Dieet voor zwangere vrouwen met overgewicht

Het is belangrijk om het dieet van zwangere vrouwen met overgewicht aan te passen om veranderingen in hun gezondheidstoestand te voorkomen.
Dieet voor zwangere vrouwen met overgewicht

Laatste update: 12 juli, 2022

Het dieet voor zwangere vrouwen met overgewicht verbetert de ontwikkeling van de foetus. En tegelijk vermindert het de incidentie van bepaalde complexe stofwisselingsziekten die de gezondheid van de vrouw en haar kind in gevaar kunnen brengen.

Daarom gaan we je de voedingssleutels laten zien, zodat je weet op welke punten je moet letten en welke voedingsstoffen belangrijk zijn om je lichaam in dit stadium aan te bieden.

Voor we beginnen, moeten we vooral de nadruk leggen op de noodzaak om je hele leven lang een goede lichaamssamenstelling te behouden. Soms veroorzaken genetische factoren overgewicht en zwaarlijvigheid. Maar meestal wordt het beïnvloed door omgevingsfactoren en dit kan met bepaalde gewoonteveranderingen verholpen worden.

Lees verder om te ontdekken hoe je overgewicht tijdens de zwangerschap kunt bestrijden.

Normaal calorisch dieet voor zwangere vrouwen met overgewicht

Tijdens de zwangerschap kun je het beste een licht hypercalorisch dieet nuttigen om aan de behoeften van de moeder en de zich ontwikkelende foetus te voldoen.

Maar in het geval van een zwangere vrouw met overgewicht hoeft dit niet noodzakelijk het geval te zijn. In feite kan in dit verband een evenwichtig of licht energie-arm menu overwogen worden. De reserves van vetweefsel kunnen namelijk zorgen dat aan de extra vraag voldaan wordt.

Dieet voor zwangere vrouwen met overgewicht
‘Eten voor twee’ is geen gezond patroon tijdens de zwangerschap. Bij zwangere vrouwen met overgewicht kan het zelfs heel schadelijk zijn.

Eiwitopname bij zwangere vrouwen

Waar bij zwangere vrouwen ondanks de calorieën de nadruk op gelegd moet worden, is haar eiwitopname. In bepaalde levensfasen zijn de behoeften hoog, zoals blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd werd (Engelse link) in het tijdschrift Annals of Nutrition & Metabolism. Zwangerschap zou er een van zijn. In dit stadium is het van het grootste belang dat de essentiële aminozuren in de voeding aanwezig zijn, en, idealiter, ook voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

Suiker en vetten in het dieet voor zwangere vrouwen met overgewicht

Een ander kernpunt van het dieet voor zwangere vrouwen met overgewicht is de inname van koolhydraten. Deze voedingsstoffen zijn fundamenteel energetisch. Maar ze zijn in verband gebracht met het ontstaan van complexe stofwisselingsziekten, vooral die van het eenvoudige type.

Volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Actuele Diabetes Berichten (Engelse link), als we bedenken dat zwangere vrouwen met overgewicht een hoger risico lopen op zwangerschapsdiabetes, is de overmatige consumptie van deze voedingsstoffen zorgwekkend.

Misschien is het beste alternatief niet om deze voedingsstoffen van het menu te schrappen, maar om ze te optimaliseren. Het is niet nodig dat koolhydraten in elke maaltijd aanwezig zijn. Als ze er toch zijn, moeten complexe koolhydraten de voorkeur krijgen. Deze hebben een hoog percentage vezels in zich, zodat hun vertering vertraagd wordt en de invloed op de bloedsuikerspiegel minder is.

Tot slot moeten we het over vetten hebben. Wat zwangere vrouwen met overgewicht moeten vermijden is de inname van transvetzuren. Deze voedingsstoffen hebben geen positieve functie in het lichaam. Ze slagen er alleen in de niveaus van ontsteking en oxidatie in het inwendige te verhogen.

Het is daarentegen belangrijk de inname van meervoudig onverzadigde lipiden, zoals omega-3, te bevorderen. Deze verbindingen bevorderen de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel van de foetus en men gelooft dat ze het optreden van allergieën in de toekomst kunnen verminderen.

Een zwangere vrouw op de weegschaal
Overgewicht tijdens de zwangerschap is een riskante situatie voor de gezondheid van de moeder en de baby. Daarom moet het nauwlettend in de gaten gehouden en zoveel mogelijk vermeden worden.

Voeding moet geoptimaliseerd worden voor zwangere vrouwen met overgewicht

Zoals je gezien hebt, is het essentieel om het dieet van zwangere vrouwen te optimaliseren. Vooral als ze voor of tijdens de zwangerschap overgewicht hebben. Anders kunnen zich stofwisselingsziekten ontwikkelen die de gezondheid van moeder en kind in de loop der jaren in gevaar kunnen brengen.

Bovendien kan, als de moeder overgewicht heeft en ze dit niet onder controle houdt, de foetus zich ontwikkelen met enkele lichamelijke veranderingen of veranderingen in de werking van hun stofwisseling.

Vergeet tot slot niet om naast het handhaven van een gezond dieet ook een reeks goede gewoonten als geheel te bevorderen. Het is belangrijk om regelmatige lichaamsbeweging te beoefenen, ook tijdens de zwangerschap. Je moet alleen de belasting aanpassen aan de specifieke situatie. Maar het is geen goed alternatief om helemaal met trainen te stoppen. Wellicht ook interessant voor jou

Gevaarlijke voedingsmiddelen als je uit eten gaat tijdens de zwangerschap
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Gevaarlijke voedingsmiddelen als je uit eten gaat tijdens de zwangerschap

Er zijn een aantal gevaarlijke voedingsmiddelen als je uit eten gaat tijdens de zwangerschap. We vertellen je welke je beter kunt vermijden.



  • Richter, M., Baerlocher, K., Bauer, J. M., Elmadfa, I., Heseker, H., Leschik-Bonnet, E., Stangl, G., Volkert, D., Stehle, P., & on behalf of the German Nutrition Society (DGE) (2019). Revised Reference Values for the Intake of Protein. Annals of nutrition & metabolism74(3), 242–250. https://doi.org/10.1159/000499374
  • Yoshida, Y., & Simoes, E. J. (2018). Sugar-Sweetened Beverage, Obesity, and Type 2 Diabetes in Children and Adolescents: Policies, Taxation, and Programs. Current diabetes reports18(6), 31. https://doi.org/10.1007/s11892-018-1004-6