Kinderspel en ontwikkeling in elke fase

In elke ontwikkelingsfase zal een kind op een andere manier gaan spelen.
Kinderspel en ontwikkeling in elke fase
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 24 januari, 2019

Kinderspel en ontwikkeling gaan hand in hand en zijn, ongeacht de leeftijd, van zeer groot belang voor de ontplooiing van je kind.

Een opgroeiend kind heeft verschillende stimulansen nodig. Hun patronen veranderen tijdens hun ontwikkeling. Ze leven nieuwe vaardigheden en interesseren zich steeds meer voor andere dingen. 

Met de tijd ontwikkelt je kind zich bij elke activiteit die hij onderneemt. In het begin hebben baby’s nog maar enkele mogelijkheden om te spelen. Maar wanneer ze ouder worden, worden hun spelletjes steeds geavanceerder. 

Kinderen passen zich vanzelf aan aan de spellen in de fase van hun ontwikkeling. Het is aan ons om hen te helpen en het juiste speelgoed aan te bieden.

Om het ontwikkelingsniveau van je kind te begrijpen, kijk je naar waarmee en hoe ze met iets spelen. Dit is de beste graadmeter van hun rijpheid en de ontwikkeling van hun persoonlijkheid.

Wanneer beginnen kinderen met spelen?

De manier waarop een kind speelt is iets heel natuurlijks: het is een kenmerk van hun ontwikkelingsfase. Hierdoor kan het zijn dat je hun interesses na relatief korte tijd al ziet veranderen.

Dat gezegd hebbende is er geen specifieke leeftijd waarop kinderen beginnen met spelen. Baby’s spelen vanaf het moment dat ze klein zijn, al hebben wij dat niet altijd door.

Zoals we al eerder aangaven, hangt het speltype af van de verschillende fases van de ontwikkeling van je kind, waardoor het wellicht lastiger is om baby’s hier te observeren en te volgen.

Tegelijkertijd speelt ook persoonlijkheid een belangrijke rol bij kinderspel op verschillende leeftijden.

Je zou kunnen zeggen, dat zelfs onder kinderen van gelijke leeftijd, er mogelijke verschillen zijn in de manier waarop een kind speelt , of met welk speelgoed hij wil spelen.

Met andere woorden, er zijn verschillende patronen waarop kinderspel en ontwikkeling tot uiting komen in de verschillende fasen. Hoe dit alles zich uit hangt af van het kind en zijn unieke persoonlijkheid.

Hoe komen kinderspel en ontwikkeling tot uiting in de verschillende fases

Hoe komen kinderspel en ontwikkeling tot uiting in de verschillende fases?

Om de ontwikkelingsfase van je kind te kunnen begrijpen moet je hem gewoon laten spelen zoals hij wil. Je kind zou degene moeten zijn die het spel kiest. 

Wanneer je helder voor ogen hebt wat voor spelletjes je kind leuk vindt, dan kan je hem daarmee helpen met speelgoed wat aansluit op zijn leeftijdsfase.

Als je meer zou willen weten over de verschillende types kinderspel voor elke leeftijdsgroep, lees dan verder om enkele categorieën te kunnen onderscheiden.

Motorisch spel

Dit begint meteen vanaf de eerste dagen na de geboorte en gaat door tot de leeftijd van ongeveer 2 jaar. Motorisch spel richt zich op het uitvoeren van verschillende bewegingen. 

Dit stimuleert de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden en helpt kinderen om hun eigen lichaam te controleren. In deze fase zullen kinderen ook leren verschillende objecten vast te pakken.

Creativiteit en symboliek

Dit soort type kinderspel begint rond de leeftijd van 2 ½ tot 3 jaar te verschijnen. Fantasie speelt mee gedurende alle fases in de kindertijd, maar in deze fase verschijnt ook symbolisch kinderspel. 

Rollenspel en verbeelding met betrekking tot speelgoed zijn typisch voor 3 jarigen. In deze fase, ziet een kind eindeloze mogelijkheden in bijna alles.

Creativiteit en symboliek tijdens kinderspel

Bouwen

Bouwspelletjes zijn een teken van een fase in het leven van een kind die gekenmerkt is  door een snelle ontwikkeling van vaardigheden. Rond een jaar of vijf ontdekken ze dit soort kinderspel en blijven ze dit leuk vinden tot ongeveer zeven jaar oud.

Tijdens deze fase hebben kinderen een grotere mentale capaciteit om ingewikkeldere structuren te bouwen, waar ze uren mee zoet kunnen zijn.

Normen en coëxistentie

Wanneer kinderen een jaar of zeven zijn, hebben ze hun fysieke en mentale vermogen zo goed als ontwikkeld. Hun sociale en mentale vaardigen moeten echter nog worden geperfectioneerd. Daarom richt deze fase van het spelen zich op sociale interactie.

Kinderen van deze leeftijdsgroep spelen volgens regels, vormen groepen met andere kinderen op basis van interacties zoals volwassenen. Ook beginnen ze in deze fase met sport en bordspelen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.