7 buitenschoolse activiteiten voor je kind
Als moeder weet je dat de opvoeding van kinderen heel breed is. Kinderen moeten zowel thuis als op school leren, maar ook door te delen met vrienden, te sporten of andere nuttige taken uit te voeren. Daarom laten we je in dit artikel enkele buitenschoolse activiteiten zien waar je kinderen toe aangemoedigd kunnen worden.
Buiten schooltijd, of in het weekend, kunnen kinderen en tieners (Spaanse link) leren, vermaakt worden, en plezier maken. En hoe kunnen ze dat beter doen dan in een open omgeving, waar ze van de natuur kunnen genieten, die beter leren kennen en leren verzorgen? Er zijn allerlei activiteiten die deel gaan uitmaken van hun dagelijkse routine en een grote invloed hebben op hun sociale en cognitieve ontwikkeling.
Leer meer over buitenschoolse activiteiten voor kinderen
Buitenschoolse activiteiten in de open lucht zijn altijd gunstig voor zowel kinderen als adolescenten, omdat ze dan niet alleen plezier hebben, maar ook genieten van de natuur en hun omgeving. Laten we eens kijken naar enkele dingen die je kinderen buiten de schooluren kunnen doen!
Voetbal spelen
Voetbal is een van de favoriete sporten van kinderen. Bovendien brengt het hen veel voordelen, waaronder teamwork eruit springt. In deze sport kan een enkele speler niet vooruit zonder de steun en deelname van de rest van zijn teamgenoten. Lees meer over de andere voordelen van voetballen:
- Verbetert de motorische coördinatie.
- Regelt het lichaamsgewicht.
- Versterkt de spieren.
- Helpt de cardiovasculaire gezondheid.
- Bevordert communicatie onder de groep.
Tennissen
Tennissen is een andere oefening die kinderen en jongeren buiten de les kunnen doen die hen helpt motorische vaardigheden en fysieke coördinatie te ontwikkelen. Bovendien verbetert het snelheid en behendigheid, verhoogt het de reflexen, en verstevigt het de spieren. In tegenstelling tot voetbal is het geen teamsport, maar wordt het gespeeld tussen twee tegenstanders, hoewel het mogelijk is om met z’n tweeën te spelen.
Doe mee aan schaaktoernooien
‘s Middags uitgaan om mee te doen aan schaaktoernooien zal een heel goed alternatief zijn voor zowel kinderen als tieners. Het is een strategiespel, ook erkend als sport, dat bijdraagt aan de ontwikkeling van verschillende intellectuele capaciteiten. Bovendien is het geschikt om op elke leeftijd te leren. Het is gebruikelijk om kinderen het in open ruimtes te zien oefenen en hun concentratie en geheugen te testen.
Neem danslessen
Een andere optie voor kleintjes is het ontwikkelen van hun lichaam en ritmische vaardigheden door middel van dans, een activiteit die ook buiten kan worden gedaan. Er zijn oneindig veel ritmes om uit te kiezen, zoals flamenco, urban, zumba, ballet, of een ander alternatief. Het belangrijkste is dat ze het leuk vinden, ervan genieten, en plezier hebben terwijl ze leren.
Ga het theater in
Wie van acteren houdt, zal in zijn vrije tijd graag in het theater duiken. Kinderen zullen ongetwijfeld veel plezier beleven aan verzinnen, improviseren, verhalen vertellen en verschillende personages spelen. Theaterscholen zijn ideaal om kinderen te helpen hun verbale en lichamelijke expressie te ontwikkelen en hun dictie te verbeteren.
Nieuwe talen leren
Een van de buitenschoolse activiteiten zal het leren van nieuwe talen zijn. Deze lessen kunnen worden gevolgd in buitenruimtes zoals parken, die een aangename interactie met de natuur mogelijk maken zonder dat er afleiding nodig is. Ook kunnen kinderen onder vrienden samenkomen en de laatste taalles die hun leraar gaf nog eens doornemen.
Bespeel een muziekinstrument
Een muziekinstrument leren bespelen is een andere van de meest aanbevolen buitenschoolse opties voor kinderen. Het is een activiteit die zowel binnen als buiten gedaan kan worden. Muziek helpt het gevoel van eigenwaarde te vergroten, de geest op te heffen en relaties met anderen op te bouwen.
De voordelen van buitenschoolse activiteiten
Buitenschoolse activiteiten zijn een krachtige bron van voordelen voor de gezonde ontwikkeling van kinderen. Laten we enkele van hun voordelen leren kennen!
- Ze verbeteren de academische prestaties. Het is aangetoond (Spaanse link) dat kinderen die enige buitenschoolse activiteit doen, betere schoolresultaten laten zien. Dit komt door een grotere motivatie om te studeren.
- Ze stimuleren de creativiteit, het geheugen en de concentratie.
- Ze bevorderen de communicatie, want door interactie met andere mensen leert het kind vrijer en natuurlijker met elkaar om te gaan.
- Ze creëren gezonde levensgewoonten, zowel fysiek, emotioneel als mentaal.
- Ze ontwikkelen een positieve houding ten opzichte van leren. Kinderen voelen zich meer bereid en toegewijd aan hun lessen buiten en binnen de school.
- Ze bevorderen het kritisch denken, want hoe meer ervaringen kinderen opdoen, hoe groter hun vermogen om te analyseren en te oordelen.
- Ze zorgen voor een gevoel van welzijn. Bij deze buitenactiviteiten komen endorfine en serotonine, de gelukshormonen, vrij. Daardoor voelen kinderen zich op hun gemak bij hun taken.
- Er ontstaat een nauwe band tussen het kind en zijn omgeving, omdat er contact met de natuur ontstaat. Zo leren kinderen van de natuur te houden en ervoor te zorgen.
Moedig je kinderen aan om deel te nemen aan buitenschoolse activiteiten
Activiteiten voor kinderen buiten school zijn erg belangrijk voor hun groei. Moedig je kind dus aan om te sporten of om de liefde voor de kunst te ontdekken of om verder te studeren. Vraag ze wat ze graag zouden willen doen, maar dwing ze er niet toe. Het is heel belangrijk dat de uit te voeren activiteit naar hun zin is en dat het kind degene is die de beslissing neemt. Op die manier zullen ze meer bereid zijn om te leren.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Molinuevo B. Actividades extraescolares y salud mental, estudio de su relación en población escolar de primaria. España: Universitat Autónoma de Barcelona: 2008. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=90828
- Raza D. Actividades extraescolares y autoeficacia en niños, niñas y adolescentes, el caso de una escuela en Quito, Ecuador. Rev. Abra. 2019; 39 (59): 73-86. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7430021
- Franco J, Rodríguez I, Martínez M. ¿Qué hacen los estudiantes de educación primaria españoles fuera del horario académico?: actividades extraescolares. Rev. Complutense de Educación. 2022; 33 (3): 459-474. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/226504
- Parra A, Antolín L, Oliva A. Los programas extraescolares como recurso para fomentar el desarrollo positivo adolescente. Rev. Papeles del Psicólogo. 2009; 30 (3): 265-275. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/16945