9 soorten aandacht om te versterken bij kinderen

Het is belangrijk om te analyseren met welke vormen van aandacht onze kinderen moeite hebben, om ze de juiste ondersteuning te kunnen bieden. Blijf lezen om meer te weten te komen.
9 soorten aandacht om te versterken bij kinderen

Laatste update: 05 juni, 2021

Kinderen die heel snel afgeleid zijn, kunnen hun ouders ongerust maken, omdat aandachtsproblemen hen ervan weerhouden om zich op bepaalde taken te concentreren. Dit kan leiden tot slechte schoolprestaties, omdat deze kinderen moeite hebben om op te letten en gefocust te blijven op hun schoolwerk. In dit artikel gaan we de verschillende soorten aandacht ontdekken die er zijn.

We zullen ook kijken naar waar je aan moet werken als je kind afwezig of erg snel afgeleid is. Mis het niet!

Soorten aandacht om te identificeren bij kinderen

Een van de moeilijkste functies die onze hersenen uitvoeren, is het aandachtsproces. Hieronder gaan we kijken naar de verschillende soorten aandacht die er zijn, en hoe ze gecombineerd kunnen worden. Dit wetende kunnen we kinderen helpen, afhankelijk van het gebied waar ze dit het meest nodig hebben.

Verdeelde aandacht

Als we het hebben over verdeelde aandacht, hebben we het over het vermogen van de hersenen om aandacht te schenken aan verschillende stimuli of taken tegelijkertijd, en zo te reageren op verschillende eisen van de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan het kopiëren van het schoolbord terwijl je naar de docent luistert.

Soorten aandacht om te versterken bij kinderen die snel afgeleid zijn

Afwisselende aandacht

Afwisselende aandacht (Engelse link) verwijst naar het vermogen dat we hebben om onze aandachtsfocus van de ene taak of stimulus naar de andere te veranderen. En meer nog, om dat gemakkelijk te doen. Als we bijvoorbeeld huiswerk maken, belt iemand ons om ons iets te vragen. We nemen op en gaan, als we klaar zijn met het gesprek, met gemak verder met onze taak.

Selectieve aandacht

Dit noemen we ook wel gerichte aandacht. We verwijzen hiernaar wanneer we onze geest kunnen concentreren op een precieze taak of stimulus, zelfs als er andere omgevingsstimuli aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van een verhaal.

Aanhoudende aandacht

Aanhoudende aandacht is het vermogen om de aandacht gedurende een bepaalde periode vast te houden. Als we bijvoorbeeld studeren, besteden we lange tijd aandacht aan onze aantekeningen.

Hoe werkt onze aandacht?

De verschillende soorten aandacht die hierboven zijn genoemd, zijn niet het einde van het verhaal. Er zijn meer soorten die gecombineerd kunnen worden met de andere soorten aandacht:

  • Visuele en auditieve aandacht: vooral als we rekening houden met de zintuiglijke modaliteit.
  • Open aandacht: we richten ons op de bron van aandacht.
  • Verborgen aandacht: we doen iets, maar onze aandacht is op iets anders gericht. Deze soorten aandacht komen vooral voor in het motorische domein.
  • Vrijwillige aandacht: we richten onze aandacht bewust ergens op.
  • Onvrijwillig: we richten onze aandacht niet bewust. Deze laatste twee soorten aandacht treden op als we ons richten op de houding van de persoon.

Nu we enkele soorten aandacht die kunnen optreden hebben besproken, en hoe ze worden gecombineerd, moeten we ook opmerken dat het vermogen om op te letten zich ontwikkelt naarmate kinderen ouder worden. Daarnaast is aandacht ook afhankelijk van andere factoren, zoals motivatie, de omgeving, hoe het kind werkt, etc.

Soorten aandacht om te bekrachtigen als kinderen erg snel afgeleid zijn

We hebben de verschillende soorten aandacht nu gezien. Het is namelijk niet zo eenvoudig om over aandacht te praten als we niet weten over welke soort we het hebben. Als ouders zich zorgen maken over hun erg snel afgeleide kinderen, richten we ons normaal gesproken vooral op hun aanhoudende en selectieve aandacht, zonder ons te realiseren dat andere vormen van aandacht ook belangrijk zijn, zoals afwisselende aandacht.

Laten we een voorbeeld bekijken. Het is niet effectief om ons op een tekst te concentreren, als we deze niet kunnen lezen en tegelijkertijd aan die tekst kunnen werken. Er moeten inspanningen worden geleverd om dit gebrek aan flexibiliteit te verbeteren. Het kan namelijk erg problematisch zijn als we taken willen uitvoeren, zoals bijvoorbeeld een academisch essay.

Een ander type aandacht dat erg belangrijk is, naast aanhoudende en selectieve aandacht, is verdeelde aandacht, omdat het noodzakelijk is voor ons dagelijks leven. Zonder verdeelde aandacht zouden we bijvoorbeeld geen glas melk en toast tegelijk kunnen bereiden.

Meisje probeert haar aandacht aan de studie te houden

Om deze reden zijn alle soorten aandacht belangrijk en moet eraan gewerkt worden bij kinderen die snel afgeleid zijn. Toch is het waar dat, hoewel aanhoudende en selectieve aandacht het gemakkelijkst te herkennen is voor ouders die zich zorgen maken over de afleiding van hun kind, de realiteit is dat aan al deze dingen moet worden gewerkt.

De soorten aandacht om aan te werken als je kind snel afgeleid is

Zoals we al hebben kunnen lezen, zijn er veel soorten aandacht. Bij zeer snel afgeleide kinderen is het belangrijk om te detecteren met welk type aandacht ze moeite hebben, zodat we hieraan kunnen werken en bekrachtigen.

Met de informatie die we nu hebben, kunnen we de aandachtsproblemen van onze kinderen identificeren en hieraan werken met verschillende activiteiten. We kunnen ook contact opnemen met een professional als we dit probleem niet kunnen oplossen, zodat hij of zij ons kan begeleiden bij het aanpakken en verbeteren ervan. Ook interessant voor jou

Hebben enige kinderen een meer flexibel brein?
Je bent mamaRead it in Je bent mama
Hebben enige kinderen een meer flexibel brein?

De hersenen van enige kinderen hebben een overontwikkeld en onderontwikkeld gebied. We gaan hier dieper op in aan de hand van onderzoeken die gedaan zijn.



  • Estévez-González, A., García-Sánchez, C., & Junqué, C. (1997). La atención: una compleja función cerebral. Revista de neurología, 25(148), 1989-1997.
  • Soprano, A. M. (2009). Cómo evaluar la atención y las funciones ejecutivas en los niños y adolescentes. Paidós.
  • Villarroig Claramonte, L. (2018). La atención: principales rasgos, tipos y estudio.
  • Sánchez, A., & Pérez, H. (2008). Tipos de atención. Atención en el niño.