Mijn kind is een perfectionist: hoe kan ik hem helpen?
Wordt je kind boos omdat de buurtkinderen niet leuk spelen? Beginnen ze steeds opnieuw met hun tekening omdat ze niet worden zoals ze willen? Doen ze er te lang over om iets simpels voor elkaar te krijgen? Dit zijn enkele van de gedragingen die erop kunnen wijzen dat je kind een perfectionist is.
Als we aan perfectionisme denken, slagen we er bijna altijd in om de positieve kant van het bereikte resultaat te waarderen. Er is niets mis mee om dingen te willen doen op een niveau waar we blij mee zijn en het werkt zelfs als een motivator. Maar als de resultaten niet zijn wat we willen, voelt dat als een frustrerende klap. Dus, hoe beïnvloedt perfectionisme kinderen? Hoe kunnen we ze helpen? Laten we eens kijken naar de antwoorden op deze vragen in het volgende artikel.
Hoe weet ik of mijn kind een perfectionist is?
Daarom kunnen sommige handelingen bij je kinderen verwarrend zijn en kan gedrag zoals ongecontroleerd huilen van alles betekenen, van honger tot boosheid.
Perfectionisme of overijverigheid?
- Je kind voelt enorme boosheid en frustratie als het zijn doelen niet kan bereiken. Het kan bijvoorbeeld een grote woedeaanval krijgen als de potloodlijn net een vorm mist die het had moeten tekenen.
- Ze houden er niet van om het mikpunt van grappen te zijn. Hoewel ze het niet zo opvatten, voelen ze zich daardoor blootgesteld en onzeker.
- Er is geen argument om hun ‘falen’ te rechtvaardigen als ze niet winnen of het niet goed doen. Het is niet zomaar een spel, maar iets dat hen raakt en hen intens ongemakkelijk laat voelen.
- Ze hebben starre gedragspatronen. Ze hebben het idee dat ze de weg weten en de situatie onder controle hebben.
- Ze proberen geen nieuwe of onbekende dingen. Ze weten dat als ze dat wel doen, ze blootgesteld kunnen worden aan fouten of mislukkingen, omdat dingen niet noodzakelijkerwijs de eerste keer goed gaan.
- Ze zijn gevoelig voor kritiek. Als ze kritiek krijgen, geven ze de activiteit op.
- Ze zijn geïnteresseerd in erkenning van mensen die ze belangrijk vinden. Bijvoorbeeld, ze willen dat hun leraar hen feliciteert of hun werk erkent.
- Ze kunnen boos worden als prestaties van anderen worden erkend. Als je kind bijvoorbeeld terugkomt van een wandeling, kan het boos worden als je zijn of haar broer of zus complimenteert voor haar goede gedrag.
Hoe kan ik helpen als mijn kind een perfectionist is?
Hier zijn enkele strategieën om te overwegen.
Analyseer de boodschap die je overbrengt
Het is daarentegen belangrijk om rekening te houden met de mening van het kind, hen de hoofdrolspelers van hun eigen leven te laten zijn en hun autonomie aan te moedigen.
Wees voorzichtig met wat je waardeert
Leer hen het proces en hun mislukkingen te waarderen
Zowel wanneer ze hun doelen bereiken als vooral wanneer ze dat niet doen, is het erg nuttig om hen te helpen zich op het proces te richten. We moeten vragen stellen over hoe ze het hebben ervaren en benadrukken hoe belangrijk de inspanning en de reis zijn, ongeacht het resultaat.
Het is belangrijk om je kind aan te moedigen om te denken in termen van kleine stapjes. Op deze manier ga je weg van het idee van alles of niets, een uiterste waar perfectionisten de neiging hebben in te vallen.
Help hun emoties te uiten als je kind een perfectionist is
Wanneer een perfectionistisch kind niet bereikt wat het wil, is het eerste wat ze nodig hebben, in plaats van een troost te bieden zoals “maak je geen zorgen, de volgende keer zal het beter gaan”, dat ze worden gevalideerd in hun emotie. Dat wil zeggen, je moet de voorwaarden scheppen waaronder ze kunnen uiten hoe ze zich voelen en ze vervolgens helpen om met deze emoties om te gaan.
Waarom perfectionisme beperkend kan zijn
- Het beperkt creativiteit, flexibiliteit en spontaniteit.
- Het tast het gevoel van eigenwaarde aan.
- Worsteling bij het onder ogen zien van een taak.
- Het kind ervaart grote frustratie.
- Perfectionisten proberen zichzelf op te dringen, omdat ze vinden dat de manier waarop zij dingen doen de enige juiste is.
- Perfectionisme veroorzaakt stress, angst en andere stoornissen (Engelse link).
- Het is onmogelijk om van veel activiteiten te genieten.
Slotaanbevelingen
Het gaat er niet om een kind te vertellen dat het zich moet schikken, maar om het te helpen de echte waarde van inspanning, het leerproces en zelfs mislukte pogingen in te zien.
Het is ook heel belangrijk om voorzichtig te zijn met ‘labels’ tijdens de kindertijd. De zin “ze zijn een beetje perfectionistisch” kan de manier waarop kinderen denken en zich gedragen conditioneren. Op bepaalde leeftijden is het hen nog niet duidelijk dat mensen na verloop van tijd kunnen veranderen, leren en afleren.
Omdat er een letterlijkheid zit in wat er gezegd wordt, moeten we voorkomen dat dit etiket (mijn kind is een perfectionist) zich vastzet en het gevoel veroorzaakt dat er niets gedaan kan worden aan het gedrag dat hen doet lijden.
Dit geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor hun ouders. Tot slot, in een maatschappij die buitensporige concurrentie aanmoedigt, zouden volwassen figuren het kompas moeten zijn dat kinderen leidt om te ontsnappen aan buitensporige eisen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Aguilar Durán, Leonardo Andrés, & Castellanos López, Marilyn Yisneida. (2016). PERFECCIONISMO INFANTIL: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 14(2), 162-226. Recuperado en 14 de junio de 2021, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612016000200001&lng=es&tlng=es.
- José Manuel García-Fernández, Cándido J. Inglés, María Vicent, Carolina Gonzálvez, María Isabel Gómez-Núñez, Patricia Poveda-Serra, Perfeccionismo durante la infancia y la adolescencia. Análisis bibliométrico y temático (2004-2014), Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, Volume 7, Issue 2, 2016, Pages 79-88,
ISSN 2171-2069, https://doi.org/10.1016/j.rips.2016.02.001.(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2171206916000028) - Oros, Laura B., & Vargas-Rubilar, Jael. (2016). Children’s perfectionism: a normalization of an argentinian scale for its measure. Acción Psicológica, 13(2), 117-126. https://dx.doi.org/10.5944/ap.13.2.17822