Hoe weet je of kinderen gelukkig zijn met de drie wensen-test?
Voor alle ouders is onze grootste wens in het leven dat onze kinderen gelukkig zijn. Maar wat is geluk voor een kind? Om erachter te komen of je kinderen echt gelukkig zijn, kun je bijvoorbeeld de drie wensen-test gebruiken. Hiermee kun je ontdekken hoe kinderen zich voelen in hun innerlijke wereld en dus weten of ze van hun leven genieten.
Deze techniek kan ons helpen een beter idee te krijgen of onze kinderen van het leven genieten of zich juist angstig en ongerust voelen. Op deze manier kunnen we, als we weten hoe ze zich voelen, een oplossing vinden als we zien dat er een probleem is.
De drie wensen-test: wat betekent geluk voor kinderen?
Geluk kan worden gedefinieerd als ‘een gevoel van voldoening dat we in een oogwenk kunnen voelen en waarin geen lijden is dat ons van streek maakt’.
Er zijn misschien veel meer definities, maar in het geval van kinderen is dat anders. Voor hen zit geluk in de eenvoudigste dingen. Een ander kenmerk van geluk is dat het een subjectief gevoel is. Wat het ene kind gelukkig maakt, maakt een ander misschien niet gelukkig.Ze ervaren ook niet noodzakelijk hetzelfde gevoel van vervulling, zelfrespect en welzijn.
Om gelukkig te zijn, hoef je niet vanuit een eerdere staat te beginnen. En om deze reden zijn er kinderen die altijd geluk uitstralen en zich op hun gemak voelen met hun leven en hun omgeving, terwijl er andere kinderen zijn die, zelfs met alle voorwaarden om gelukkig te zijn, niet gelukkig zijn, altijd ontevreden zijn en constant meer willen en verlangen.
Voor welke externe voorwaarden moeten we zorgen zodat kinderen zich gelukkig voelen?
Om ervoor te zorgen dat een kind zich tevreden en gelukkig voelt, is het belangrijk dat we het een aantal externe basisvoorwaarden bieden. Deze zijn als volgt:
- Om altijd in hun basisbehoeften te voorzien, zoals voedsel, kleding, een huis, enz.
- Een gezonde omgeving waarin respect en harmonie onder de leden heerst.
- Opvoeding met positieve waarden.
- Toegang tot onderwijs (Engelse link), op school of thuis.
- Ouders of voogden die bescherming, liefde en genegenheid bieden.
- Momenten van spelen en plezier met hen.
- Een veilige hechtingsstijl zodat ze zich altijd geliefd voelen.
- Sociale relaties met leeftijdsgenoten en volwassenen die gezond en positief zijn.
Welke vaardigheden en kwaliteiten moeten bij kinderen worden gestimuleerd, zodat ze dingen waarderen en zich tevreden en gelukkig voelen?
Net zoals we kinderen externe omstandigheden moeten bieden, moeten we ook bepaalde kwaliteiten en vaardigheden aanmoedigen zodat ze zich gelukkig en tevreden voelen met hun leven. Deze zijn als volgt:
- Optimisme ten opzichte van het leven.
- Dankbaarheid.
- Het vermogen om zich aan te passen en flexibel te zijn.
- Gevoeligheid en empathie.
- Tolerantie voor frustratie.
- Respect en eerlijkheid.
- Solidariteit en vrijgevigheid.
- Het vermogen om problemen op te lossen.
Het is waar dat veel aspecten worden bepaald door de persoonlijkheid en het karakter van kinderen. De meeste van bovenstaande vaardigheden zijn echter afhankelijk van de manier waarop de kinderen worden opgevoed.
Wat is de drie wensen-test om te weten of ons kind gelukkig is?
De drie wensen-test wordt veel gebruikt in therapie om erachter te komen op welk moment kinderen zich bevinden. Ofwel of ze gelukkig zijn of juist boos of bezorgd zijn over iets. De vraag die we aan kinderen moeten stellen zou de volgende zijn: “Als je drie wensen zou mogen vragen, waar zou je dan om vragen?”
De antwoorden kunnen verschillen, maar hieronder gaan we kijken hoe sommige ervan zich verhouden tot de huidige gemoedstoestand van een kind.
Gelukkige kinderen
Als kinderen gelukkig zijn, kunnen enkele van hun antwoorden zijn:
- “Mijn favoriete videogames.”
- “Superkrachten.”
- “Een huisdier.”
- “Een reis.”
- “Een speeltje” of “Al het speelgoed ter wereld.”
- “Een ijshoorntje.”
Hooggevoelige kinderen
Hooggevoelige kinderen geven niet alleen om zichzelf, maar ook om anderen. Daarom doen ze ook wensen met betrekking tot het welzijn van anderen. Sommige van de antwoorden van deze kinderen lijken bijvoorbeeld op de volgende:
- “Dat er geen aardbevingen zullen zijn.”
- “Dat dieren niet uitsterven.”
- “Dat mijn familie heel gelukkig zal zijn.”
- “Dat nee niet meer zou bestaan.
- “Dat de wereld niet vervuild zal zijn.”
Overweldigde kinderen
Er zijn antwoorden die kinderen geven bij de drie wensen-test die erop kunnen wijzen dat ze zich overweldigd of gestrest voelen. En daardoor zijn ze op dat moment minder gelukkig. Antwoorden zoals de volgende dienen als voorbeeld:
- “Om betere cijfers te halen.”
- “Om er beter uit te zien.”
- “Dat ik niet naar school hoefde.”
- “Niet bang zijn.”
- “Dat mijn ouders niet boos op me zouden worden.”
- “Slimmer zijn”.
- “Dat mijn ouders geen ruzie maken”.
- “Om meer vrienden te hebben.”
Afhankelijk van het gegeven antwoord kan dit erop duiden dat het kind bijvoorbeeld een sociaal, familiaal of persoonlijk probleem heeft, een gebrek aan zelfrespect, of een gebrek aan zelfvertrouwen, enz.
Wat betekenen de antwoorden in de drie wensen-test?
Elk antwoord geeft ons informatie over hoe onze kinderen zich voelen en hoe ze zijn, of ze van het leven genieten en of we al dan niet moeten ingrijpen.
Deze techniek kan worden gebruikt als onderdeel van een spel waarin alle leden van het huishouden drie wensen opschrijven en de anderen erover vertellen. Dit geeft ons dus waardevolle informatie over onze kinderen.
Conclusies met betrekking tot de drie wensen-test
Uiteindelijk hebben ouders geen controle over alles wat er met hun kinderen gebeurt, dus met de drie wensen-test kunnen we weten wat er met onze kinderen gebeurt en wat hen ervan weerhoudt om gelukkig te zijn en van het leven te genieten.
Dus als we dit weten, kunnen we ze helpen de problemen het hoofd te bieden. En in het geval van die problemen die we niet alleen kunnen oplossen? Zoek professionele hulp en blijf doen wat we kunnen om hen het geluk en het welzijn te bieden dat ze nodig hebben.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Cassà, È. L. (2005). La educación emocional en la educación infantil. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 153-167.
- Milicic, N. (2012). A ser feliz también se aprende. GRIJALBO.