Zijn voedingssupplementen tijdens de borstvoeding nodig?

Veel vrouwen moeten voedingssupplementen nemen tijdens de borstvoeding, vooral omdat in deze fase optimale voeding van cruciaal belang is.
Zijn voedingssupplementen tijdens de borstvoeding nodig?
Saúl Sánchez Arias

Geschreven en geverifieerd door de voedingsdeskundige Saúl Sánchez Arias.

Laatste update: 13 oktober, 2022

Voedingssupplementen begeleiden de zwangerschap van veel vrouwen. In deze fase is optimale voeding noodzakelijk. Tijdens de postpartum periode zijn er echter veel gewoonten die we veranderen. In die zin rijst de vraag wanneer te stoppen met het innemen van supplementen. Is het nodig voedingssupplementen te blijven innemen tijdens de borstvoedingsperiode?

Moeders die besloten hebben borstvoeding te geven vragen zich soms af of de regelmatige voedingen wel alle voedingsstoffen zullen bevatten die hun nieuwe baby nodig heeft. Vitaminetekorten zoals van vitamine A en C komen soms namelijk voor in het dieet van de zuigeling. Een ander typisch geval van tekorten is dat van vitamine D. Meer hierover in het artikel dat in het tijdschrift “PLoS One” verscheen (Engelse link).

Het is dus normaal dat je twijfelt over wat je moet eten tijdens het geven van borstvoeding. En of het soms nodig is voedingssupplementen te nemen. In deze periode is er een grotere vraag naar voedingsstoffen in het lichaam van de vrouw. Het is een tijd die wat intenser is dan tijdens de zwangerschap.

Zijn voedingssupplementen tijdens de borstvoeding nodig

Moeten we voedingssupplementen nemen tijdens het geven van borstvoeding?

Het dieet van de borstvoedende vrouw is zeer welomschreven. Over het algemeen moeten bepaalde voedingsmiddelen vermeden worden. De moeder moet de consumptie van andere juist verhogen. Zoals we weten nemen de voedingsbehoeften van moeders tijdens de borstvoedingsperiode toe. Daarom wordt het begin van strenge diëten niet aanbevolen. Vooral niet die waarbij de consumptie van calorieën tot onder de 1800 per dag wordt teruggebracht.

In gevallen waar de moeder haar reserves op een relevante manier opgebruikt, kan het nodig zijn haar eetgewoonten aan te passen. Een enkele keer kan ze supplementen nodig hebben die speciaal voor deze fase bedoeld zijn.

Volgens de uitleg van de deskundigen (Engelse link) wordt de productie van moedermelk niet beïnvloed door het gehalte aan eiwitten, ijzer, koolhydraten of calcium in de voeding. Dat wil zeggen, zelfs als de moeder niet genoeg voedsel eet dat deze voedingsstoffen levert, neemt de kwaliteit van haar melk niet sterk af. Wel heeft het gebrek aan wateroplosbare vitamines in de voeding invloed.

Tot de vitamines die tijdens de borstvoeding door een ontoereikende voeding kunnen worden aangetast behoren de vitamines A, B, C en D (vetoplosbaar). Deze lossen namelijk gemakkelijk op in het water dat gebruikt wordt voor de productie van moedermelk. Als er een tekort is aan de vervanging van deze vitamines, raken de reserves uitgeput telkens als de baby gevoed wordt. Deze situatie kan dus schadelijk zijn voor de moeder.

Een tekort aan vitamine D is echter endemisch op het niveau van de bevolking. Daarom is het raadzaam de inname van deze stof bij de moeder te controleren om eventuele suppletie te beoordelen. Steeds meer deskundigen adviseren (Engelse link) het peil van deze vitamine in de algemene bevolking en bij zuigelingen te verhogen.

Welke supplementen te nemen?

Voedingsdeskundigen zeggen dat ondanks de afname van essentiële voedingsstoffen voor de productie van moedermelk, voedingssupplementen niet altijd geïndiceerd zijn.

