10 Sleutels om je huid na de bevalling te verzorgen

Na de zwangerschap ondergaat je huid wat veranderingen door de hormonen en het hele zwangerschapsproces. Hier zijn wat tips voor je huid na de bevalling.
10 Sleutels om je huid na de bevalling te verzorgen

Laatste update: 17 september, 2021

De verzorging van je huid na de bevalling is een van de meest voorkomende zorgen van nieuwe moeders. Hoewel er meerdere esthetische behandelingen of verzorgingsroutines bestaan, werken ze niet allemaal het beste in deze situatie, of helemaal niet. De huid kan er namelijk ruw, vlekkerig en droog uitzien, en zelfs striae vertonen, wat normaal is tijdens de zwangerschap. Hieronder vertellen we je hoe je die kunt verzorgen.

10 sleutels tot de verzorging van je huid na de bevalling

De hormonale veranderingen die tijdens de zwangerschap optreden kunnen je huid daadwerkelijk veranderen. Daarom is het verzorgen van je huid na de bevalling een goede optie om te overwegen.

1. Stel je niet bloot aan ultraviolette stralen

Tijdens de zwangerschap wordt de huid gevoeliger voor ultraviolette stralen (Engelse link). Je moet daarom elke dag zonnebrandcrème gebruiken.

Na de bevalling kan je gezicht hypergepigmenteerde vlekken vertonen op je wangen, voorhoofd, de brug van je neus, of op je bovenlip. Het gebruik van zonnebrandcrème helpt daarom voorkomen dat deze vlekken ontstaan, of helpt ze vervagen als ze er al zijn.

2. Gebruik vochtinbrengende crème om je huid na de bevalling te verzorgen

Vocht is de fundamentele sleutel tot een gezonde en gladde huid. Het is daarom belangrijk je huid tijdens de zwangerschap voortdurend te hydrateren om het ontstaan van striae te voorkomen.

A woman with stretch marks.

Emolliënten met vitamine A, vitamine E, allantoïne of hyaluronzuur (Engelse link) zijn enkele van de ingrediënten die helpen je huid tijdens en na de zwangerschap te verzorgen.

3. Kies voor neutrale zepen

De huid heeft een pH tussen 4,5 en 5,5, wat betekent dat je huid licht zuur is. Deze beschermende zuurmantel van de huid moet echter onbeschadigd en binnen dezelfde waarden gehouden worden om de volgende functies te kunnen vervullen:

  • Neutraliseren van alkalisch agressieve stoffen zoals irriterende detergenten,
  • Stoppen van de verspreiding van bacteriën,
  • Behouden en herstellen van het zure milieu waarin de natuurlijke flora van de huid zich kan ontwikkelen

Om deze pH onder normale omstandigheden te houden en efficiënt te zijn, kun je dus het beste neutrale zepen gebruiken.

4. Gezond eten

Voeding speelt ook een heel belangrijke rol in de gezondheid van je huid. In feite bezitten vitamines, carotenoïden, tocoferolen, flavonoïden en allerlei plantenextracten krachtige antioxiderende eigenschappen.

Het consumeren van fruit en groenten kunnen de gezondste en veiligste manier zijn om een evenwichtige voeding te volgen en een gezonde en jeugdige huid te behouden.

Vlees en zuivel kunnen echter ook helpen. Daarom moet je een evenwichtige en gevarieerde voeding volgen.

5. Juiste hydratatie

Een goede hydratatie van het lichaam is niet alleen gunstig en essentieel voor een goede werking van de organen en het lichaam zelf, maar ook zodat de huid haar beschermende functie kan vervullen.

We raden daarom aan om de hele dag door 2 liter water te drinken. Het hoeft echter niet per se mineraalwater te zijn. Het kan ook thee of infusies zijn.

6. Vermijd koffie, alcohol en tabak

Behalve schadelijk voor het lichaam, zijn koffie, alcohol en tabak ook schadelijk voor de huid. Ook versnellen ze het verouderingsproces.

Tabak doet de huid grijzer of geler lijken en verlaagt het gehalte aan vitamine A en vitamine C op het huidoppervlak. Alcohol veroorzaakt uitdroging en geeft bij een uitgedroogde huid meer kans op rimpels. Het verlaagt ook het gehalte aan vitamine A in de huid.

