Emotionele honger bij adolescenten, wat te doen?

Emotionele honger is een steeds vaker voorkomend probleem bij adolescenten en houdt verband met hoge stressniveaus. Leer er meer over.
Emotionele honger bij adolescenten, wat te doen?

Laatste update: 05 juli, 2022

Het is gebruikelijk dat adolescenten om verschillende redenen last hebben van emotionele honger. Momenten en tijden van stress kunnen de eetlust conditioneren, vooral bij die jongeren die de neiging hebben om op dit niveau schommelingen te ervaren. Het is echter van essentieel belang het probleem op te sporen en het tijdig op te lossen om gewichtstoename te voorkomen die hun gezondheidstoestand kan aantasten.

Alvorens te beginnen moet opgemerkt worden dat hongergevoel reageert op verschillende prikkels. Soms is het een daling van de bloedsuiker die dit gevoel teweegbrengt. Maar soms ligt de nadruk op de toestand van de microbiota of het hormonale evenwicht.

In elk geval heeft fysiologische honger niets te maken met emotionele honger. In het laatste geval is er geen behoefte aan voedingsstoffen door het lichaam, maar alleen een verlangen om te eten.

Hoe emotionele honger te herkennen

Emotionele honger treedt op als de prikkeling van het eetlustcentrum om andere redenen dan werkelijke calorische of voedingsbehoeften plaatsvindt. Dit kan ervaren worden in bepaalde situaties van stress of leed.

Volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift BMC (Engelse link) ervaren de meeste mensen dit gevoel bij angst, terwijl slechts een derde van de bevolking het kanaliseert door anorexia.

In het algemeen is dit proces gemakkelijk vast te stellen omdat, naast een verhoogde inname, ook de gebruikelijke eetpatronen veranderen. Emotioneel hongerige adolescenten beginnen voedsel in grote hoeveelheden te consumeren en lijken nooit vol te raken. Bovendien is er een zekere neiging tot het eten van zoete en ultra-bewerkte producten.

Emotionele honger bij adolescenten
Adolescenten hebben de neiging diëten aan te houden die rijk zijn aan suiker en transvetten en rijk aan ultra-verwerkte voedingsmiddelen. Dit verslechtert de darmmicrobiota en beïnvloedt in zekere zin de hersenwerking.

Wat te doen als een tiener last heeft van emotionele honger?

Emotionele honger onder controle houden kan moeilijk zijn. Een van de sleutels is echter om na te gaan wat de stressvolle situatie veroorzaakt en te proberen die op te lossen. Soms kan het nodig zijn een psychologische interventie te overwegen om op de uitlokkende factor in te werken en enkele zelfbeheersingsstrategieën te ontwikkelen.

Wat de voeding betreft, is het goed bepaalde mechanismen in te zetten om de maag te laten uitzetten en zo verzadiging op te wekken. Daarom is het een goed idee om de vezelinname in de voeding te verhogen en voorrang te geven aan de aanwezigheid van groenten.

Evenzo is aangetoond (Engelse link) dat het drinken van een glas water vóór de hoofdmaaltijden helpt om een groter gevoel van volheid te krijgen. Dit kan helpen om een ongecontroleerde voedselinname te voorkomen.

Soms kan het echter nodig zijn toevlucht te nemen tot een farmacologische behandeling die door een specialist op dit gebied wordt aangegeven. Deze strategie is heel nuttig in die gevallen waarin de totale controle over de voedselinname verloren gaat en veelvuldig eetbuien optreden.

Emotionele honger kan zelfs een eetstoornis  uitlokken. In deze gevallen is vroegtijdig ingrijpen raadzaam om te voorkomen dat het verergert en gevolgen achterlaat.

Strategieën om de zenuwbeheersing te verbeteren

Zoals gezegd heeft emotionele honger een sterke mentale component. Maar tot de therapeutische strategieën ervan kunnen we ook hersenbeheersing door middel van voedsel rekenen. Bij deze strategie is de darmmicrobiota betrokken. De micro-organismen die er deel van uitmaken weten namelijk de werking van het centrale zenuwstelsel te beïnvloeden.

Daarom is het, om alles goed te laten werken, raadzaam in de voeding gefermenteerde voedingsmiddelen met een hoog vezelgehalte op te nemen. Dit om het welzijn van de spijsverteringsflora te verzekeren.

Bovendien voorkomt het behoud van een gezonde microbiota het ontstaan van ontstekingsziekten van het darmtype, die spijsverteringsklachten, het afwijzen van veel voedsel en ondervoeding veroorzaken.

Een tiener eet een salade
Volledige, gevarieerde en vezelrijke diëten dragen bij tot de verzorging van de microbiota. Bovendien bevorderen ze het gevoel van volheid, wat emotionele honger tegengaat.

Emotionele honger bij adolescenten is een steeds vaker voorkomend probleem

De stressvolle prikkels waaraan we tegenwoordig blootstaan maken emotionele honger tot een steeds vaker voorkomende toestand. Adolescenten moeten goed in de gaten gehouden worden. Deze toestanden kunnen namelijk terugkerend en ongecontroleerd worden. En als er niet tijdig iets aan gedaan wordt, kan het de gezondheidstoestand schaden.

Bedenk dat het, om emotionele honger te bestrijden, belangrijk is dat de inname verzadigt. Maar het is ook nodig om voor de gezondheid van de microbiota te zorgen. Neem daarom voedingsmiddelen met probiotica in de voeding op, vermijd industriële ultra-verwerkte voedingsmiddelen, en bevorder activiteiten om de kwaliteit van het leven te verbeteren. Wellicht ook interessant voor jou

Ontdek 5 tips voor een gelukkige coëxistentie met tieners
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Ontdek 5 tips voor een gelukkige coëxistentie met tieners

Wil je een gelukkige coëxistentie met tieners? We suggereren enkele tips die je bij deze taak kunnen helpen. Mis ze niet!



  • Kaiser, B., Gemesi, K., Holzmann, S. L., Wintergerst, M., Lurz, M., Hauner, H., Groh, G., Böhm, M., Krcmar, H., Holzapfel, C., & Gedrich, K. (2022). Stress-induced hyperphagia: empirical characterization of stress-overeaters. BMC public health22(1), 100. https://doi.org/10.1186/s12889-021-12488-9
  • Dennis, E. A., Dengo, A. L., Comber, D. L., Flack, K. D., Savla, J., Davy, K. P., & Davy, B. M. (2010). Water consumption increases weight loss during a hypocaloric diet intervention in middle-aged and older adults. Obesity (Silver Spring, Md.)18(2), 300–307. https://doi.org/10.1038/oby.2009.235

De inhoud van Je Bent Mama is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. Deze informatie vervangt op geen enkel moment de diagnose, het advies of de behandeling van een professional. Bij twijfel kun je het beste een betrouwbare specialist raadplegen.