Hoe een psychose bij adolescenten op te sporen

Psychoses bij adolescenten vertonen vaak tekenen die vooruitlopen op de uitkomst. Psycho-educatie is belangrijk om voorbereid te zijn.
Hoe een psychose bij adolescenten op te sporen
Maria Fátima Seppi Vinuales

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Maria Fátima Seppi Vinuales.

Laatste update: 27 september, 2023

Psychoses kunnen ongelegen lijken, maar er zijn vaak tekenen waardoor we ze kunnen voorzien. In dit opzicht is psycho-educatie een waardevol hulpmiddel om gezinnen en patiënten te helpen zo goed mogelijk om te gaan met deze geestesziekte en de terugvallen. Laten we eens kijken hoe we een psychose bij adolescenten kunnen opsporen.

Hoe een psychose bij adolescenten op te sporen

Allereerst is een psychose een geestesziekte die gekenmerkt wordt door een verlies van contact met de werkelijkheid. Een psychose beïnvloedt de perceptie, het gedrag, het denken en de emoties.

Positieve symptomen

Het is mogelijk om een psychose op te sporen op basis van wat bekend staat als positieve symptomen, en dat zijn voornamelijk de volgende twee:

  1. Hallucinaties: deze verwijzen naar de waarneming van iets dat niet bestaat. Auditieve hallucinaties komen het meest voor, hoewel er ook visuele, olfactorische, tactiele en andere hallucinaties zijn die te maken hebben met lichamelijke gewaarwordingen.
  2. Wanen: deze verwijzen naar een overtuiging die echt is voor de persoon die ze ervaart, ook al is ze niet echt voor anderen. De adolescent kan bijvoorbeeld denken dat iemand naar hem kijkt om hem kwaad te doen of dat hij gevolgd wordt.
Hoe een psychose bij adolescenten op te sporen
Hallucinaties zijn een van de positieve symptomen waarmee psychoses bij adolescenten kunnen worden opgespoord. Bijvoorbeeld als ze zeggen dat iemand tegen hen praat of dat ze stemmen horen.

Negatieve symptomen

Er zijn ook negatieve symptomen. Ze staan zo bekend omdat ze veel voorkomen bij andere stoornissen (Spaanse link) of emotionele toestanden die vaak verwarrend zijn. Over het algemeen beïnvloeden ze het sociale gedrag. Enkele ervan zijn de volgende:

  • Gebrek aan persoonlijke hygiëne.
  • Veranderingen in gewoontegedrag. Hieronder vallen ook stemmingsveranderingen.
  • Moeilijkheden in motivatie, aandacht en concentratie.
  • Tekortkomingen in het geheugen.
  • Lusteloosheid, apathie en verlies van plezier.
  • Gevoel van vreemdheid met de werkelijkheid en depersonalisatie.

Met betrekking tot de negatieve symptomen is het natuurlijk belangrijk om tijd met de adolescent door te brengen en hem te leren kennen. Anders kunnen we een gedrag verkeerd interpreteren. Een vroege diagnose (Spaanse link) werkt echter samen met een succesvolle behandeling.

Een psychose bij adolescenten heeft niet één oorzaak

Tot slot is het belangrijk om, naast de symptomen, te erkennen dat een psychose een multifactorieel verschijnsel is. Dat wil zeggen dat het niet reageert op of uitsluitend afhankelijk is van één enkele oorzaak. Een kwetsbare aanleg, genetica, milieu-invloeden, traumatische ervaringen en middelengebruik zijn ingrediënten die een psychotische breuk kunnen beïnvloeden.

Hoe psychoses ontstaan bij adolescenten

In het algemeen doorloopt een psychose bij adolescenten verschillende stadia. Namelijk:

  • Prodromaal: de symptomen verschijnen, maar zijn zo diffuus dat ze onopgemerkt kunnen blijven. Daarom is psycho-educatie van groot belang voor de patiënt en de familie, omdat het helpt de waarschuwingssignalen te herkennen.
  • Acuut: positieve symptomen verschijnen duidelijker.
  • Herstel: beetje bij beetje verdwijnen of verminderen de symptomen. Er zijn enkele factoren die bijdragen tot verbetering. Bijvoorbeeld het correct innemen van medicijnen of de steun van de familie.
Een vrouw hoort stemmen in haar hoofd
Bij een psychotische aanval moet hulp worden gezocht of contact worden opgenomen met een hulpdienst. Bedenk dat elke crisis anders wordt ervaren.

Hoe te handelen bij een psychose bij adolescenten

Enkele aanbevelingen waarmee we rekening kunnen houden voor en na een psychose bij adolescenten zijn de volgende:

  • Blijf kalm en sta de adolescent bij. Een psychose kan erg verwarrend zijn voor degene die hem meemaakt.
  • Zoek rust of een of andere activiteit die goed is voor de jongere. Beoordeel bijvoorbeeld dat er geen gevaar is en als de persoon zich moet terugtrekken op een plek om alleen te zijn, accepteer dat dan en laat hem of haar rusten. Afhankelijk van de ernst van de uitbraak, kan het enige tijd duren voordat hij of zij het dagelijkse leven weer kan oppakken.
  • Stel voor dat ze deelnemen aan een rustige en aangename activiteit. Dit moet niet te veeleisend zijn, maar wel afleidend.
  • Adviseer de persoon om medicijnen in te nemen. Als de persoon het vergeet, moeten we hem of haar er met vriendelijkheid aan herinneren.
  • Faciliteer een routine. Zo worden verantwoordelijkheid en ook een zekere mate van autonomie aangemoedigd. Het is geen goed idee om de adolescent te overbeschermen of te ontkrachten ten aanzien van zijn capaciteiten. Betrek de jongere ook op een geleidelijke manier bij taken van mindere tot grotere moeilijkheidsgraad.
  • Sta geen agressie of geweld toe. Het is belangrijk om grenzen te stellen. Misschien is een crisis niet het juiste moment, maar het is niet goed om agressiviteit te naturaliseren.

Ruimtes vinden om emoties te beheersen

Voor de familie en vrienden van iemand met een psychose is de situatie echt schrijnend, want zij moeten zorgen voor zijn of haar geestelijke gezondheid en herstel. Het is echter essentieel om maatregelen te kunnen nemen voor zelfzorg. Alleen op die manier is het mogelijk om tijdig hulp in te schakelen als de situatie daarom vraagt.

Het is ook belangrijk om in gedachten te houden dat een psychose kan terugvallen. Ongetwijfeld is dit een moeilijke situatie die met veel frustratie wordt ervaren. Werken aan emotionele intelligentie maakt het echter mogelijk om elke crisis te berusten en te begrijpen dat het deel uitmaakt van het proces. Zo voorkomen we dat we dit moment overladen met meer angst.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Domínguez, M. D., López, P., & Mazaira, J. A. (1995). Aproximación clínica a las psicosis en la adolescencia. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil, (3), 144-152.
  • Enríquez-Sánchez, H., & Ochoa-Madrigal, M. G. (2019). Espectro de la esquizofrenia en niños y adolescentes. Revista de la Facultad de Medicina (México)62(4), 9-23.
  • M. Botbol, Y. Barrère, M. Speranza, Psicosis en la adolescencia, EMC – Pediatría, Volume 39, Issue 3, 2004,
    Pages 1-7, ISSN 1245-1789, https://doi.org/10.1016/S1245-1789(04)41056-7. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1245178904410567

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.