Voeding die gunstig kan zijn voor je intellectuele prestaties

· 24 februari 2019
Het voedsel dat we eten, is niet alleen goed voor ons lichaam, maar ook van onze intellectuele prestaties. In het geval van schoolgaande kinderen is het erg belangrijk om goed voor hun dieet te zorgen.

Geheugen, redeneren en aandacht zijn slechts enkele van de kwaliteiten die kunnen worden gestimuleerd door een goed dieet. Deze lijst met 15 voedingsmiddelen die je intellectuele prestaties bevorderen, is ontworpen voor alle soorten smaken.

Als het gaat om gezond eten, is het ideaal om gedurende de dag altijd verschillende ingrediënten te combineren.

In de onderstaande lijst biedt elke voedingsoptie daarom voedingsstoffen die verschillende aspecten van de hersenen, een complex orgaan, te voeden.

Voedingsmiddelen die je intellectuele prestaties bevorderen en de hersenfunctie helpen te verbeteren, vergemakkelijken bijvoorbeeld de studietijd. Ook zouden ze degeneratieve neurologische aandoeningen zoals Alzheimer helpen te voorkomen.

De stimulatie en goede verzorging van de hersenen beïnvloedt namelijk alle organen van het lichaam. Dit zal ons daardoor in staat stellen om een harmonieus leven te leiden en van een emotionele gezondheid te genieten.

15 voedingsmiddelen die gunstig zijn voor je intellectuele prestaties

1. Walnoten

De hoeveelheid omega 3-vetzuren die walnoten bevatten, is een optimale brandstofbron voor neurotransmitters. Deze noot zou daardoor Alzheimer helpen te voorkomen. Ook ontwikkelen de cognitieve vaardigheden als geheel.

2. Amandelen

De veelvoudige eigenschappen van amandelen:

  • bieden tonnen energie aan de hersenen
  • stimuleren de productie van adrenaline 
  • helpen stemmingen te verbeteren
  • zijn goed voor mensen die bijvoorbeeld lijden aan een depressie

3. Cashewnoten

Deze noot, ook bekend als caju, bevat veel magnesium. Dit resulteert in het openen van bloedvaten en een goede irrigatie van het hele lichaam. Dit komt de hersenfuncties ten goede.

4. Pinda’s

De voedingsstoffen van pinda’s bieden ook grote voordelen voor de hersenen en zorgen voor een verbetering van het geheugen en communicatief begrip. Door hun lage kosten zijn pinda’s ook een van de favoriete voedingsmiddelen die de intellectuele prestaties over de hele wereld ten goede komen.

5. Zaden en derivaten

Volkoren brood, granen, gerst, haver en andere volkorenproducten bieden ook meerdere gunstige eigenschappen voor de hersenfunctie.

15 voedingsmiddelen die gunstig zijn voor je intellectuele prestaties zoals chocolade

6. Pure chocolade

De antioxidante eigenschappen van pure chocolade houden de hersenen voor een langere periode jong. Daarnaast bevat het stimulerende middelen zoals flavonoïden en cafeïne, die zeer goed zijn tijdens bijvoorbeeld examens of werkbijeenkomsten. Een stuk pure chocolade kan je concentratie namelijk op een verrassende manier helpen verbeteren.

7. Olijfolie

Olijfolie heeft antioxidante eigenschappen die in staat zouden zijn om:

  • giftige stoffen uit de hersenen te verwijderen
  • snelle celgeneratie te bevorderen
  • mogelijk de ziekte van Alzheimer te helpen voorkomen

8. Kokosolie

De ontstekingsremmende kracht van kokosolie maakt de bloedvaten vrij en bevordert geheugenfuncties. Het oxygeneert ook en zuivert het bloed.

9. Pompoenpitten

Deze pitten bevatten:

  • omega 3-vetzuren en omega 6-vetzuren,
  • vitamine A
  • vitamine E
  • zink

Deze stoffen maken deze zaden daarom tot een onbetwistbare bondgenoot voor een goed geheugen en mentale behendigheid.

