Woordspelletjes om op reis met kinderen te spelen

Hier volgen enkele woordspelletjes die leuk zijn wanneer je met de kinderen op reis gaat. Ze zullen hen vermaken terwijl je aan het rijden bent en bovendien zullen ze helpen om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen.
Woordspelletjes om op reis met kinderen te spelen

Laatste update: 14 augustus, 2018

Voor kleine kinderen kan een lange rit soms een echte marteling zijn. Als moeder kan je de reis echter aangenamer maken door ze enkele woordspelletjes te leren.Woordspelletjes tijdens het reizen zorgen voor de perfecte kans voor ouders om samen met hun kinderen wat plezier te maken.

Bovendien zal je de tijd een beetje weten te doden terwijl je onderweg bent naar je bestemming.

Kleine kinderen kunnen zich niet lang op hetzelfde concentreren. Daarom is speelgoed meebrengen en het plannen van bepaalde activiteiten belangrijk om hen bezig te houden. Zo zal de lange rit niet te vervelend worden voor hen.

Woordspelletjes zijn geweldig omdat ze kinderen helpen om zich te concentreren op klanken en letters.

Daarnaast zullen ze hierdoor belangrijke lees-, schrijf- en spelvaardigheden ontwikkelen.

Vergeet niet dat zelfs een autorit het ideale moment kan zijn om te werken aan de ontwikkeling van je kleintje.

We zullen hieronder enkele voorbeelden geven.

Woordspelletjes voor onderweg

Om van jullie volgende lange reis de best mogelijke ervaring te maken, volgt hier een kleine selectie van woordspelletjes die je kunt uitproberen.

1. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Dit spel is gemakkelijk om te leren en ideaal voor kinderen die nog niet naar school gaan. Het kan hen bovendien gedurende zeer lange tijd vermaken.

De regels zijn simpel: een persoon ‘ziet’ iets en zegt de zin die eindigt met een hint: “Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is rood.” De overige mensen in de wagen moeten op hun beurt raden naar het mysterieuze voorwerp dat je kleintje ziet.

2. Plaatsenspel

Voor dit spel moet de speler de naam van een plaats hardop zeggen. De tweede speler moet dan de naam van een andere plaats opgeven die begint met de laatste letter van de eerste plaats.

De eerste speler ziet bijvoorbeeld een naam op een straatnaambord en beslist deze te gebruiken. De volgende speller moet dan de naam van een andere plaats zeggen: Amsterdam, Maastricht, Twello…  Zo blijft dit spel doorgaan.

Woordspelletjes op reis

3. Verhaal met een onbekend woord

Dit spel maakt het mogelijk om de creativiteit van je kind op een leuke manier te stimuleren. Denk aan het meest beschrijvende woord dat je maar kan bedenken en vraag je kind om een verhaal te verzinnen op basis van dit woord.

Als je kind de betekenis van dit woord niet kent dan kan je het uitleggen of het combineren met het definitiespel. Zo zal je kind immers in staat zijn om de betekenis te begrijpen en er een verhaal omheen te verzinnen.

“Soms is er slechts een zeer kleine deur die kinderen scheidt van wat wij de echte wereld noemen. Een klein briesje kan voldoende zijn om deze open te maken.”

– Stefan Zweig –

4. Loterij van het alfabet

Eerst moet je alle letters van het alfabet op een blad papier schrijven.

Daarna moet je de letters een nummer geven en voldoende ruimte openlaten zodat je kind naast elke letter iets kan schrijven.

Om dit spel te spelen moeten ze iets bedenken dat met elke letter begint. Ze beginnen met de ‘A’ en werken zo verder tot aan de ‘Z’.

Door het gebrek aan woorden die met een ‘X’ beginnen mogen ze ook woorden gebruiken die deze letter bevatten. Het kind dat als eerste de ‘Z’ haalt is de winnaar.

5. Het verhaal begint…

Dit spel is een ideale manier om het verhalend vermogen van je kind te stimuleren.

Het spel kan bovendien op twee manieren gespeeld worden.

De eerste manier is dat een speler begint met een woord en dat de volgende speler hier een woord aan moet toevoegen, enzovoort.

Het doel is voorkomen dat jij diegene bent die de zin of het verhaal laat stoppen.

De andere manier om dit spel te spelen is door een zin te gebruiken in plaats van een woord. Elke volgende speler moet hier dan een nieuwe zin aan toevoegen.

Zo kan het verhaal alle kanten op.

6. Krokodil

Om te beginnen moet je een onderwerp kiezen en de eerste speler moet een woord bedenken. De volgende speler moet dan een woord vinden dat begint met de laatste letter van het vorige woord.

Als het woord eindigt met ‘X’ dan moet je proberen om de tweede letter van het vorige woord te gebruiken. Spelling is hier dus zeer belangrijk.

Woordspelletjes: nadenken

7. Dier, mineraal, groente

Dit spel kan zeer kort zijn of het kan gedurende jaren blijven voortduren. Dit hangt af van de creativiteit van de spelers. Het houdt in dat men iets bedenkt en dat geraden moet worden of het een dier, een mineraal of een plant is.

De andere spelers mogen tot 20 vragen stellen. De eerste speler mag hier slechts met ja of nee op antwoorden.

Soms kan het echter ingewikkeld zijn om te raden wat het onderwerp precies is. Een houten tafel bijvoorbeeld was oorspronkelijk een plant en een leren schoen was oorspronkelijk een dier. Dit is echter een meerwaarde en zal voor meer spelplezier zorgen.

We willen je er nog op wijzen dat de bestuurder niet mag deelnemen aan deze woordspelletjes tijdens het reizen.

Het is immers belangrijk dat hij of zij niet afgeleid wordt.

De andere passagiers kunnen zich echter uren vermaken met deze simpele maar leuke activiteiten! 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Santamaría, F. A., & Bothert, K. (2011). Relatos de niños y niñas: juegos de palabras que crean y recrean vivencias. Infancias imágenes, 10(1), 66-73. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/4465
  • Muñoz, L. (2015). Los juegos de palabras como estrategia didáctica para desarrollar la producción textual en los niños del grado 4, de la institución educativa nuestra señora del Pilar del Municipio de Aldana. http://sired.udenar.edu.co/857/
  • Paltán Soldado, J. N. (2016). Los juegos de palabras para la compresión lectora en los niños y niñas de cuarto año paralelo “A”, de educación básica de la Unidad Educativa Juan de la Valle, cantón Riobamba, provincia de Chimborazo, año lectivo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, UNACH, Sede Ecuador). http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/1576

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.