Sporten tijdens de zwangerschap: wat je moet weten

Sporten tijdens de zwangerschap is niet alleen een positieve actie! Wij vinden dat het verplicht zou moeten zijn. Praat hierover met je arts en leer hoe je je routine kunt veranderen.
Sporten tijdens de zwangerschap: wat je moet weten

Laatste update: 20 juli, 2021

Veel mensen vinden dat vrouwen niet zouden moeten sporten tijdens de zwangerschap. Ze zouden echter van gedachten moeten veranderen! Als je denkt dat je deel uitmaakt van deze groep mensen, probeer dan je manier van denken te veranderen en manieren te vinden om actief te blijven tijdens deze periode.

Lichamelijke activiteit kan niet verboden worden tijdens een gezonde zwangerschap. Sterker nog, professionals bevelen het zelfs aan. Sport en beweging zijn goed voor jou en je baby. Daarnaast kun je bepaalde oefeningen aanpassen om sporten aan te passen aan je huidige staat.

Sporten tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap maakt je lichaam een bijzondere situatie door en verdraagt het veel veranderingen. Logisch, want er groeit een baby in je. Dit mag echter nooit een excuus zijn om een zittend leven te promoten.

Daarom is het erg belangrijk dat je tijdens de zwangerschap actief bent om in vorm te blijven. Onthoud bovendien dat een gezond dieet en andere gezonde gewoonten ook deel moeten uitmaken van je routine.

Sporten tijdens de zwangerschap.

Waar moet je op letten bij het beoefenen van een sport?

Om de juiste sport te kiezen om tijdens de zwangerschap te beoefenen, moet je enkele belangrijke aspecten in gedachten houden. Dus ook al is het raadzaam om in deze fase te sporten, plan het zorgvuldig en overleg eerst met je arts.

Praat met je arts

Vraag allereerst toestemming aan je arts voordat je aan welke sport dan ook begint. In normale omstandigheden moet je je arts regelmatig bezoeken.

Zodra je zwanger wordt, worden deze bezoeken frequenter en noodzakelijker. Dit komt omdat de arts zowel jouw gezondheid als de gezondheid van de baby moet controleren, vooral als je van plan bent in deze fase te sporten. Je verloskundige zal je dus een reeks aanbevelingen en stappen geven die je moet volgen.

Vermijd high-impact sporten

Binnen de sportwereld zijn er veel mogelijkheden om uit te kiezen. Niet alle sporten zijn echter geschikt voor zwangere vrouwen. Daarom is het belangrijk dat je dit in gedachten houdt, vooral als je denkt aan het beoefenen van high-impact sporten.

Contactsporten zijn absoluut verboden. Het maakt niet uit of je ze beoefende voordat je zwanger werd of niet. Tijdens deze periode moet je hiermee stoppen en naar andere opties zoeken.

Hoe fit ben je?

Ieder mens is anders en maakt in zijn leven een ander proces door. Als je vroeger aan sport hebt gedaan voordat je zwanger werd, zal dat voor jou anders zijn. Als je geen sport hebt beoefend voordat je zwanger werd, zal het waarschijnlijk moeilijker zijn.

Omdat sporten een aanpassingsperiode vereist, zal het gemakkelijker zijn als je ze in het verleden hebt beoefend.

Bovendien zal het voor je lichaam niet zo traumatisch zijn om nieuwe veranderingen te ervaren. Daarom is een goede fysieke conditie vóór de zwangerschap heel belangrijk. Daarnaast, als je van plan bent om een sport te gaan beoefenen, begin dan langzaam.

Welke sporten zijn veilig tijdens de zwangerschap?

We hebben het al gehad over sporten die je niet mag beoefenen tijdens de zwangerschap, zoals high-impact- en contactsporten. Dit is omdat je het risico loopt om een verwonding op te lopen of je kunt zelfs je baby schade toebrengen.

Dus, welke sporten zijn veilig tijdens de zwangerschap? Professionals kunnen je adviseren over sporten die niet al te veeleisend zijn. Deze sporten kunnen zijn:

  • Wandelen: ook al is dit niet per se een sport, wandelen is de beste activiteit voor een zwangere vrouw. Dit komt omdat je je lichaam beweegt, waardoor de bloedstroom wordt bevorderd en je strakker wordt.
  • Zwemmen: dit is een van de beste sporten om te beoefenen, of je nu zwanger bent of niet. Dit komt omdat je lichaamsgewicht wordt verminderd door het water, er geen gezamenlijke impact is en het heel gunstig is voor jou en de foetus.
  • Yoga: de verschillende ademhalingsoefeningen en houdingen zijn absoluut aan te raden tijdens de zwangerschap. Op deze manier krijg je een betere doorbloeding door je hele lichaam.
Zwangere vrouw lopen.

Het is erg belangrijk om erop te wijzen dat er veel sportprogramma’s zijn die speciaal zijn ontworpen voor zwangere vrouwen. Daarom moet je ze zoeken en degene kiezen die je het leukst vindt. Ze vragen om toestemming van je arts, een medische check-up, en ze zullen waarschijnlijk je fysieke conditie controleren. Onthoud dat dit alles aan te raden is, om een goed proces te volgen.

Vind de beste optie om te sporten tijdens de zwangerschap

Welke sport je ook kiest, zorg ervoor dat je ervan geniet, terwijl het past bij je huidige staat. Doe niets wat je niet leuk vindt.

Tot slot, doe uitgebreid onderzoek naar al je opties voordat je een keuze maakt. Als je familie, vrienden of een partner hebt, vraag hen dan om met je mee te doen, om het proces aangenamer te maken. Vergeet tot slot niet dat dit goed zou moeten zijn voor jou en je kind. Het is belangrijk om te begrijpen wat je doet en hoe je het gaat doen. Wellicht ook interessant voor jou

Sporten na de bevalling: voordelen en aanbevelingen
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Sporten na de bevalling: voordelen en aanbevelingen

Hoewel je lichaam langzaam en met zorg moet herstellen, is sporten na de bevalling ook goed voor je. Laten we dit onderwerp in meer detail bekijken...



  • Miranda, M., & Navío, C. (2013). Benefits of Exercise for Pregnant Women. Journal of Sport and Health Research.
  • Vázquez-Lara, J. M., Ruiz-Frutos, C., Rodríguez-Díaz, L., Ramírez-Rodrigo, J., Villaverde-Gutiérrez, C., & Torres-Luque, G. (2018). Effect of a physical activity programme in the aquatic environment on haemodynamic constants in pregnant women. Enfermería Clínica (English Edition). https://doi.org/10.1016/j.enfcle.2017.07.007
  • Azón López, E., & Mir Ramos, E. (2011). Yoga en el embarazo. Medicina Naturista.