7. Neem voldoende rust om je huid na de bevalling te verzorgen

Slapen tussen 6 en 8 uur per dag draagt bij tot verschillende aspecten van het lichaam. Het voorkomt niet alleen het ontstaan van donkere kringen onder je ogen, maar verbetert ook het uiterlijk van de huid.

Tijdens het rusten worden namelijk collageen en elastine aangemaakt, gestimuleerd door groeihormonen tijdens het slapen. Dit resulteert in een stralender huid. Tijdens de nacht worden celregeneratiemechanismen geactiveerd om de huid vervolgens te ontdoen van dode cellen en onzuiverheden aan het huidoppervlak.

8. Tweewekelijkse exfoliatie

Het huidoppervlak vernieuwt zich voortdurend. Naast de hyperpigmentatievlekken die meestal tijdens de zwangerschap ontstaan, is het de bedoeling om met dit natuurlijke proces mee te werken door middel van exfoliatie.

A woman exfoliating her skin in the shower.

Diamantpuntmicrodermabrasie of microgegranuleerde crèmepeeling zijn prima mogelijkheden om dit te doen. Bovendien spreekt het vanzelf dat je tijdens het uitvoeren van deze procedures altijd moet zorgen voor fotoprotectie.

9. Gezichtsmaskers

Gezichtsmaskers hebben ook meerdere functies die gunstig zijn voor de huid. Behalve dat ze de gezondheid van de huid verbeteren, kunnen ze ook de volgende effecten hebben:

  • Herstellend
  • Hydraterend
  • Exfoliërend
  • Reinigend

10. Aanvullende behandelingen

Naast elke huidverzorgingsroutine zijn er ook cosmetische ingrepen die zwangere vrouwen beter niet kunnen ondergaan, maar die ze na de bevalling wel kunnen kiezen.

  • Lymfedrainage
  • Mesotherapie (praat met je arts over de medicijnen die ingespoten worden)
  • Radiofrequentie

Moet je je huid verzorgen na de bevalling?

Het doel is om tijdens de zwangerschap een huidverzorgingsroutine voor je gezicht en lichaam te volgen. Op die manier heb je na de bevalling namelijk niet te veel extra verzorging nodig. Onder andere gehydrateerd blijven, zonnecrème dragen en goede voeding hebben zijn basisaanbevelingen tijdens de zwangerschap. Wellicht ook interessant voor jou

Hoe je de huid van je pasgeboren baby moet verzorgen
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Hoe je de huid van je pasgeboren baby moet verzorgen

De huid van een pasgeboren baby is tijdens de eerste levensdagen uiterst teer en gevoelig. De huid van je baby moet zich aanpassen aan nieuwe omsta...



  • Basit H, Godse KV, Al Aboud AM. Melasma. [Updated 2021 Jan 24]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK459271/
  • Braun F, Lachmann D, Zweymüller E. Der Einfluss eines synthetischen Detergens (Syndet) auf das pH der Haut von Säuglingen [Effect of a synthetic detergent (Syndet) on the pH of the skin of infants]. Hautarzt. 1986 Jun;37(6):329-34. German. PMID: 3087911. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3087911/
  • Draelos ZD. Nutrition and enhancing youthful-appearing skin. Clin Dermatol. 2010 Jul-Aug;28(4):400-8. doi: 10.1016/j.clindermatol.2010.03.019. PMID: 20620756. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20620756/
  • Williams S, Krueger N, Davids M, Kraus D, Kerscher M. Effect of fluid intake on skin physiology: distinct differences between drinking mineral water and tap water. Int J Cosmet Sci. 2007 Apr;29(2):131-8. doi: 10.1111/j.1467-2494.2007.00366.x. PMID: 18489334. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18489334/
  • Oyetakin-White P, Suggs A, Koo B, Matsui MS, Yarosh D, Cooper KD, Baron ED. Does poor sleep quality affect skin ageing? Clin Exp Dermatol. 2015 Jan;40(1):17-22. doi: 10.1111/ced.12455. Epub 2014 Sep 30. PMID: 25266053. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25266053/