6 belangrijke veranderingen tussen de 2 en 3 jaar
Wanneer kinderen tussen de 2 en 3 jaar oud zijn groeien ze op van baby’s tot kinderen. Daarom kunnen we verwachten dat kinderen in deze periode een hele reeks aan veranderingen zullen ervaren, zowel op cognitief, fysiek, emotioneel en sociaal gebied.
Wil je weten wat de belangrijkste veranderingen zijn die in deze periode plaatsvinden? Lees dan vooral dit artikel verder!
6 belangrijke veranderingen tussen de 2 en 3 jaar
Naast op fysiek gebied, groeien kinderen tussen de 2 en 3 jaar ook op cognitief gebied. Veel van hun vaardigheden zullen in deze periode enorm ontwikkelen.
Daarnaast beginnen ze op een andere manier met de wereld om te gaan. Ze krijgen onder andere autonomie en worden onafhankelijker. Ze beginnen bepaalde taken op zich te nemen die ze eerder nog niet konden of alleen konden uitvoeren met de hulp van hun ouders of andere volwassenen.
Ouders zullen dus zien dat hun kinderen veranderen en steeds meer bereid worden om te leren en nieuwe vaardigheden te verwerven.
“Er is schoonheid en vreugde in elke fase van het leven van een kind. Echter is er voor ouders toch een onvermijdelijke pijn wanneer ze van de ene fase naar de andere gaan.”
– Nicole Nordeman –
1. Kinderen tussen de 2 en 3 jaar kunnen zelf naar het toilet
Volgens het Early Care Team van La Rioja in Spanje, kunnen kinderen op 2-jarige leeftijd een potje en het toilet herkennen. Ze leren ze zelfs te gebruiken in deze fase, zolang een volwassene ze maar laat zien hoe.
Wanneer ze drie jaar oud zijn, vragen kinderen meestal of ze naar het toilet kunnen gaan. Ze kunnen zelfs al alleen naar het toilet, hoewel ze vaak wel hulp nodig hebben met zichzelf schoonmaken. Bovendien kunnen ze, als ze klaar zijn met het gebruiken van het toilet, zelf hun handen wassen en afdrogen.
2. Ze kunnen zichzelf aankleden
De meeste 2-jarigen weten hoe ze hun schoenen en broek uit moeten trekken als iemand ze al heeft losgeknoopt. Op 3-jarige leeftijd worden kinderen vaardiger en leren ze zichzelf aan- en uit te kleden met hulp van volwassenen.
3. Ze leren zelfstandig te eten
Een andere grote verandering tussen de 2 en 3 jaar is dat kinderen niet langer meer met een lepel gevoerd hoeven te worden. Ze leren in deze periode namelijk zelfstandig te eten. Ze zullen wat moeite hebben met het gebruik van bestek onder de knie te krijgen, maar na verloop van tijd zullen ze steeds minder eten morsen.
4. Hun spraak wordt complexer en duidelijker
In hun tweede levensjaar gebruiken kinderen eenvoudige taal op basis van zinnen die gevormd worden door een zelfstandig naamwoord en een werkwoord. Voorbeelden hiervan zijn: “Ik wil water” of “Mama kom”. Daarnaast kunnen ze eenvoudige vragen beantwoorden zoals: “Wat ben je aan het doen?”, “Wat wil je?”, en “Waar is het?”
Wanneer ze drie jaar oud zijn wordt hun spraak echter complexer en duidelijker. Kinderen zullen vrijwel alle fonemen leren beheersen en onregelmatige werkwoorden, meervoudsvormen, voornaamwoorden en lidwoorden aan hun vocabulaire toevoegen. Hierdoor verbeteren ze hun gesproken taal en kunnen ze anderen vertellen wat ze doen, wat ze willen of wat er met hun gebeurt.
5. Kinderen van 2 en 3 jaar oud krijgen een breder sociaal leven
Tussen de 2 en 3 jaar zullen de meeste kinderen naar de kleuterschool gaan. Hierdoor gaan ze van bijna uitsluitend contact met het gezin, naar interactie met andere kinderen en volwassenen (de assistenten en leerkrachten).
Dit is dus een tijd waarin ze, door hun sociale leven aanzienlijk te vergroten, vaardigheden leren op gebied van normen en gedragsgewoonten.
6. Ze beginnen in huis te helpen
Hoewel het misschien een beetje vroeg lijkt, kunnen kinderen tussen de 2 en 3 jaar in huis helpen door dingen op te ruimen. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen bij het pakken en opruimen van hun speelgoed. Ook kunnen ze eenvoudige dingen op tafel zetten, zoals borden, servetten, lepels, etc.
Conclusie
Wanneer kinderen tussen de 2 en 3 jaar oud zijn maken ze dus veel veranderingen door. Deze veranderingen hebben ook gevolgen voor ouders, omdat zij moeten accepteren dat hun kinderen opgroeien en niet meer zo afhankelijk van ze zijn.
Wees echter niet ongerust wanneer sommige van de genoemde veranderingen niet plaatsvinden op deze leeftijd. Elk kind leert en ontwikkelt in zijn eigen tempo.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Fernández, M.A., Idoate, J. L., Izal, M.C. y Labarta, I. (2007). Desarrollo de conductas responsables de 3 a 12 años. Gobierno de Navarra: Departamento de Educación y Cultura.
- Garrido-Eguizábal, M., Rodríguez-Ruiz, A., Rodríguez Ruiz, R. y Sánchez-Rodríguez, A. (2008). El niño de 0 a 3 años: Guía para padres y educadores. La Rioja: Gobierno de La Rioja. Consejería de Educación, Cultura y Deporte.