Deze actie geldt vooral in gevallen van ondervoeding of situaties waarin de moeder intolerant is voor voedingsmiddelen die de belangrijkste voedingsstoffen leveren; Het innemen van supplementen op basis van vitamine B12 wordt ook aanbevolen bij vrouwen die een of ander veganistisch dieet volgen. De belangrijkste bron ervan vind je namelijk in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong

Een baby is aan het drinken bij zijn moeder

De voeding van zwangere vrouwen, en ook van moeders die borstvoeding geven, heeft de belangstelling van specialisten. Het vormt namelijk een heel belangrijk element in de ontwikkeling van de baby en de gezondheid van de moeder. Daarom is het een goed idee dat artsen specifieke aanbevelingen doen over hoe de voeding van de moeder tijdens de borstvoeding moet zijn.

Sommige specialisten (Engelse link) raden echter aan om kleine doses supplementen op basis van ijzer en andere van jodium in te nemen in hoeveelheden van ongeveer 200 mcg per dag. Deze mineralen zijn heilzaam voor de pasgeborene. Ook dragen ze bij tot het herstel van de moeder in de postpartum fase.

Ook de aanbeveling voor vitamine D-supplementatie is de laatste jaren sterk toegenomen. Bovendien kan de arts een algemene multivitamine aanbevelen, hoewel we in deze situatie elk specifieke geval moeten beoordelen. Als de voeding evenwichtig is, is het niet nodig wateroplosbare vitamines in te nemen.

Andere voedingsaanbevelingen zijn gebaseerd op de verplichting om de tijdens de lactatie verloren energie terug te winnen. Het gaat hier om gemiddeld 70 kcal per 100 ml melk. Als we bedenken dat een vrouw overdag ongeveer 800 ml melk produceert, heeft ze om deze hoeveelheid te produceren een energieverbruik van minstens 560 kcal nodig.

Houd in gedachten!

Voeding is een belangrijke factor bij borstvoeding. Hoewel de samenstelling van de melk niet sterk zal veranderen, kan slechte voeding de moeder toch schade berokkenen.

Daarom moeten moeders die borstvoeding geven een evenwichtig en gevarieerd eetplan uitvoeren. Bovendien kan suppletie met vitamine D en zelfs ijzer of jodium positief zijn. In het geval van wateroplosbare vitamines kunnen we de verhoging van de inname beoordelen als de je de aanbevelingen niet via de normale voeding bereikt. Wellicht ook interessant voor jou

4 Sleutels om je voor te bereiden op borstvoeding tijdens de zwangerschap
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
4 Sleutels om je voor te bereiden op borstvoeding tijdens de zwangerschap

Vandaag leer je hoe je je kunt voorbereiden op borstvoeding tijdens de zwangerschap, om het zo lang mogelijk vol te houden.



  • Zhao Y., Yu Y., Li H., Chang Z., et al., Vitamin D status and the prevalence of deficiency in lactating women from eight provinces and municipalities in China. PLoS One, 2017.
  • Karcz K., Krolak Olejnik B., Paluszynska D., Vegetarian diet in pregnancy and lactation – safety and rules of balancing meal plan in the aspect of optimal fetal and infant development. Pol Merkur Lekarski, 2019. 46 (271): 45-50.
  • Pilz S., Zittermann A., Obeid R., Hahn A., et al., The role of vitamin D in fertility and during pregnancy and lactation: a review of clinical data. Int J Environ Res Public Health, 2018.
  • Jorgensen JM., Yang Z., Loonnerdai B., Chantry CJ., Dewey KG., Effect of iron supplementation during lactation on maternal iron status and oxidative stress: a randomized controlled trial. Matern Child Nutr, 2017.

De inhoud van Je Bent Mama is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. Deze informatie vervangt op geen enkel moment de diagnose, het advies of de behandeling van een professional. Bij twijfel kun je het beste een betrouwbare specialist raadplegen.