Tips om je kinderen te leren vermenigvuldigen

Hier volgen enkele tips die je helpen om je kinderen te leren vermenigvuldigen. Wees geduldig en consequent.
Tips om je kinderen te leren vermenigvuldigen

Laatste update: 08 november, 2018

Wanneer kinderen leren vermenigvuldigen, zijn er specifieke tips die hierbij veel hulp kunnen bieden.

Rekenen is voor sommige mensen heel natuurlijk. Sommige kinderen lossen zonder problemen rekensommen op. Echter, dit is lang niet altijd het geval. Voor sommige kinderen is rekenen een enorme uitdaging.

Wanneer kinderen eenmaal weten hoe ze moeten optellen en aftrekken, wordt het tijd dat kinderen leren vermenigvuldigen. Kennis van vermenigvuldigen zal erg zinvol zijn, tijdens hun verdere opleiding en gedurende het leven.

Het is echter niet altijd gemakkelijk om kinderen te leren vermenigvuldigen. Dus hoe kunnen wij onze kinderen daarbij helpen?

Trucs om je kinderen te leren vermenigvuldigen

Is de tijd aangebroken dat je deze ingewikkelde methode gaat aanleren? Hieronder vind je enkele aanbevelingen die het gemakkelijker maken voor jullie allebei.

1. Leg de redenering achter vermenigvuldigen uit

Het niet genoeg om enkel te vertellen wát ze moeten doen. De uitleg wáárom is minstens zo belangrijk. Dit maakt het leren ook effectiever.

Laat je kind zien dat vermenigvuldigen een snelle manier is. Zo kom je eerder tot de uitkomst van optelsommen. 

Ze zullen de waarde en logica van vermenigvuldigen gaan waarderen en ook makkelijker leren.

Daarnaast zal dit hen motiveren om het concept van vermenigvuldigen te begrijpen. Kinderen hebben een natuurlijke aanleg om te leren. Ook al lijkt dat niet altijd het geval.

Door hen de reden uit te leggen, zullen ze het belang van dit proces inzien. Hierdoor wordt leren aantrekkelijker.

2. Begin niet met vermenigvuldigen van de tafels

Sommige kinderen vinden vermenigvuldigen moeilijk. Het  ergste wat je dan kan doen, is hen bestoken met eindeloos veel cijfertjes. 

Het is beter om met eenvoudige vergelijkingen te beginnen.

Oefen simpele sommen zoals:

  • 2×2
  • 2×3
  • 3×3
  • etc

Wanneer een kind dit onder de knie heeft, kan je grotere getallen erbij betrekken.

Tip: Zorg ervoor dat je kind begrijpt wat er met “keer” bedoeld wordt. Bijvoorbeeld, “vijf keer drie” is hetzelfde als “vijf, drie keer”.

Wanneer je kind dit begrijpt zal vermenigvuldigen veel eenvoudiger worden.

Jongen telt op zijn vingers

3. Oefening baart kunst

In dit oude gezegde schuilt veel waarheid: oefening baart kunst. Kinderen leren vermenigvuldigen is hierop geen uitzondering.

Vaak is school niet de beste plek om te leren vermenigvuldigen.

Daarom is het belangrijk om als ouder elke dag tijd te reserveren om je kinderen te leren vermenigvuldigen. 

4. Gebruik de tafels van vermenigvuldiging

Het gebruik van de tabel der tafels van vermenigvuldiging kan erg zinvol zijn. Op deze manier leer je ze anders denken over dit onderwerp. Deze handvatten laten duidelijk zien dat 5×3 hetzelfde is als 3×5.

De eerste rij en de eerste kolom laten de nummers zien die moeten worden vermenigvuldigd. Op de kruising tussen deze twee, vind je het antwoord op de som.
Op het eerste gezicht lijkt dit enorm moeilijk te begrijpen.

Echter, met geduld en toewijding zal je kind leren om zijn eigen werk na te kijken met het gebruik van deze tabel. 

5. Maak gebruik van het geheugen

Wanneer het gaat over het vermenigvuldigen van de tafels, is het erg effectief om deze ook op een andere manier te leren. 

Wat bedoelen we hiermee? Leer je kind dat een vermenigvuldiging met 0, altijd 0 als uitkomst heeft.

Ook, wanneer we vermenigvuldigen met 1, is het resultaat altijd hetzelfde als het andere getal (1×7=7).

Vermenigvuldigen met 2, betekent een verdubbeling van het andere cijfer. Je kan benadrukken dat bij het vermenigvuldigen met 5, het andere getal steeds vermeerdert met 5 (5, 10, 15, etc).

Een ander geheimpje wat je kinderen kan leren, is dat een vermenigvuldiging met 10, niet anders betekent dan een extra 0 achter het andere getal.

Wanneer kinderen leren vermenigvuldigen moeilijk vinden, is het ergste wat je kan doen hen bestoken met een tabel vol met cijfertjes. Het is beter om met eenvoudige vergelijkingen te beginnen.

6. Gebruik liedjes, spelletjes en verhalen

Dit kan je perfect aansluiten bij de vorige tip. Er zijn vele didactische liedjes online verkrijgbaar. Deze kunnen helpen om de vaardigheid van het rekenen van generatie op generatie door te geven. 

Ook vind je op het internet verschillende spelletjes die het leren plezieriger kunnen maken.

 

Kind leert uit een boek

Verdere aanbevelingen

Het is belangrijk om het volgende te verhelderen. Het is van belang om je kinderen te leren vermenigvuldigen wanneer de tijd rijp is. 

Wanneer een kind er nog niet klaar voor is, raakt hij alleen maar gefrustreerd. Wellicht ontwikkelt hij een aversie tegen rekenen.

Tegelijkertijd is het belangrijk om geduldig te blijven wanneer je jouw kinderen leert vermenigvuldigen. 

Maak je niet druk wanneer het moeilijk wordt en lever geen kritiek op de pogingen van je kind. Geef ze juist positieve respons en schat hun vooruitgang op waarde.

Op die manier zal het zelfvertrouwen en het enthousiasme van je kind aangewakkerd worden. Zo wordt ook de leerervaring effectiever en draaglijker. 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Rodrigo-Huete, N. (2017). Enseñar a multiplicar mediante el juego y el aprendizaje cooperativo (Bachelor’s thesis). https://reunir.unir.net/handle/123456789/4777
  • Almache Tello, D. A. (2013). Aporte de nuevos métodos y técnicas para facilitar el aprendizaje de las tablas de multiplicar en los niños del cuarto, quinto, sexto y séptimo años de educación básica de la escuela―buenos aires‖ del cantón azogues (Bachelor’s thesis). https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/3610
  • Muñoz Ortíz, C. L. (2010). Estrategias didácticas para desarrollar el aprendizaje significativo de las tablas de multiplicar en niños del grado 3–B de la Institución Educativa José Holguín Garcés–sede Ana María de Lloreda (Bachelor’s thesis, Universidad de La Sabana). https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/1453

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.