Adolescenten en parasociale relaties
Wie heeft er wel eens van een tv-karakter ‘gehouden’? Ben je ooit ontroerd geraakt door het verhaal van een echt stel? Misschien is het jou ook wel eens overkomen. Het gevoel van nabijheid en het kennen van bepaalde personages of persoonlijkheden wordt tegenwoordig versterkt door massamedia en sociale netwerken. Daarom willen we het hebben over parasociale relaties, die veel voorkomen onder tieners. Lees verder om er meer over te weten te komen.
Wat zijn parasociale relaties bij adolescenten?
Allereerst kunnen we kort kijken naar het concept van parasociale relaties om te begrijpen hoe ze voorkomen in de adolescentie. De term (PSR) werd bedacht door Horton en Wohl in 1956, in de context van een onderzoek naar de invloed van massamedia in huis. Via televisie en radio wordt het dagelijks leven van mensen onderbroken of begeleid door nieuws en programma’s met figuren en levensverhalen.
Op deze manier begint het publiek een niet-wederkerige band te creëren, wat we precies parasociale relaties noemen. De persoon gelooft dat hij die publieke figuur (Engelse link) kent, identificeert zich met hem, begrijpt hoe hij zich voelt en bewondert hem.
De kenmerken van parasociale relaties bij adolescenten
Enkele van de bepalende kenmerken van parasociale relaties zijn de volgende:
- Eenrichtingsrelatie: het is een relatie waarbij er geen ‘face-to-face’ contact is, maar eerder van het idool naar hun publiek. Met andere woorden, ook al spreekt de figuur zijn publiek aan, dit betekent niet dat hij hen kent of echt in hen geïnteresseerd is. Dit staat bekend als “co-presence illusie”.
- Identificatie: deze relaties zijn te verwachten in de adolescentie, omdat het een fase is waarin jongeren op zoek zijn naar hun identiteit. Daarom is het gemakkelijker voor hen om een zekere verbondenheid te voelen met de personages waarmee ze meer affiniteit voelen.
- Alomtegenwoordigheid in sociale netwerken: tegenwoordig worden parasociale relaties versterkt door sociale netwerken en de overexposure van veel personages. Bijvoorbeeld door live video’s op Instagram waarin beroemdheden hun trainingsroutines laten zien, wat ze eten of hoe ze slapen. Daarnaast spreken deze personages vaak rechtstreeks tot hun publiek of gemeenschap, wat nog meer bijdraagt aan dat gevoel van intimiteit en vertrouwen.
Waar moet je op letten
A priori hoeft een parasociale relatie geen gevaar te vormen voor tieners. Op die leeftijd zijn we allemaal wel eens fanatiek geworden over een personage en geïnteresseerd geraakt in details van hun leven. Sommige onderzoeken tonen zelfs aan dat er gemeenschappen zijn die een positief effect hebben van steun en begrip (Engelse link).
Het is waar dat er tegenwoordig veel tieners zijn die zich geïsoleerd voelen of die er niet in slagen om een vriendengroep te hebben. Zelfs tijdens de pandemie van het coronavirus was dat gevoel van verbondenheid met hun idolen een grote hulp. In veel gevallen kunnen deze persoonlijkheden zelfs een bron van inspiratie zijn.
Wanneer ingrijpen
Als deze interesse echter bepaalde grenzen overschrijdt, is ingrijpen noodzakelijk. Wanneer kan een situatie alarmerend worden? Laten we een paar voorbeelden bekijken:
- Je merkt dat je kind van streek raakt omdat iemand een negatieve opmerking maakt over hun idool: ze tolereren geen afwijkende mening en hebben de neiging om emotioneel te reageren.
- Ze kunnen geen onderscheid maken tussen de goede of foute beslissingen van dat personage en rechtvaardigen alles wat ze doen.
- Door een zekere anonimiteit die sociale netwerken mogelijk maken, zijn ze in staat om negatieve of vijandige opmerkingen over andere mensen te schrijven. In zekere zin doen ze dat om zichzelf te verdedigen of te positioneren ten gunste van hun idool.
- Er treden veranderingen op in hun persoonlijke relaties als gevolg van een buitensporige belangstelling voor hun favoriete personage. Ze spreken bijvoorbeeld niet meer af met vrienden, hun schoolprestaties veranderen of ze houden zich liever afzijdig.
Misschien ben je ook geïnteresseerd in: Hoe verslaving aan nieuwe technologieën bij adolescenten te behandelen
Modellen bewonderen, niet blindelings imiteren
Als gevolg van het behandelde onderwerp is het de moeite waard om als volwassenen de tijd te nemen om adolescenten te stoppen en te begeleiden. Het is dus mogelijk dat je, om contact te maken met je kind en het te begrijpen, ook die influencer moet leren kennen die ze zo leuk vinden. Dit is een interessante oefening, omdat je dan weet wat voor soort content de jongere consumeert, wat die publieke figuur zegt en waar hij of zij voor opkomt (als hij of zij bijvoorbeeld een dierenactivist, een activist tegen klimaatverandering of een geprezen atleet is).
Tegenwoordig zijn er veel figuren die sociale netwerken voor positieve doeleinden gebruiken, zoals solidariteitsacties, steunbetuigingen of het onder de aandacht brengen van een probleem. Daarnaast zijn er figuren die hun echte leven willen delen, met alle daarbijbehorende problemen en deugden, en die in staat zijn om op een respectvolle en toegankelijke manier te verwijzen naar complexe kwesties. Er zijn echter ook veel extreme meningen of ongezonde criteria.
De waarheid is dat je, door de interesses van je kind te kennen, hen kunt begeleiden met betrekking tot deze rolmodellen. Het gaat erom dat je ze helpt een kritische geest te hebben om te weten wat ze van die persoon moeten aannemen, wat ze in twijfel moeten trekken en om te weten dat ze niet alles moeten goedpraten alleen maar omdat het een beroemd iemand is. In zekere zin zet je dan je eerste stappen in de wereld van parasociale relaties!
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Caro Castaño, L., (2015). Relaciones e interacciones parasociales en redes sociales digitales. Una revisión conceptual. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 13(2),23-47.[fecha de Consulta 29 de Abril de 2023]. ISSN: . Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552556568003