Sensorische stimulatie bij baby’s, hoe doe je dat?
Sensorische stimulatie bij je baby is nooit teveel. Het is juist erg bevorderlijk voor hun ontwikkeling. Daarnaast stelt het je in de gelegenheid om op een leuke en vriendelijke manier contact met je baby te maken. Het gevolg is dat je een sterkere band met je kind kunt krijgen.
Bedenk dat zowel de hersenen van de baby als die van ons werken met de informatie die binnenkomt via de zintuigen, het evenwichtsorgaan en de proprioceptie. Het is de manier waarop baby’s de wereld leren kennen en waarin zij zich ontplooien.
Sensorische stimulatie voor baby’s
Tastzin
Wil je het gevoel van aanraking bij je baby stimuleren, dan kun je, afhankelijk van de leeftijd, een keuze maken uit onderstaande activiteiten. Ongetwijfeld heb je wel een of andere van deze activiteiten gedaan of in gedachten gehad:
- Ga met een zachte haarborstel over de huid van de baby en kietel hem daarmee.
- Geef hem objecten met verschillende structuren. Je kunt bijvoorbeeld piepschuim-balletjes ter grootte van een honkbal gebruiken. Deze bekleed je dan met verschillende materialen zoals watten, diverse stoffen, bubbelplastic, aluminiumfolie, cellofaan. Let er wel goed op dat de aangebrachte materialen niet los gaan en dat de baby ze niet in de mond kan stoppen.
- Vul verschillende kommen met pitten of korrels van diverse grootte. Je kunt bijvoorbeeld een kom met rijst, een met kikkererwten en eentje met knikkers vullen. Verstop er stukken speelgoed in en laat je baby met de handen zoeken naar het verstopte speelgoed. Pas goed op dat hij niets in zijn mond stopt.
- Laat hem ontdekken, spelen en kliederen met eten. Baby’s vinden het erg leuk om pap op hun gezicht en armen te smeren. Daarom is het belangrijk dat je hem zelf laat eten. Ben je bang dat hij zo niet voldoende voeding binnen krijgt, dan kun jij hem van een ander bord zijn eten geven. Zo weet je wat hij binnen krijgt.
- Laat hem spelen met veerkrachtige materialen zoals gelatine of boetseerklei. Ook is het goed om hem mee naar het strand te nemen en hem daar met zand te laten experimenteren.
Smaakzin
- Vanaf het moment dat de kinderarts een uitgebreider baby-dieet voorschrijft, kun je hem eten geven dat uitdaagt tot het ontdekken van nieuwe structuren, smaken en geuren. Dit zal hem aanvankelijk verwonderen, maar dat hoort allemaal bij het ontdekken en het ontwaken van de zintuigen.
- Probeer hem ook eens eten te geven dat verschillende temperaturen heeft.
Reukzin
- Laat hem genieten van de verschillende geuren die bepaalde voedingsmiddelen kunnen hebben en laat hem ook eens aan vers fruit ruiken.
- Als hij wat ouder is kun je het spel ‘geuren raden‘ doen. Dat doe je met een blinddoek om.
- Leer hem het plezier van ruiken en van verschillende geuren. Laat hem bijvoorbeeld geregeld ruiken aan zijn crèmes en aan jouw shampoo.
Het gehoor
- Praat met je baby. Er is niets dat hem meer behaagt dan de stem van mama. Speel er dus mee en maak grappige geluiden en stemmen, eventueel met gebaren.
- Zingen met je kind. Durf het aan, hij vindt toch altijd dat zijn mamma geweldig zingt.
- Laat hem spelen en de geluiden ervaren van verschillende soorten papier, zoals bijvoorbeeld het frommelen van cellofaan of het in stukjes scheuren van een krant.
- Geef hem speelgoed met geluid of muziekinstrumentjes.
- Praat in eenvoudige woorden en korte zinnen met hem. Het is helemaal niet nodig dat je overdreven langzaam praat of grimassen trekt.
- Laat hem ook spelen met zijn stem. Je zult zien dat hij een fase heeft waarin krijst en lacht. Daar heeft hij plezier in.
Het gezichtsvermogen
- Zorg ervoor dat hij diverse mobielen in zijn omgeving heeft. Je kunt zo af en toe de hangers van de mobiel verwisselen of je kunt ook iets ophangen aan de voorwerpen die al in je huis hangen.
- Ga met hem op stap naar een park of naar de tuin. Observeer de planten, de vogels en de wolken in de lucht. Deze sensorische stimulatie is positief.
- Geef hem speelgoed in verschillende kleuren: fel, dof, fluoriserend, pastel, monochroom, met lichtjes en ga zo maar door.
- Laat hem speelgoed volgen met zijn ogen. Beweeg de objecten langzaam van links naar rechts en van boven naar beneden.
- Laat hem prentenboeken zien met grote kleurrijke plaatjes.
Verder dan de vijf zintuigen
Evenwichtszin
- Laat hem afwisselend een poosje op de rug en op de buik liggen.
- Laat hem voorzichtig balanceren op een grote bal. Dat kan een strandbal zijn of zo eentje van de sportschool.
- Wieg hem in je armen, in een schommelstoel of in een babyschommel.
- Dans met hem en volg het ritme van de muziek.
De proprioceptie
- Kindermassages zijn erg goed voor de vroege sensorische stimulatie.
- Knijp je baby zachtjes in zijn armen en benen, zodat hij zich bewust wordt van dat hij ze daar heeft zitten.
- Rol hem een paar minuten in een deken, net als een pannekoek, en rol hem weer uit.
Integreer met deze kleine activiteiten de sensorische stimulatie in je dagelijkse routine. Let er wel op dat je niet gaat overdrijven, want dat kan aanzetten tot hyperactiviteit.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Buendía, M. R. P. (2021). Una experiencia innovadora en Infantil: la Estimulación Temprana. EDU REVIEW. International Education and Learning Review/Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 9(4), 425-449. https://journals.eagora.org/revEDU/article/view/3117/1795
- Cabrera, M.C. y Sánchez C. (1982). La estimulación precoz; un enfoque práctico. Editorial Siglo XXI: España.
- Carrera-Ibáñez, A. (2021). Usos y aplicaciones actuales de la música en la gastronomía: estado de la cuestión (Bachelor’s thesis). https://reunir.unir.net/handle/123456789/11924
- Dorance, S. y Matter, P. (2001). Juegos de estimulación para los más pequeños. Madrid: AKAL.
- Flores, J. (2013). Efectividad del programa de estimulación temprana en el desarrollo psicomotor de niños de 0 a 3 años. Revista Ciencia y Tecnología, 9(4), 101-117. http://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/426
- Gallahue, D. (1982). Understanding motor development in children. New York: John Wiley and sons.
- Guerrero, A. M., & Primaria, I. Y. (n.d.). La estimulación temprana. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/AMALIA_MORENO_1.pdf
- González Zúñiga Godoy, C. I. (2007). Los programas de estimulación temprana desde la perspectiva del maestro. Liberabit, 13(13), 19-27. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272007000100003&script=sci_arttext&tlng=en
- Moreno, J. A. (1999). Motricidad infantil. Aprendizaje y desarrollo a través del juego. Murcia: Diego Marín.
- Moreno, J. A., & De Paula, L. (2006). Estimulación de los reflejos en el medio acuático. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 6(2), 193-206. https://www.um.es/univefd/reflejos.pdf
- Ordoñez, M. y Tinajero, L. (2012). La importancia de la estimulación temprana en la etapa infantil. Madrid, 208-240.