Hoe beïnvloeden overmatige buitenschoolse activiteiten je kinderen?
Tegenwoordig willen we dat onze kinderen een goede opleiding krijgen, dat ze sporten, talen leren, hun artistieke vaardigheden ontwikkelen, en nog veel meer. Maar we beseffen niet dat een overdaad aan buitenschoolse activiteiten niet positief voor hen is.
Wij ouders willen dat ze alles hebben wat wij niet hadden. Maar hebben we er wel eens bij stilgestaan wat zij willen? Zou die overdaad aan buitenschoolse activiteiten hen meer kwaad dan goed kunnen doen?
Misschien zijn kleintjes al gewend geraakt aan dat levensritme, maar diep van binnen willen ze wat meer tijd hebben om te spelen. We overladen ze dus eigenlijk met activiteiten en hoewel we denken dat het heilzaam is, is dat helemaal niet zo.
Overtollige buitenschoolse activiteiten, zijn die goed of slecht?
Er is geen zwart-wit in dit opzicht en we kunnen de activiteiten zelf niet als goed of slecht classificeren. Het hangt meer af van het overwegen en respecteren van de wil van kinderen dan van iets anders.
Het is duidelijk dat het positief is voor kinderen om vrije tijd te hebben voor vrijetijdsbesteding en om hun ontwikkeling te optimaliseren, maar het probleem ligt in het oplopen van excessen.
In dit verband is het belangrijk om kinderen te laten kiezen wat ze in hun vrije tijd doen en hen aan te moedigen om te spelen, want dat moet hun hoofdtaak zijn. Vooral tot 6 jaar moeten kinderen minstens twee uur per dag spelen en meer tijd met hun ouders doorbrengen.
Spelen is een behoefte van minderjarigen en deze handeling moet vrij, spontaan, met andere kinderen of familieleden, en zo mogelijk buiten gedaan worden. Bovendien moet een kind zich ook kunnen vervelen. Deze toestand bevordert namelijk de ontwikkeling van creativiteit en stimuleert de verbeelding.
Het punt is dat kinderen tegenwoordig geen tijd meer hebben om zich te vervelen en dat hun verbeeldingskracht steeds minder ontwikkeld is. Als we onze kinderen het beste willen geven, moeten we ons ervan bewust zijn dat een teveel aan buitenschoolse activiteiten niet de sleutel is. En, op de lange duur, levert het ze stress op. Het beste is, zonder twijfel, ze tijd te geven om te spelen.
Welke gevolgen kan een teveel aan buitenschoolse activiteiten op kinderen hebben?
Voor het geval je het je nog niet gerealiseerd hebt, ervaren kinderen dagelijks stress die vergelijkbaar is met die van volwassenen, met lange werktijden en een schema vol verplichtingen. Blijkbaar zijn we vergeten dat het kinderen zijn en dat deze hoeveelheid dagelijkse taken angst en ongemak oplevert die moeilijk te hanteren zijn.
Enkele van de symptomen die gepaard gaan met stress bij kinderen door buitensporige buitenschoolse activiteiten zijn de volgende:
- Hoofdpijn
- Moeite met slapen
- Nachtmerries
- Verlies van eetlust
- Maagpijn
- Angst
- Overmaat aan zorgen
- Een onvermogen zich te ontspannen
- Moeite om hun emoties onder controle te houden
- Agressief gedrag
- Regressie naar gedragingen uit vroegere ontwikkelingsfasen
- Veranderingen in de humor
- Concentratieproblemen
- Aandachtsproblemen
- Geestelijke en lichamelijke uitputting
Veel kinderen komen tegenwoordig uit school, eten wat, en moeten zich haasten om bij hun buitenschoolse activiteiten te komen. En het ergste is dat het vaak niet om één activiteit gaat, maar om meerdere, achter elkaar.
En wat te denken van huiswerk? Heb je er al bij stilgestaan dat het ook deel uitmaakt van de buitenschoolse taken van je kind? Het is niet alleen een activiteit, het hoort ook bij de verplichtingen van je kind.
Waar blijft dan de tijd om te spelen of gezinsactiviteiten te delen? Hoewel we soms denken dat spelen tijdverspilling is, hebben we het helemaal mis. Spel heeft talloze voordelen voor de integrale ontwikkeling van kinderen.
Tips voor het kiezen van buitenschoolse activiteiten voor kinderen
Het eerste waar je aan moet denken is dat als een kind speelt, het groeit. Vooral als de activiteit die ze doen naar hun zin is.
Als we tienerkinderen hebben, is iets andes om in gedachten te houden dat buitenschoolse activiteiten verbonden moeten zijn met de vakken waar ze gepassioneerd over zijn. Zo ontwikkelen ze hun visie op de wereld, verbeteren hun sociale relaties, en delen hun talenten met andere jongens van hun leeftijd.
We geven je enkele tips bij het kiezen van de meest geschikte naschoolse activiteit voor je kinderen:
- Voorkom dat het schema verzadigd raakt met activiteiten: ze moeten tijd hebben om uit te rusten, huiswerk te maken, bij hun vrienden te zijn, en zich zelfs te vervelen.
- Besteed altijd aandacht aan de smaak en persoonlijkheid van je kinderen: laat ze de buitenschoolse activiteit kiezen die ze het leukst vinden in plaats van je eigen smaak of voorkeur op te dringen.
- Dwing ze niet te gaan als ze dat niet willen.
- Wees alert op eventuele symptomen van kinderstress.
- Beperk buitenschoolse activiteiten om academische inhoud te versterken: kinderen brengen daarvoor al veel tijd op school door en hebben nog een heel leven voor zich om bij te leren.
De effecten van een teveel aan activiteiten
Nu heb je kunnen lezen dat een teveel aan buitenschoolse activiteiten niet heilzaam is. Maar daarmee bedoelen we niet dat deze activiteiten op zichzelf slecht zijn. Waar we op doelen is dat oneigenlijk gebruik van een van deze activiteiten effecten kan veroorzaken die contraproductief en schadelijk zijn.
Je moet dus een evenwicht vinden tussen educatieve en recreatieve taken, om kinderen een volledige en gezonde ontwikkeling te bieden. Kortom, buitenschoolse activiteiten moeten naar de zin van het kind zijn en iets goeds aan zijn of haar leven toevoegen. Zorg echter dat ze niet al op jonge leeftijd gestrest raken.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Jiménez Jiménez, K. J., Díaz Flórez, M., Álvarez Pai, D. L., Bernal López, A. D. P., & Vargas Amézquita, S. L. (2012). Determinar la relación existente entre el estrés y las actividades extraescolares en los niños de 5 a 7 años de edad (Doctoral dissertation).
- Abadía Grasa, S. J., & Vicente Hernández, D. ¿Qué aporta la realización de actividades extraescolares físico deportivas al alumnado de 5º y 6º de primaria? REVISTA EDUCATIVA Marzo 2021/ Vol 2 LAS COMPIS.
- Buzyn, E. (2016). Papá, mamá,¡ dejadme tiempo para mi!. Parkstone International.
- Honoré, C. (2013). Bajo presión: cómo educar a nuestros hijos en un mundo hiperexigente. RBA Libros.