Richtlijnen om te helpen kinderen gezonde gewoonten aan te leren
Als je aan een gewoonte denkt, wat stel je je dan voor? Misschien iets wat je dagelijks herhaalt, bijna zonder erbij na te denken. Als dit je antwoord is, zit je op de goede weg. Het is echter belangrijk om stil te staan bij het belang van gewoonten. Ze vereisen de ontwikkeling van vaardigheden en een enorme hoeveelheid leren, veel meer dan alleen het uitvoeren van een handeling. Als je je kinderen wilt helpen gezonde gewoonten aan te leren, lees dan verder om een aantal nuttige richtlijnen te ontdekken.
Het belang van gezonde gewoonten
Als je een kind een gewoonte aanleert, leer je niet alleen een concrete handeling, zoals tandenpoetsen, maar je brengt ook een heleboel waarden over. Bijvoorbeeld verantwoordelijkheid, betrokkenheid en doorzettingsvermogen.
Maar gewoonten hebben ook te maken met zelfzorg en welzijn. Daarom is het belangrijk dat we ze niet alleen internaliseren en op de ‘automatische piloot’ uitvoeren, maar ook weten wat hun betekenis is en waarom we ze uitvoeren. Dit helpt om gemotiveerd te blijven. Tegelijkertijd bevorderen gewoonten autonomie, omdat kinderen zich bij het aanleren ervan in staat voelen om zelfstandig te handelen.
Hoe help je kinderen gezonde gewoonten aan te leren?
Een gezonde gewoonte vereist organisatie en doorzettingsvermogen:
- Organisatie: als je wilt dat je kind de gewoonte krijgt om aan sport te doen, moet zo’n activiteit niet alleen in hun eigen agenda staan, maar ook in die van hun ouders. Op jonge leeftijd zal het kind meer afhankelijk zijn van een volwassene om hen te begeleiden of naar de oefenplaats te brengen.
- Doorzettingsvermogen: dit heeft te maken met het volhouden van de activiteit na verloop van tijd. Dan zullen we het voordeel kunnen opmerken. Als je kind bijvoorbeeld lui is met tandenpoetsen omdat hij of zij slaperig is, moet je hem of haar helpen om de voordelen ervan te zien. Namelijk het voorkomen van gaatjes, minder controles en bezoeken aan de tandarts, en een betere gezondheid, onder andere.
Schrijf deze richtlijnen op om gezonde gewoonten bij kinderen te ontwikkelen
Enkele richtlijnen om je kind te helpen gezonde gewoonten te hebben zijn de volgende:
Beschik over bepaalde middelen en een geschikte omgeving
Om een gezonde gewoonte te ontwikkelen is het belangrijk om de juiste plaats en de juiste elementen te hebben. Als je bijvoorbeeld wilt dat je kind de gewoonte krijgt om te lezen (Spaanse link), moet je een geschikte sfeer creëren om die activiteit uit te voeren. Zet bijvoorbeeld boeken binnen handbereik en zorg voor een rustige en ontspannen sfeer. Of, als je wilt dat ze gezond eten, moet je ook groenten en fruit aanbieden als onderdeel van hun dieet.
Wees een rolmodel
Kinderen leren veel van het voorbeeld van hun ouders, omdat ze hen de hele tijd observeren. Als je dus wilt dat je kind elke dag fruit eet, kun je ook beginnen met de ‘vaandeldrager’ van deze gewoonte te zijn.
Houd rekening met hun mening
Er zijn veel manieren om een gewoonte mogelijk te maken. Daaronder is het belangrijk om rekening te houden met de mening van je kind. Voordat je je eigen manier oplegt, kun je het beste aan je kind vragen of hij of zij andere manieren kan bedenken om het te doen.
Besteed tijd aan het ontwikkelen van de gewoonte met je kind
Het begin van een gewoonte is meestal het moeilijkste deel, totdat het onderdeel wordt van de routine. Op dat moment worden de voordelen beter zichtbaar. In het begin kun je de activiteit dus samen met je kind doen.
Probeer consequent te zijn
Om je kind gezonde gewoonten aan te leren, is het belangrijk om een consistente boodschap te hebben in de loop van de tijd. Vermijd boodschappen die elkaar tegenspreken, zoals “vandaag ja, morgen nee”. Als dat gebeurt, raken kinderen in de war en weten ze niet op welke aanwijzing ze moeten letten.
Wees realistisch met verwachtingen
Vooral als het om een jong kind gaat, is het belangrijk om geduldig te zijn als je met een gewoonte begint. Wees ook in staat om ze stapsgewijze instructies te leren op een eenvoudige manier, zodat ze begrijpen wat ze moeten doen.
Sommige gewoonten zijn bespreekbaar en andere niet
Naast de richtlijnen om je kinderen te helpen gewoonten te ontwikkelen, zul je vaak op wat weerstand stuiten. Zowel als ze ongeveer 2 of 3 jaar oud zijn als in de puberteit kan het zijn dat het antwoord “nee” vaker voorkomt. Dit komt omdat het deel uitmaakt van een groeifase waarin kinderen regels en autoriteit uitdagen. Hoewel het niets is om je zorgen over te maken, is het belangrijk om bepaalde grenzen te stellen om de ontwikkeling van slechte gewoonten te voorkomen.
Als volwassene kun je echter merken dat je soms probeert om je kind een gewoonte te laten uitvoeren die meer beantwoordt aan een persoonlijk belang of traditie. Hier is het belangrijk om stil te staan en na te denken of het nodig is en of je kind het leuk vindt om te doen. Zonder dat je het beseft, kun je je kind bijvoorbeeld onder druk zetten om naar kunstlessen te gaan, alleen omdat jij dat leuk vindt.
In elk geval zijn er gewoonten die kinderen zich het beste eigen kunnen maken, omdat ze te maken hebben met gezondheid en welzijn (Spaanse link). Bijvoorbeeld een goed dieet, lichaamsbeweging en voldoende rust.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Oropeza-Bahena, Gisela, López-Sánchez, Jorge D., & Granados-Ramos, Dora E.. (2019). Hábitos de sueño, memoria y atención en niños escolares. Revista mexicana de neurociencia, 20(1), 42-49. Epub 04 de abril de 2022.https://doi.org/10.24875/rmn.m19000021
-
Yubero Jiménez, S., & Larrañaga Rubio, E. (2010). El valor de la lectura en relación con el comportamiento lector. Un estudio sobre los hábitos lectores y el estilo de vida en niños. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, (6), 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2010.06.01