8 oefeningen om de spieren van je baby sterk te maken

· 18 juni 2018

Tijdens de eerste levensjaren moeten baby’s spierkracht krijgen om te kunnen zitten, kruipen en lopen. Daarom bevelen we je aan dat je de volgende oefeningen doet om de spieren van je baby sterk te maken.

Lichaamsbeweging verbetert de bloedsomloop, verbrandt overbodig vet en maakt botten sterk en spieren soepel.

Door lichamelijke oefening kun je je baby helpen zijn spieren te versterken, zodat hij de nodige motorische vaardigheden kan ontwikkelen. 

Bovendien is lichaamsbeweging een ideale manier om tijd met je baby door te brengen en hem te helpen om gezonde gewoonten te ontwikkelen.

“Hoe hoger je energieniveau, hoe efficiënter je lichaam is. Hoe efficiënter je lichaam is, hoe beter je je zult voelen. En hoe meer je je talenten zult gebruiken om ongelooflijke resultaten te bereiken.

– Anthony Robbins –

De beste oefeningen om de spieren van je baby sterk te maken

Studies tonen aan dat baby’s en kleuters dagelijks minstens een half uur moeten bewegen.

Het invoeren van deze activiteit in de familieroutine vermindert de kans op obesitas (overgewicht) en andere ziekten die verband houden met deze aandoening.

De beste oefeningen om de spieren van je baby sterker te maken

Waarom zijn oefeningen om de spieren van je baby sterk te maken nodig?

De ontwikkeling van de hersenen is bij kinderen direct gekoppeld aan spieractiviteit, vooral op heel jonge leeftijd.

Kinderen bij wie de spierontwikkeling onvoldoende is, maken minder effectieve neurologische verbindingen dan degenen die wel regelmatig bewegen.

Bovendien, zoals we al vermeldden, wanneer kinderen al op jonge leeftijd bewegen, is de kans groter dat ze doorgaan met deze gewoonte op volwassen leeftijd.

Vanaf het begin kan de baby beginnen met het ontwikkelen van flexibiliteit, coördinatie en balans.

Van 0 tot 6 maanden

  • Leg je baby op zijn rug op bed en leg je wijsvinger in zijn handjes. Als hij je vingers pakt, pak je zijn handjes vast en trek je zijn rompje omhoog. Houd hem enkele seconden een paar cm omhoog en laat hem vervolgens weer zachtjes op het bed zakken. Je baby zal geleidelijk sterker worden en proberen zichzelf op te richten.
  • Hou je baby rechtop tegen je schouder. In deze houding kan hij gedurende een paar seconden zijn hoofdje optillen. Let er wel op dat je zijn ruggetje steunt met je armen, zodat zijn lichaam niet achterover helt.
  • Plaats de baby in een liggende houding op zijn buikje op een zacht maar stevig oppervlak. Tijdens de eerste paar maanden zullen baby’s niet veel doen in deze positie. Maar dat gaat veranderen naarmate hij groeit. Hij zal proberen zijn hoofdje te draaien, zijn lichaam op zijn onderarmpjes te laten rusten en rond te kijken.
  • Leg de baby op zijn ruggetje en hou zijn voetjes vast. Beweeg zijn beentjes alsof hij fietst door een beentje te strekken en het ander te buigen, richting de buik. Nu andersom: buig het gestrekte beentje, strek heb gebogen beentje. Doe deze bewegingen 3 keer en laat hem dan even rusten voordat je het nog eens doet.
Leg je baby op zijn rug

Van 6 tot 12 maanden

  • Leg je baby op zijn rug en hou hem bij zijn onderarmpjes vast. Trek hem nu zachtjes omhoog zodat hij rechtop komt te zitten. Hou dit een paar seconden vast en breng hem dan langzaam terug naar de startpositie. Je kunt deze oefening vier keer herhalen.
  • Leg je baby op zijn buik en leg zijn onderarmpjes voorzichtig onder zijn schouders. Ondersteun hem vervolgens onder zijn heupen. Breng deze omhoog tot een hoek van 45 graden. Laat je baby op zijn onderarmpjes steunen. 
  • Bij een andere oefening om de spieren van je baby sterk te maken leg je je baby op zijn ruggetje. Pak zijn rechter beentje en duw het zachtjes naar zijn linker oortje. Nu hetzelfde met het linkerbeentje dat je naar zijn rechter oortje brengt. Doe dit vijf keer.
  • De oefening staat bekend als ‘fietsen’. Deze oefening is ook geschikt voor kinderen van deze leeftijd. Leg je baby op zijn rug en hou zijn voetjes vast. Maak vervolgens de bewegingen met zijn beentjes alsof hij fietst.

Onthoud dat het essentieel is dat je je kinderen laat wennen aan de gewoonte van lichaamsbeweging.

Het is bovendien een leuk idee om samen met het hele gezin wat aan lichaamsbeweging te doen.

Samen bewegen is niet alleen gezond. Het is ook een leuke manier van samenzijn met het gezin en versterkt de onderlinge banden.

Door ervoor te zorgen dat je kind gezonde gewoonten aanleert, kan hij een gelukkige volwassene worden met de juiste routines.