7 Psychologische sleutels om je kind aan het eten te krijgen
Goede voeding is essentieel voor een goede ontwikkeling van onze kleintjes. Daarom leggen de meeste ouders er zo’n nadruk op hun kinderen goed en gevarieerd te laten eten. Dit lukt echter niet altijd en in wanhoop kunnen ouders hun toevlucht nemen tot ongeschikte methoden. Daarom willen we je vandaag enkele psychologische sleutels aanreiken om je kind aan het eten te krijgen.
Kinderen kunnen allerlei soorten problemen met eten hebben. Zo kan het gebeuren dat zuigelingen niet genoeg eten (naar de mening van hun ouders), bepaalde producten afwijzen, of weigeren nieuwe voedingsmiddelen in hun dieet op te nemen.
In alle gevallen moet je bedenken dat het meestal om tijdelijke moeilijkheden gaat die met het evolutionaire moment te maken hebben en dat het van essentieel belang is je kalmte niet te verliezen of boos te worden. Laten we eens kijken wat er in deze gevallen gebeurt.
Waarom eet je kind niet?
Het feit dat een kind niet eet, impliceert niet noodzakelijk dat het een probleem heeft of dat het nooit zal eten zoals jij het voor ogen hebt. Er kunnen verschillende onderliggende oorzaken zijn die je moet kennen om op de beste manier te kunnen handelen.
Allereerst moet je weten dat de voedingsbehoeften variëren naargelang het ontwikkelingsmoment van het kind.
Bijvoorbeeld, als ze 12-15 maanden oud zijn, vertraagt de groei en daarom heeft het kind niet meer zo veel energie-input nodig. Het is mogelijk dat op dit moment de progressie van de consumptie vermindert en dat de ouders zich zorgen maken of veronderstellen dat er iets ergs aan de hand is. In werkelijkheid is het gewoon een aanpassing aan het groeiproces.
Vanaf de leeftijd van vijf jaar schiet de energie-uitgave weer omhoog en neemt de eetlust van het kind weer toe. Daarom moeten we hun ritme begrijpen en respecteren.
Anderzijds komt het vaak voor dat het probleem ligt in de onrealistische verwachtingen van de ouders. Zuigelingen hebben een kleine maag en eten gewoonlijk geen grote hoeveelheden voedsel. Wat in jouw ogen een normaal rantsoen kan zijn, kan voor je kind overdreven zijn. Dit betekent echter niet dat het ondervoed is. Overleg met je kinderarts voor je ongerust wordt.
Tot slot is ook het psychologische vlak in dit aspect van groot belang. Als een kind weigert te eten, kan dat komen omdat je het niet helpt een goede relatie met voedsel te ontwikkelen. Hier zijn daarom enkele richtlijnen om dit effect om te keren.
Psychologische sleutels om je kind aan het eten te krijgen
Dit zijn enkele richtlijnen die je kunt toepassen als je denkt dat je kind niet goed eet.
1. Respecteer hun ritmes en processen
Zoals we al zeiden, is het belangrijk dat je het evolutionaire moment begrijpt dat je kind doormaakt en wat zijn energiebehoefte is. Enerzijds moet je ze niet overvoeden, anderzijds moet je ze toestaan zelfregulerend (Engelse link) te werken. Kinderen zijn heel wijs als het gaat om het volgen van de signalen van hun lichaam. Als ze niet meer willen eten, dan voelen ze zich waarschijnlijk vol of hebben ze een pijnlijk buikje.
2. Laat ze kiezen
Rekening houden met de mening van kinderen is een van de beste manieren om ze te helpen een band met voedsel op te bouwen.
Je kunt je kind toestaan een voedingsmiddel te kiezen dat het nooit wil eten (zoals zalm), zolang het maar ook andere producten uit dezelfde groep eet. Geef ze op dezelfde manier de keuze welke soort groenten, vis, of vlees ze die dag willen eten. Dit gevoel van controle zal de weerstand helpen verminderen.
3. Camoufleer smaken om je kind aan het eten te krijgen
Niet alle voedingsmiddelen zijn even smakelijk voor kinderen en dat is begrijpelijk. Aarzel daarom niet om de meest bittere of onaangename smaken te camoufleren met kruiden, specerijen, of andere elementen die ze smakelijker maken.
4. Maak aantrekkelijke gerechten
Je kunt het visuele element gebruiken om de belangstelling van je kind voor eten aan te wakkeren. Maak kleurrijke en in het oog springende gerechten, met verschillende, kleuren, vormen en texturen. Dit zal ze aanmoedigen ze te proberen en op te eten.
5. Betrek ze in de keuken om je kind aan het eten te krijgen
Probeer je kind zo veel mogelijk, en altijd op een aan de leeftijd aangepaste manier, te betrekken bij het bereiden van eten. Laat ze je helpen een ei te kraken, groenten te wassen, of gehaktballetjes te maken. Als ze het gevoel hebben dat de gerechten hun eigen creatie zijn, zijn ze eerder bereid ervan te proeven.
6. Bied voedsel op gepaste wijze aan
Ook de manier waarop je het voedsel aanbiedt is van groot belang.
Als je een nieuw voedingsmiddel introduceert (of een dat het kind niet lekker vindt) kies dan het tijdstip van de dag waarop ze het meest ontvankelijk zijn. Beperk je er ook toe ze in kleine hoeveelheden te serveren, vergezeld van andere producten die ze lekker vinden.
7. Dwing ze niet te eten
Dit is een van de belangrijkste psychologische sleutels om je kind aan het eten te krijgen. Het is namelijk een fout die de meeste ouders maken. Dwing je kind niet om te eten en chanteer, manipuleer of beschuldig je kind niet.
Door voortdurende druk en conflict op te wekken, gaan kinderen eten uiteindelijk associëren met negatieve emoties en wordt de situatie alleen maar erger. Versterk in plaats daarvan hun gedrag als ze aangemoedigd worden om nieuwe gerechten te proberen of goed te eten. Negeer ongepast gedrag. Een ontspannen emotioneel klimaat is de beste manier om het probleem niet in stand te houden.
Geef deze psychologische sleutels de tijd
De bovenstaande aanbevelingen kunnen, als ze regelmatig en consequent toegepast worden, tot grote veranderingen leiden. Bovendien zullen die voor iedereen op een positieve manier verlopen, zonder de gezinsrelaties te schaden.
Volharding is echter essentieel. Wanhoop niet als de eerste dagen niets lijkt te gebeuren. Je kind helpen om gezond met voedsel om te gaan is namelijk een klus die tijd en geduld vergt.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Pérez-Escamilla R, Segura-Pérez S, Lott M. Feeding guidelines for infants and young toddlers: A
responsive parenting approach. Nutrition Today. 2017;52(5):223-31 - Gómez, M. (2018, 9 noviembre). Recomendaciones de la Asociación Española de Pediatría sobre la alimentación complementaria. Recuperado octubre de 2021, de https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/recomendaciones_aep_sobre_alimentacio_n_complementaria_nov2018_v3_final.pdf