Op welke leeftijd kunnen kinderen beginnen met beeldschermen?
Tegenwoordig durft niemand meer in twijfel te trekken dat technologie en schermen er zijn om te blijven. Wat we moeten heroverwegen is het gebruik ervan, vooral als het om kinderen gaat. Dus, op welke leeftijd is het geschikt voor kinderen om te beginnen met het gebruik van beeldschermen? Dat vertellen we je hieronder.
Wanneer is het voor mijn kind geschikt om met beeldschermen te beginnen?
Er is geen definitieve consensus over de leeftijd waarop kinderen mogen worden blootgesteld aan en gebruik mogen maken van beeldschermen. Misschien is er eerder een kloof (Spaanse link) tussen aanbevelingen en werkelijkheid.
Daarom richten sommigen zich op de geschikte leeftijd, terwijl anderen denken aan de dagelijkse problemen die ontstaan als het gaat om het volhouden van die grens. Als we het over meningen hebben, denken we bovendien niet alleen aan wat professionals aanbevelen, maar ook aan wat er binnen een gezin gebeurt.
In het algemeen zijn sommige deskundigen het erover eens dat het geen goed idee (Spaanse link) is voor kinderen om beeldschermen te gaan gebruiken vóór de leeftijd van 2 jaar. Tot die leeftijd zou blootstelling aan schermen helemaal vermeden moeten worden. Er zijn echter ook mensen die beweren dat ze tot hun zesde jaar er geen contact mee mogen hebben. Zeker is dat opvoeders, psychologen en kinderartsen het allemaal eens zijn over het belang van geleidelijkheid en begeleiding.
Controle tijd en activiteit
In dit verband is het belangrijk te erkennen dat kinderen zijn geboren in een wereld waarin beeldschermen alomtegenwoordig zijn. Maar het gebruik ervan kan niet aan het toeval worden overgelaten. Daarom moeten we regels opstellen over de tijd die kinderen op deze apparaten doorbrengen en de toepassingen of inhoud waartoe ze toegang hebben.
Het is ook raadzaam om het gebruik ervan geleidelijk te introduceren. Tussen 3 en 5 jaar mogen kinderen bijvoorbeeld maximaal één uur per dag schermen gebruiken.
Veel professionals zeggen dat we moeten proberen het contact met beeldschermen zoveel mogelijk uit te stellen. Het is echter ook waar dat apparaten zoals tablets bondgenoten zijn geworden op school als het gaat om het onderwijzen van bepaalde inhoud. Hen verhinderen te socialiseren en contact te hebben via beeldschermen zou daarom betekenen dat kinderen in een soort digitaal analfabetisme blijven.
Waarom het gebruik van beeldschermen bij kinderen uitstellen?
De neuropsycholoog Álvaro Bilbao, legt in zijn boek “El cerebro de los niños explicado a los padres” (Het brein van kinderen uitgelegd aan ouders) uit waarom het gebruik van schermen bij kinderen moet worden uitgesteld. Daar noemt hij de rol van het ‘striatum’, een deel van de hersenen dat te maken heeft met smaken, interesses en aandacht. Als er een krachtige stimulus is en de bevrediging is onmiddellijk, dan wil het striatum dezelfde ervaring herhalen.
Welke plaats blijft er dan later over voor andere activiteiten? Zoals lezen, schilderen, of fietsen. Misschien zijn dit leuke, maar minder krachtige praktijken. Bijvoorbeeld, leren fietsen vereist omgaan met valpartijen, terwijl bevrediging en prestatie later komen. Zo verwijst Bilbao dat het risico van schermgebruik op jonge leeftijd is dat het nieuwsgierigheid en motivatie ontmoedigt en de aandacht richt op een paar objecten van verlangen: tablets, mobiele telefoons en dergelijke.
Tot slot benadrukt Bilbao dat het vroege gebruik van schermen invloed heeft op de hersenen van kinderen (Engelse link). In dit opzicht is het verantwoordelijk voor moeilijkheden in verband met aandacht -door Attention Deficit Disorder (ADD)- en verslavingsstoornissen.
