5 manieren om zelfvertrouwen te vergroten en angst bij tieners te voorkomen
De kinderen van vandaag staan meer onder druk dan hun ouders. Dit is vanwege het bestaan van sociale media en hoe enorm veeleisend de wereld van vandaag is geworden. Daarom gaan we, om zoveel mogelijk te helpen, 5 manieren uitleggen om het zelfvertrouwen te vergroten en angst bij adolescenten te voorkomen.
Als we als volwassenen denken aan onze kindertijd op school, is een van de eerste dingen die we ons herinneren onze relaties en sociale ervaringen met andere klasgenoten en vrienden uit die tijd. En wanneer onze tieners de middelbare school bereiken, kunnen we zien dat ze alles doormaken wat we zelf hebben moeten doorstaan: onzekerheden, angsten, nieuwe relaties en vrienden, proberen bij anderen aan te sluiten, zorgen, enz.
Hulpmiddelen om het zelfvertrouwen te vergroten en angst bij tieners te voorkomen
Om ervoor te zorgen dat onze kinderen het leven en de tegenslagen beter het hoofd kunnen bieden, is een groot vertrouwen in zichzelf van cruciaal belang. We moeten ze ervan bewust maken dat we allemaal sterke punten hebben die ons helpen zelfvertrouwen te ontwikkelen. De hulpmiddelen waar we het hierna over zullen hebben, zullen adolescenten helpen het vertrouwen te krijgen dat ze nodig hebben om van adolescentie naar volwassenheid te gaan.
Sterke punten
Volgens Dr. Martin Seligman (Engelse link) heeft elke persoon 24 belangrijke sterke punten in zich, zoals leiderschap, nederigheid of doorzettingsvermogen. We hebben ze allemaal, hoewel sommigen meer sterke punten hebben en anderen minder. Als we de sterke punten van onze tieners ontdekken en ze ertoe brengen deze in hun eigen voordeel te gebruiken, zullen we hun zelfrespect laten groeien. Door te weten wat ze zijn, zullen ze zekerder zijn over de paden die ze in het leven nemen.
Emoties
Gevoelens en emoties zijn iets waar we ons bewust van moeten zijn. We moeten er aandacht aan besteden wanneer we communiceren met onze tieners. Ze zijn er niet alleen om ons een slecht gevoel te geven of te laten lijden. Zorgen, woede, verdriet, negativiteit en andere emoties proberen ons allemaal heel belangrijke berichten te sturen.
Woede kan bijvoorbeeld betekenen dat een situatie of een persoon onze grenzen overschrijdt. Zorgen kunnen een teken zijn dat er iets belangrijks staat te gebeuren en dat we ons moeten concentreren op het oplossen of het aanpakken ervan. We moeten begrijpen waarom we een bepaald gevoel hebben als het opduikt.
Zelfcompassie
Soms, wanneer een tiener het gevoel heeft dat ze worden beoordeeld of belachelijk gemaakt, kan dit hun twijfel aan zichzelf nog vergroten. Om dit te voorkomen, moet je zelfcompassie oefenen. Het heeft 3 fundamentele componenten:
- Mindfulness: jezelf de tijd geven om je eigen bestaan te voelen en te begrijpen.
- Tolerantie jegens jezelf: tegen jezelf praten op dezelfde manier als je tegen een vriend zou praten.
- Altruïsme: ons ervan bewust zijn dat niemand perfect is en dat we nooit alleen zijn.
Deze 3 componenten kunnen tieners, of zelfs jongere kinderen, helpen om te gaan met moeilijke sociale en emotionele situaties.
Zelfrespect om het zelfvertrouwen te vergroten en angst te voorkomen
Zelfrespect is erg belangrijk in de omgang met andere mensen. Afhankelijk van of het laag of hoog is, zullen we meer of minder geneigd zijn om met andere mensen om te gaan.