10. Pompoen

De hoofdcomponenten transformeren pompoen in een van de geweldige voedingsmiddelen die je intellectuele prestaties ten goede komen. Het bevat foliumzuur en vitamine B12. Om optimaal van de voordelen te profiteren, moet je het roosteren of bakken.

“Stimulatie en goede verzorging van de hersenen beïnvloedt alle organen van het lichaam. Dit zal ons in staat stellen om een harmonieus leven te leiden en van een emotionele gezondheid te genieten.”

Pan met broccoli

11. Spinazie

Het kalium dat in deze bladeren wordt gevonden, bevordert een gezonde elektrische stroom van de hersenen. Bovendien zorgen de antioxidante eigenschappen voor een optimale neuronale gezondheid. Wat betreft de essentiële voedingsstoffen bevat spinazie een goede hoeveelheid vitamine K en E, magnesium en foliumzuur.

12. Tomaat

Lycopeen is het meest opvallende bestanddeel van tomaten. Het is namelijk een krachtige antioxidant die vrije radicalen bestrijdt die de hersencellen beschadigen. Dit helpt niet alleen hersenziektes te voorkomen maar verbetert in het algemeen de cognitieve activiteiten.

13. Broccoli

Broccoli wordt beschouwd als een van de krachtigste en compleetste voedingsmiddelen die je intellectuele prestaties ten goede komen. Een van de belangrijkste voedingsstoffen is namelijk choline, dat de ontwikkeling van cellen en hersenverbindingen verbetert. Deze kwaliteit maakt broccoli dus een ideaal voedingsmiddel voor zwangere vrouwen.

14. Aardbei

Vanwege het hoge gehalte aan antioxidanten en het ontstekingsremmende vermogen, zijn aardbeien daardoor een grote bondgenoot voor de gezondheid van de hersenen. Ze zijn namelijk altijd in het seizoen en hun consumptie vergroot de capaciteit van de zenuwcellen.

15. Zalm

Het is goed om te weten dat zalm ook zeer gunstig is voor de hersenen gezien het hoge gehalte aan omega 3-vetzuren.

Kortom, bij het kiezen van voedingsmiddelen, is het essentieel om te kiezen voor diegenen die het lichaam meerdere voordelen zullen bieden. Zorgvuldige voeding kan dus een sleutelfactor zijn bij de preventie van onomkeerbare degeneratieve ziekten en andere gezondheidscomplicaties. 

  • Haider, S., Batool, Z., Tabassum, S., Perveen, T., Saleem, S., Naqvi, F., … Haleem, D. J. (2011). Effects of Walnuts (Juglans regia) on Learning and Memory Functions. Plant Foods for Human Nutrition. https://doi.org/10.1007/s11130-011-0260-2
  • Carey, A. N., Poulose, S. M., & Shukitt-Hale, B. (2012). The beneficial effects of tree nuts on the aging brain. Nutrition and Aging. https://doi.org/10.3233/NUA-2012-0007
  • Abuznait, A. H., Qosa, H., Busnena, B. A., El Sayed, K. A., & Kaddoumi, A. (2013). Olive-oil-derived oleocanthal enhances β-amyloid clearance as a potential neuroprotective mechanism against Alzheimer’s disease: In vitro and in vivo studies. ACS Chemical Neuroscience. https://doi.org/10.1021/cn400024q
  • Fernando, W. M. A. D. B., Martins, I. J., Goozee, K. G., Brennan, C. S., Jayasena, V., & Martins, R. N. (2015). The role of dietary coconut for the prevention and treatment of Alzheimer’s disease: Potential mechanisms of action. British Journal of Nutrition. https://doi.org/10.1017/S0007114515001452
  • Suvarna, B. S. (2008). Secrets of omega-3 oil. Kathmandu University Medical Journal.