verbeterd kunnen worden als we ons ervoor inzetten. Leg de nadruk op inspanning en niet zozeer op het resultaat. Dit blijkt (Engelse link) kinderen aan te moedigen om uitdagingen moediger aan te gaan.

Leer financiële intelligentie

Laat ze zien hoe ze met geld moeten omgaan en hoe ze moeten sparen, investeren en delen. Het aanbieden van een wekelijkse toelage kan een goed alternatief zijn.

Betrek hen bij projecten die hen interesseren

Zo kunnen ze hun organisatorische vaardigheden, leiderschap en veerkracht oefenen. Deze activiteit kan variëren van het samen versieren van hun slaapkamer tot het opzetten van een klein bedrijfje om aan familie en vrienden aan te bieden.

Zorg ervoor dat ze blootgesteld worden aan kwalitatieve rolmodellen

Dat wil zeggen, mensen die van hun beroep houden en die succes hebben bereikt door hun houding en mentaliteit. Dat kunnen mensen zijn uit je naaste omgeving, beroemdheden, of grote persoonlijkheden uit de geschiedenis.

Een ondernemersmentaliteit gaat verder dan school

Hoewel steeds meer scholen kiezen voor alternatieve en kindvriendelijke methodes, gebruiken de meeste nog steeds verouderde methoden. Dat zijn degenen die alle kinderen proberen te homogeniseren onder een passieve rol. Daarom is het belangrijk dat gezinnen actie ondernemen om bij kinderen een ondernemersmentaliteit te ontwikkelen.

Naast de toepassing van bovenstaande richtlijnen zijn er workshops, programma’s en trainingen (Spaanse link) speciaal voor kinderen en jongeren die dit initiatief willen stimuleren. En dit kan een geweldige aanvullende optie zijn.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • García A. (2016) ¡No me sale!… ¡Todavía! Mentalidad de cambio vs mentalidad fija. El poder de creer que podemos mejorar.  En: ¿Cómo podemos transformar nuestras escuelas? Estrategias para fomentar la autorregulación en la escuela primaria, 55-60.
  • Simón, J. D. (2015). Pueden los niños adquirir y aplicar conocimientos de emprendimiento?. El caso del subprograma, mi primer empresa:“emprender jugando. Nova scientia7(15), 389-415.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.