Yogaposes die de vruchtbaarheid verbeteren: 6 revitaliserende asana's

20 februari, 2020
Help je lichaam voor het moederschap te conditioneren met deze voordelige yogaposities.

Ontdek zes yogahoudingen die de vruchtbaarheid verbeteren, evenals hun voordelen wanneer je actief probeert om zwanger te worden.

Waarom worden deze oefeningen geacht vrouwen te helpen om moeder te worden en de vruchtbaarheid te verbeteren? Het antwoord ligt in alle positieve effecten die yoga op het vrouwelijk lichaam heeft.

Om te beginnen is yoga een ongelooflijk hulpmiddel om stress te verminderen. Het laat je ook het lichaam ontgiften en verbetert de bloedcirculatie en het immunologische systeem.

Een toegevoegde waarde van dit soort oefeningen is dat het kan helpen bij het reguleren van hormonen en het verbeteren van hormonale behandelingen bij vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen.

“Zwangerschap kan een goed moment zijn om met yoga te beginnen, omdat veel van de posities kunnen worden aangepast aan de lichaamsveranderingen die de aanstaande moeder ondergaat. De vrouw kan haar kracht behouden en het bekken en de buikwand versterken, waardoor haar flexibiliteit wordt verbeterd en angst wordt verminderd.”
– Esther Azon Lopez, Eduardo Mir Ramos –

De beste yogahoudingen om de vruchtbaarheid te verbeteren

1. De zittende voorwaartse bocht

Met de benen gestrekt, moet de vrouw haar rug buigen met haar armen uitgestrekt, terwijl ze probeert om de toppen van haar voeten aan te raken. Deze specifieke houding geeft vervolgens ontspanning in de spieren van de onderrug, heupen en de hamstrings. Het ontspannen van de spieren revitaliseert de voortplantingsorganen, vooral de eierstokken en de baarmoeder.

2. Yogahoudingen die de vruchtbaarheid verbeteren: de bij-ademhalingstechniek

Deze yogapose of asana is ideaal voor het verlichten van stress, een van de belangrijkste oorzaken van onvruchtbaarheid.

  • Ga eerst rechtop zitten, met de wijsvinger op de kleine flap van kraakbeen bij de opening van je oren en haal diep adem.
  • Druk vervolgens zachtjes op het kraakbeen en adem uit, en imiteer het zoemen van een bij (dit is waar de naam van de pose vandaankomt).
  • Herhaal dit daarna 6 of 7 keer.

3. De liggende godin-pose

Vrouw krijgt yogales

  • Voor deze houding moet je eerst op een comfortabel oppervlak gaan liggen, met je rug tegen de vloer en de nek ondersteund door een kussen.
  • Met de voetzolen stevig op de vloer gedrukt, buig dan de knieën en laat ze elk naar hun respectieve zijden vallen, waarbij het bekken wordt geopend.

Dit is een van de yogahoudingen die helpt om de interne spieren en de liesspieren te trainen. Het verlicht de fysieke ongemakken die bij processen zoals in-vitrofertilisatie, stress en menstruatiekrampen kunnen optreden.

In het ideale geval moet je ervoor zorgen dat je deze houding 10 minuten kunt vasthouden. Blijf in die tijd goed ademhalen en vermijd abrupte bewegingen wanneer je van houding verandert.

4. Yogaposes die de vruchtbaarheid verbeteren: kaarshouding

Deze pose stimuleert de schildklier. Vergeet niet dat een schildklierdefect een van de meest voorkomende oorzaken van onvruchtbaarheid is.

  • Ga liggen met je rug tegen de vloer, de benen uitgestrekt aan de zijkant van de romp met je handpalmen omhoog.
  • De volgende fase is om de benen omhoog te brengen, zodat je een hoek van 90 graden vormt.
  • Breng vervolgens met je handen je heupen omhoog en hef je benen verder omhoog.
  • Houd deze positie dan ongeveer 90 seconden vast.
  • Breng vervolgens de heupen en daarna de benen weer langzaam en voorzichtig naar beneden zodat het hele lichaam weer op de vloer ligt.

5. Benen tegen de muur

Probeer deze houding 15 tot 20 minuten vast te houden. Je moet op de vloer liggen en je benen tegen een muur optillen.

Aangenomen wordt dat het uitvoeren van deze pose na geslachtsgemeenschap de kans op zwangerschap verhoogt. De reden voor dit geloof is dat het sperma in het lichaam dichter bij de eileiders en de baarmoeder zal blijven.

6. Yogaposes die de vruchtbaarheid verbeteren: cobra-houding

Yoga om de vruchtbaarheid te verbeteren

  • Ga op je buik liggen, met je handpalmen tegen de vloer.
  • Houd je tenen naar voren met de voetzolen naar boven gericht. Adem in en adem langzaam en kalm uit, terwijl je je romp omhoog brengt.
  • Buig je rug voorzichtig omhoog terwijl de handen, voeten en heupen naar beneden moeten duwen.

De cobra-houding is een van de yogahoudingen die het meest wordt aanbevolen voor het verhogen van de vruchtbaarheid, omdat het de bloedcirculatie naar de voortplantingsorganen verbetert.

Het helpt ook om hormonen in evenwicht te brengen. Bovendien bouwt het baarmoederhalsslijm op, wat de bevruchting van de eicel na geslachtsgemeenschap vergemakkelijkt.

Neem de tijd om een geweldige routine samen te stellen voor de conceptie en later voor je zwangerschap. Naast het zien van de positieve fysieke voordelen, voel je je ook meer ontspannen, met minder stress en angst.

Vijfenveertig minuten tot een uur per dag is alles wat je nodig hebt om je geest en lichaam een pauze te geven. Profiteer van de enorme voordelen van yoga!

  • Barbira Freedman F. (2005). Yoga para embarazo, parto y más. Madrid: Tursen & H. Blume;