Hoe het gebruik van technologie bij kinderen te reguleren
Hier zijn enkele tips om kinderen te begeleiden bij het gebruik van technologie.
Geef het goede voorbeeld
Het is belangrijk om in gedachten te houden dat wij de belangrijkste rolmodellen zijn voor het gedrag van onze kinderen. Als kinderen ons bijvoorbeeld de hele dag schermen zien gebruiken, zullen ze geloven dat dit een gepast gedrag is. Daarom moeten we coherent zijn tussen wat we zeggen en wat we doen.
Houd schermen weg van bepaalde momenten
Er zijn bepaalde momenten waarop we het zonder schermen moeten doen om te kunnen praten, te delen met het gezin, of te rusten. Het is bijvoorbeeld raadzaam om het gebruik van apparaten te verbieden voor het slapen, tijdens maaltijden, of wanneer we verschillende taken uitvoeren.
Vermijd het gebruik van beeldschermen alleen omdat het ons goed uitkomt
Het gebruik van elektronische apparaten moet een educatief doel hebben. Als we willen rusten, is het voor kinderen beter om een bordspel te spelen, een verhaaltje te lezen in bed, of met vriendjes te gaan spelen, dan ze een scherm aan te bieden.
Stel speelse alternatieven voor
Er zijn verschillende manieren om een kind te vermaken. Soms kun je voorstellen dat ze naar buiten gaan en op andere momenten kan het nodig zijn dat ze rustiger zijn, bijvoorbeeld als je een verslag moet afmaken terwijl je kind zich vermaakt.Kleintjes kunnen met weinig elementen duizenden spelletjes en verhalen naspelen, maar we moeten ze daartoe aanmoedigen door ze alternatieven en accessoires mee te geven.
Wees realistisch met je verwachtingen en wat je van kinderen kunt vragen
In de kindertijd zitten kinderen midden in hun ontwikkeling en hebben ze hun emoties nog niet onder de knie. Daarom krijgen ze soms driftbuien als ze zich gefrustreerd voelen of niet krijgen wat ze willen. En dat is logisch, want er zijn nog gebieden in de hersenen die zich opdringen boven die welke zelfbeheersing bereiken.
Het is dus belangrijk dat we regels afspreken met kinderen en dat we duidelijk en specifiek kunnen zijn over hoe we met technologie zullen handelen. We kunnen niet verwachten dat ze zich als volwassenen gedragen met het gebruik van apparaten als ze nog kinderen zijn.
Bewustmaking over wanneer kinderen moeten beginnen met het gebruik van schermen
Met dat alles gezegd hebbende, gaat het er niet om schuldgevoelens of een collectieve paniek over het gebruik van schermen te creëren. Het doel is om toegang te krijgen tot betrouwbare informatie, gebaseerd op wetenschappelijke studies, zodat we ons niet laten meeslepen door mythes of opmerkingen die niet gevalideerd zijn. Met betrouwbare informatie zullen we betere beslissingen kunnen nemen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Walsh JJ, Barnes JD, Cameron JD, Goldfield GS, Chaput JP, Gunnell KE, Ledoux AA, Zemek RL, Tremblay MS. Associations between 24 hour movement behaviours and global cognition in US children: a cross-sectional observational study. Lancet Child Adolesc Health. 2018 Nov;2(11):783-791. doi: 10.1016/S2352-4642(18)30278-5. Epub 2018 Sep 27. PMID: 30268792; PMCID: PMC6298223.
- Melamud, Ariel, & Waisman, Ingrid. (2019). Pantallas: discordancias entre las recomendaciones y el uso real. Archivos argentinos de pediatría, 117(5), 349-351. https://dx.doi.org/10.5546/aap.2019.349
- Bilbao, Alvaro (2015) El cerebro del niño explicado a los padres. Plataforma Actual.