Tieners bevinden zich in een fase in hun leven waarin sociale relaties erg belangrijk zijn. Een goed gevoel van eigenwaarde zal hiervoor de sleutel zijn. Bovendien is het belangrijk dat we alle inspanningen van ons kind waarderen en ervoor zorgen dat ze dit weten. Daarom moet elke kritiek die we uiten constructief zijn. We moeten ze ook helpen te doen wat ze leuk vinden. En natuurlijk moeten we er tijd aan besteden. Dit alles zal hen helpen een goed gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen, zodat ze zich beter kunnen verhouden tot de rest van de wereld.
Nervositeit
Wist je dat nervositeit ons kan helpen onze prestaties te verbeteren? Wanneer onze zenuwen ons grijpen, maken ze ons alerter en zorgen ze voor een betere doorbloeding.
In tegenstelling tot wat velen denken, is nervositeit meer een gevoel van opwinding dan iets onaangenaams. Terwijl ons hart sneller gaat, gaan onze gedachten duizend mijl per uur en kunnen we een tinteling in onze maag voelen. Dus als tieners hun perspectief veranderen en denken dat ze opgewonden zijn in plaats van nerveus, kan dit allemaal in hun voordeel werken.
Het zelfvertrouwen van onze tieners vergroten
Met de tips die we je zojuist hebben laten zien, kun je het zelfvertrouwen vergroten en angst bij tieners voorkomen als het gaat om het ontmoeten van nieuwe mensen of het zich in een nieuwe omgeving bevinden. Ze zijn de basis die ze moeten gebruiken om met de wereld buiten hun huis om te gaan.
We weten allemaal dat de adolescentie vol veranderingen zit, zowel fysiek als psychologisch. Om deze reden is het belangrijk om met deze hulpmiddelen rekening te houden wanneer je je kinderen helpt zichzelf te vertrouwen. Bovendien zal dit alles hun zelfvertrouwen helpen vergroten als ze van tieners naar volwassenen gaan.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Massa, J. L. P., & Álvarez, L. M. (2000). Desarrollo psicosocial de la adolescencia: bases para una comprensión actualizada. Documentación social, 120, 69-90. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/46487404/04_BASES_PARA_UNA_COMPRENSION_ACTUALIZADA_DS0120-with-cover-page.pdf?Expires=1623251528&Signature=T56JcA7xbrAPak2f3rJJMuw6VLh2JXoVhwZeiM4CoOuEH2BhKyxgizH3P8CNQoikYumZB9V2FjLNkvAw05AmbfEls3jKLpUsnYNrPFbAxNAQF7FfX74w0ZQ3-J2VhMwqKJqpg5fq8~wk1gRb5iPuWfSUy83foedS4Zl~WJ1FFzGmFEnfdmrB4dhFu5270okzs2LtB9NPKFvOs3~MUz~2ednuPfa8U9Fxj5FWpGP1cfALS93fY9WHvKzwiW-U-QmDpoQwWS7SVxSfvGFDsUjSmw3uDKN06x8BzaJ~bN1BLIDRCtQNN15LxUz75qE3rkwzkN60t8tX9KlFyh8Reg26aw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
- Santos, C. D., & Vallín, L. S. (2018). La ansiedad en la adolescencia. RqR Enfermería Comunitaria, 6(1), 21-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6317303
- Vázquez, I. N., & Pérez, R. C. (2016). La ansiedad como variable predictora de la autoestima en adolescentes y su influencia en el proceso educativo y en la comunicación. Revista Ibero-americana de Educación, 71(2), 109-128. https://www.researchgate.net/profile/Isabel-Nunez-Vazquez/publication/330913544_La_ansiedad_como_variable_predictora_de_la_autoestima_en_adolescentes_y_su_influencia_en_el_proceso_educativo_y_en_la_comunicacion/links/5f0d734a299bf15bd70b1926/La-ansiedad-como-variable-predictora-de-la-autoestima-en-adolescentes-y-su-influencia-en-el-proceso-educativo-y-en-la-comunicacion.pdf
- Peterson, C., & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford University Press.