Aandacht en aandachtsspanne bij jonge kinderen

Mis het niet om te leren wat de aandachtsspanne bij jonge kinderen is, want deze zijn erg belangrijk voor hun juiste ontwikkeling.
Aandacht en aandachtsspanne bij jonge kinderen

Laatste update: 06 oktober, 2021

Een van de belangrijkste sleutels tot succes op school is een goed ontwikkelde aandachtsspanne. Hiervoor is het belangrijk om te begrijpen wat aandacht en aandachtsverlies bij kinderen zijn. Op deze manier kun je je kleintjes meer en beter helpen met hun concentratie en aandachtsspanne, die nodig zijn voor hun educatieve en persoonlijke ontwikkeling.

Kinderen kunnen zich soms moeilijk concentreren in de klas, waardoor ze leerkansen missen en hun klasgenoten niet bij kunnen houden.

Het kan moeilijk zijn om een concentratieprobleem op te lossen als een kind al 8 of 9 jaar oud is. De beste tijd om aan deze vaardigheid te werken is tijdens de eerste jaren, wanneer je als ouder hun concentratie en aandachtsspanne actief kunt ontwikkelen.

Waar verwijst aandachtsspanne naar?

Aandachtsspanne of concentratie is het vermogen van een kind om volledige aandacht te schenken aan een specifieke taak. Het vereist het buitensluiten van alle andere prikkels, zoals geluid (de klas naast de deur maakt lawaai), beelden (zien wat er aan de andere kant van het raam gebeurt), of onnodige informatie (irrelevant schrijven op het bord).

Aandacht en aandachtsspanne bij jonge kinderen

Tijdens de schooldag moeten kleintjes zich herhaaldelijk concentreren op verschillende taken, in een omgeving die voor sommigen erg stimulerend kan zijn.

Houd dus het concentratievermogen van je kind in de gaten tijdens de voorschoolse jaren en zorg ervoor dat dit in de loop van de tijd langzaam toeneemt. School zal extreem moeilijk en vermoeiend worden voor een kind dat zich moeilijk kan concentreren.

Zoals met alle andere vaardigheden, is het gemakkelijker om je in de voorschoolse jaren te ontwikkelen dan later in het leven. In die zin is het essentieel om kinderen te helpen de aandachtsspanne te oefenen door middel van spel en plezier.

Wat is de gemiddelde aandachtsspanne van een kleuter?

De gemiddelde aandachts- en concentratiespanne (Engelse link) voor een kleuter is meestal minder dan 15 minuten. Dat wil zeggen, 15 minuten puur gericht op een taak. Voor jongere kleuters is het 5 minuten. Naarmate ze ouder worden, kunnen ze zich langer concentreren. Over het algemeen is een half uur geschikt in de vroege klassen.

Als je je zorgen maakt over het concentratievermogen van je kind, moet je je eerst afvragen of je verwacht dat ze zich gedurende een beheersbare periode zullen concentreren. Het is veel effectiever om aan korte taken te werken en regelmatig te pauzeren dan te proberen een uur te zitten met een 4-jarige.

Een geweldige manier om je kind tijdens een activiteit te heroriënteren, is door snelle mentale pauzes te nemen, zoals mindfulness- of yoga-activiteiten, waardoor ze tegelijkertijd hun lichaam en geest kunnen ontspannen.

De dagen van kinderen op school zijn op een bepaalde manier gestructureerd. Ze krijgen les in korte time-lapses met regelmatige veranderingen in de soorten activiteiten.

Snelle oefeningen om de aandachtsspanne bij kinderen te verbeteren

Hieronder zullen we enkele oefeningen uitleggen die goed voor je zijn om samen met je kinderen te doen om hun aandachtsspanne te verbeteren. Ze zijn snel uit te voeren en gemakkelijk te onthouden. De kinderen zullen een geweldige tijd hebben en je hoeft ze alleen maar kleine instructies te geven. En als je ze met ze meedoet, dan is het nog beter!

Zitoefeningen

  • Ga met je benen recht voor je kinderen zitten.
  • Schud je knieën en dan je voeten.
  • Buig voorover en houd je tenen vast.
  • Strek je tenen naar voren.
  • Strek je tenen naar achteren.

Staande oefeningen om de aandachtsspanne te verbeteren

  • Beweeg je armen op en neer langs je lichaam, als een vliegende vogel.
  • Haal je schouders op, één schouder tegelijk, eerst naar voren en dan naar achteren. Haal vervolgens beide schouders naar elkaar toe, naar voren en dan naar achteren.
  • Zwaai je armen heen en weer.
  • Zwaai je armen zijwaarts als een windmolen. Maak eerst kleine rotaties en daarna bredere rotaties. Begin met één arm tegelijk en dan beide armen tegelijk.
Een vader die lekker op de grond ligt met zijn zoon en achter hen een moeder die lekker ligt te knuffelen met haar dochter.

Loopoefeningen

  • Loop achteruit met kleine stappen, dan grote stappen.
  • Loop zijwaarts, eerst naar rechts, dan naar links.
  • Stel je voor dat je aan een touw loopt. Loop vervolgens in een rechte lijn.

Evenwichtsoefeningen

  • Sta op één been. Tel tot 5, wissel dan en ga op het andere been staan.
  • Ga op de toppen van je tenen staan. Als je in balans bent, sluit dan je ogen en ga op je tenen staan.
  • Nogmaals, ga op de toppen van je tenen staan en loop door de kamer.
  • Spring met je voeten bij elkaar en dan één voet tegelijk.

Ligoefeningen om aandachtsverlies te verbeteren

  • Doe alsof je een bal bent. Houd je knieën stevig vast. Doe alsof je een bal bent en wieg achteruit, vooruit en rond.
  • Schuifel als een zeehond. Ga op je buik liggen. Strek je armen en benen terwijl je je voeten bij elkaar houdt. Houd vervolgens je benen gebogen en strek je armen zijwaarts uit en til je lichaam van de vloer. Loop met je handen naar voren en sleep je benen.
  • Vliegend vliegtuig. Ga op je buik liggen. Hef je armen op en houd ze in de lucht als een vliegtuig. Beweeg vervolgens je armen op en neer.

Nu je de aandacht bij jonge kinderen beter begrijpt, kun je je kleintjes helpen hun aandachtsspanne te verbeteren terwijl ze plezier hebben met de activiteiten en oefeningen die we hebben voorgesteld. Waar wacht je nog op om ze in de praktijk te brengen? Wellicht ook interessant voor jou

Afgeleide kinderen: welke aandacht moet je versterken?
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Afgeleide kinderen: welke aandacht moet je versterken?

Het is noodzakelijk om de soorten aandacht te kennen die er zijn om te weten welke het belangrijkst is om te versterken bij afgeleide kinderen.



  • Bilbao, A. (2015) El cerebro del niño explicado a los padres. Editorial: Plataforma Actual.