Waarom superhelden belangrijk zijn voor kinderen

Superhelden spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen, vooral jonge kinderen, omdat ze hun ontwikkeling positief kunnen beïnvloeden.
Waarom superhelden belangrijk zijn voor kinderen
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Geschreven door Redactieteam

Laatste update: 22 januari, 2023

Superhelden spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen, vooral van jonge kinderen, omdat ze hun ontwikkeling positief kunnen beïnvloeden. Elk kind heeft namelijk wel een favoriet idool met bovennatuurlijke gaven, wiens hoofddoel het is om de wereld te redden van de schurken om hem heen. In dit artikel vertellen we daarom meer over waarom superhelden belangrijk zijn voor kinderen.

Kinderontwikkeling en superhelden

Deze personages en hun verhalen kunnen de fantasie en identiteit inspireren en pro-sociaal gedrag bij een kind bevorderen. De Spaanse National Association for the Education of Young Children legt uit hoe superhelden spelen kinderen helpt bij het ontwikkelen van taal en probleemoplossende vaardigheden.

Superhelden helpen de smaak voor wetenschap, technologie, techniek en wiskunde aan te wakkeren

Waarom superhelden belangrijk zijn voor kinderen

Voor kinderen kunnen hun superhelden een geweldige motivator zijn om hun belangstelling voor wetenschap, technologie, techniek en wiskunde aan te wakkeren. Tegelijkertijd kunnen ze kinderen interesseren voor het onderzoeken van reële concepten die met deze onderwerpen te maken hebben.

Sommige van de superhelden die we kennen hebben geen superkrachten als zodanig, maar gebruiken hun vaardigheden en vindingrijkheid om de superheld die ze typeren te creëren en deels te ondersteunen. Laten we daarom enkele voorbeelden bekijken:

  • Batman. Hij gebruikt wetenschap, techniek en technologie om zijn Batmobiel, speciale pak en accessoires te maken om hem te helpen de schurken van Gotham City te bestrijden.
  • Iron Man. Tony Stark zou geen Avenger zijn zonder zijn Iron Man pak, dat hij maakte met behulp van de hoogste technologie, wiskundige vergelijkingen en zijn vindingrijkheid. Laten we niet vergeten dat Tony ook robots maakt om hem te helpen bij bepaalde taken in zijn lab.
  • Captain America. Hij veranderde van een ‘zwakke’ man in een supersoldaat nadat hij een door een wetenschapper ontwikkeld serum kreeg ingespoten. Hij gebruikt ook een schild ontworpen uit een geavanceerde metaalformule.

Lezen en kunst is leuker met superhelden

Stripboeken met superheldenverhalen trekken ook altijd de aandacht van kinderen. Door superhelden te gebruiken om de belangstelling voor lezen te ontwikkelen, ontwikkelen kinderen leesvaardigheid terwijl ze ervan genieten.

Bovendien kunnen de superheldenillustraties in deze boeken de waardering van een kind voor kunst, fijne motoriek en handschrift ontwikkelen.

Fantasierijk spel met superhelden

Welk kind houdt er niet van om de rol van zijn favoriete superheld te spelen? Sommige studies tonen aan (Engelse link) dat dit soort ongestructureerd spel de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden bevordert, de creativiteit stimuleert en de taalvaardigheid verbetert.

Morele waarden leren

Superhelden handelen vriendelijk en helpen altijd anderen. Ze zijn dus geweldige voorbeelden van het feit dat je niet rijk of beroemd hoeft te zijn om geweldige mensen te worden.

Goede invloeden zijn namelijk een noodzaak om een kind te helpen een positief persoon voor de samenleving te worden. Superhelden kunnen daarin voorzien.

Laten we eens kijken naar voorbeelden van enkele superhelden die het bovenstaande demonstreren.

Superman, Spiderman en de Hulk.
  • De Hulk. De dualiteit van Bruce Banner en de Hulk laat zien dat ook al zijn de dingen niet perfect, mensen er toch het beste van kunnen maken. Zijn dagelijkse strijd om zijn humeur onder controle te houden is een bijzonder goede eigenschap om aan jonge kinderen te laten zien waar ze zich aan kunnen relateren.
  • Spider-Man. Ondanks zijn superkrachten is Peter Parker een gewone tiener. Hij zoekt geen roem of rijkdom, want hij leeft met de basis. Waar deze superheld echter echt om geeft is het helpen van andere mensen.
  • Superman. Clark Kent is ook een gewoon mens met een normale baan en een groot hart en liefde voor zijn adoptieouders. Superman is niet geïnteresseerd in roem of erkenning. Alleen in het helpen van de planeet die hem geadopteerd heeft en haar bewoners.
  • Thor. Thor geeft ook een grote les door zijn nederige verhaal, dat het belang weergeeft van het hebben van fouten, het leren van nederigheid, en empathisch zijn.

Door zich te identificeren met hun helden krijgen kinderen kracht. Ze ontdekken zo gevoelens als empathie en mededogen, en leren ze anderen in nood te helpen. En tegelijkertijd beginnen ze het verschil tussen goed en kwaad (Spaanse link) te begrijpen.

Advies aan ouders

Hoewel superhelden belangrijke rolmodellen kunnen zijn en de creativiteit van een kind kunnen helpen versterken, kunnen ze ook een gevaar vormen voor kinderen die de superheldenfantasie te ver doorvoeren.

Het is belangrijk dat je je kind helpt een waardering voor superhelden te behouden zonder zich in te laten met onrealistisch of gevaarlijk gedrag.

Zorg ervoor dat je kind het verschil begrijpt tussen menselijke en bovenmenselijke vermogens. En dat het aantrekken van een superheldenkostuum hem geen bovenmenselijke krachten geeft.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Castellanos-Sotelo, L. S., Coy-Pineda, G. M., & Ramírez-Riaño, D. M. (2019). “Inteligencia emocional”, una estrategia pedagógica para mejorar la convivencia escolar. Educación Y Ciencia, (23), 237-250.
  • Córdova Rodríguez, A. L., & Sánchez Sánchez, M. N. (2020). Análisis semiótico del superhéroe Iron-Man y la construcción del bien y el mal desde Nietzsche (Bachelor’s thesis).
  • Sastre de Blas, M. (2017). El proceso simbólico y la construcción del sujeto, a partir de la relación adulto-niño. Desarrollo como revolución. Obtenido de Repositorio. Universidad Complutense de Madrid:
  • https://eprints.ucm.es/43278/1/T38924.pdf

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.