5 motiverende leesactiviteiten voor je kinderen
Door kinderen vroeg in hun leven motiverende leesactiviteiten te geven, wordt een gewoonte aangeleerd die intelligentie en communicatievaardigheden bevordert.
Lezen is een prachtig tijdverdrijf dat niet alleen de concentratie verhoogt en mentale processen activeert, maar ook helpt bij het uitbreiden van de woordenschat en het verbeteren van geschreven en gesproken uitdrukkingen.
Buiten dat biedt lezen vele voordelen in het persoonlijke en academische leven.
“Lezen is een proces van betekenis opbouwen tussen de tekst, de context en de lezer. In tegenstelling tot het zintuiglijke motorische model van lezen, bevindt de betekenis zich niet alleen in de tekst, de context of de lezer, maar ook in hoe deze drie factoren samenhangen. Gecombineerd bepaalt dit het begrip. ”
– Ministerie van Nationaal Onderwijs (Colombia)
Zoals de specialisten van Oxford Learning zeggen, moet lezen een feest zijn en geen bron van frustratie. De sleutel voor kinderen om het zo te zien is om ze de geschreven taal te introduceren voordat ze zelfs leren lezen. Het is ook belangrijk om te onthouden dat elk kind informatie anders leert en verwerkt.
Waarom zijn sommige kinderen niet gemotiveerd om te lezen?
- Ze zien het als een verplichting.
- Sommige kinderen hebben moeite met begrijpen wat ze lezen.
- Ze denken dat lezen saai is.
- Of ze moeten nog een boek vinden dat hen interesseert.
Hoe kun je kinderen motiveren om van leesactiviteiten te genieten?
Nadat je hebt vastgesteld wat de beste manier is om je kind geïnteresseerd te maken in het lezen, moet je de volgende leesactiviteiten gebruiken om verdere motivatie te bieden.
1. Leesactiviteiten met het gezin
Het maakt niet uit of het een kookboek, een verhalenboek, een boodschappenlijstje of verkeersborden op de snelweg is. Wat echt telt, is dat kinderen leren om lezen te zien als iets dat noodzakelijk en belangrijk is. De beste manier om hen te motiveren is door het goede voorbeeld te geven, door tijd te wijden aan gezamenlijke leesactiviteiten.
2. Zorgen voor leesmateriaal
Als kinderen verschillende boeken en bronnen binnen hun bereik hebben, kunnen ze nieuwsgierig worden om erin te kijken. Zorg ervoor dat je in een vroeg stadium boeken met opvallende kleuren en illustraties kiest.
Later kunt je je kinderen verhalen en encyclopedieën bieden over de dingen die hen interesseren en die het beste aansluiten bij hun persoonlijkheid.
3. Gebruik de technologie op de juiste manier
Met de huidige technologische hulpmiddelen is de manier waarop we kinderen onderwijzen enorm veranderd. Hoewel er veel gesproken wordt over de negatieve implicaties van deze veranderingen, zijn er ook voordelen als het gaat om lezen. Een tablet of e-reader met interactieve functies kan juist een motivatie zijn om meer te lezen.
Een van de grootste voordelen van deze digitale hulpmiddelen is dat ze zich kunnen aanpassen aan de behoeften en voorkeuren van elk kind. Je kunt het aantal regels selecteren dat je op elke pagina wilt zien, evenals de grootte van de letters. Dit is perfect voor kinderen met speciale behoeften, die misschien wat moeite hebben met conventionele boeken.
4. Toon interesse in hun lezen
Je reactie wanneer je kinderen lezen kan een aanzienlijk effect op hen hebben. Het is dus essentieel dat je woorden van aanmoediging en feedback aanbiedt en vragen stelt om te zien hoe goed ze het materiaal hebben begrepen.
Laat ze boeken kiezen die hen interesseren. Dit laat hen aan leesactiviteiten denken als recreatief in plaats van een taak.
Creatieve leesactiviteiten
5. Voorstellingen
Als je je kinderen meeneemt naar een toneelstuk en het script als een gezin leest, zullen ze begrijpen dat geschreven werken een eigen leven gaan leiden. Je kunt ook voorstellen om kostuums te maken en een dialoog te beginnen om het verhaal thuis na te spelen. Je kunt hetzelfde doen met songteksten, gedichten en stripboeken.
Als je de cognitieve, sociale en communicatieve ontwikkeling van je kinderen wilt verbeteren, maak leesactiviteiten dan een dagelijkse gewoonte. In de loop van de tijd zul je merken dat je kinderen het beter zullen doen op school, meer discipline zullen tonen en zichzelf beter zullen uitdrukken, zowel geschreven als gesproken.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- de Cárdenas Cristiá, A., & Cabrera, L. R. (2008). Aspectos teóricos conceptuales dirigidos a la promoción de la lectura en niños y jóvenes. Ciencias de la Información, 39(2), 3-14. https://www.redalyc.org/pdf/1814/181421632001.pdf
- García, G., & Torrijos, E. (2008). Juegos para fomentar la lectura infantil. LD Books.
- González Álvarez, C. (2000). Estrategias y procedimientos para fomentar la lectura en la familia y en la escuela. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/8101/LYT_15_2000_art_7.p?sequence=1
- Jiménez, S. Y., & Rubio, E. L. (2010). El valor de la lectura en relación con el comportamiento lector. Un estudio sobre los hábitos lectores y el estilo de vida en niños. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, (6), 7-20. https://revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/188
- Lomas, C. (2002). Cómo hacer hijos lectores. Ediciones palabra. España: Madrid.
- Macías, M. C. M. (2010). Los beneficios de la literatura infantil. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 1-6. https://www.feandalucia.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd7247.pdf
- Oxford Learning Centre. (2017). How to encourage good reading habits in kids. Oxford University Press. Recuperado de https://www.oxfordlearning.com/encourage-good-reading-habits/.