Kinderen met visuele beperkingen en klasactiviteiten
Onze samenleving werkt hard om ervoor te zorgen dat kinderen met een handicap – in dit geval kinderen met visuele beperkingen – ook gewoon toegang hebben tot activiteiten die ze leuk vinden.
Spelen met andere kinderen is een van de belangrijkste activiteiten in het leven van kinderen naarmate ze ouder worden. Om deze reden vind je hier een reeks activiteiten waarbij kinderen met visuele beperkingen mee kunnen doen.
Visuele beperkingen bij kinderen
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zijn er vier verschillende niveaus die de kwaliteit van onze visie classificeren:
- Normaal zicht
- Matige visuele beperking
- Ernstige visuele beperking
- Blindheid
Behalve deze vier categorieën verwijzen mensen ook vaak naar de volgende groepen: normaal zicht, matige of ernstige beperking en blindheid.
Activiteiten voor kinderen met visuele beperkingen
Kinderen met visuele beperkingen ontwikkelen betere motorische vaardigheden en zijn vaak beter in het gebruik van hun andere zintuigen.
Het is belangrijk, vooral in de klas, dat activiteiten voor kinderen met visuele beperkingen inclusief zijn. Dat wil zeggen dat leraren activiteiten moeten plannen die met alle kinderen kunnen worden uitgevoerd.
Dit heeft een aantal voordelen voor alle kinderen in de klas:
- De kinderen met een handicap voelen zich niet minder dan hun klasgenoten, ze voelen eerder dat ze gelijk zijn. Dit aspect is erg belangrijk voor hun eigen mentale gezondheid.
- De andere kinderen zullen zich meer bewust zijn van de moeilijkheden waarmee hun klasgenoot met een visuele beperking wordt geconfronteerd en ze zullen dergelijke zaken serieuzer nemen.
- Alle kinderen zullen met deze spellen betere motorische en zintuiglijke vaardigheden ontwikkelen, wat erg belangrijk is voor kinderen met visuele beperkingen, maar ook ten behoeve van de andere kinderen.
Activiteit 1: Ark van Noach
Om dit spel op te zetten, zoekt de leerkracht naar een grote open ruimte en plaatst hij daar een taperecorder op een handige plek waar het door alle kinderen wordt gehoord. De recorder speelt het geluid van een dier of een van de elementen (zoals water, vuur, wind …).
De kinderen met normaal gezichtsvermogen zullen worden geblinddoekt zodat ze geen voordeel hebben ten opzichte van de kinderen met visuele beperkingen. De kinderen spelen in paren of groepen, afhankelijk van hoeveel er bij het spel betrokken zijn.
Zodra alles op zijn plaats is, begint de leraar de geluiden op de recorder te spelen. De kinderen moeten goed luisteren en zich bewegen naar waar ze denken dat het geluid vandaan komt.
Als de leerlingen het geluid horen spelen en op de juiste plek aankomen, geeft de leraar hen een tekening van het dier of het element in kwestie. De groep die de meeste tekeningen verzamelt, wint.
Dit spel is handig omdat de kinderen als een team werken en samen beslissingen nemen. De kinderen moeten samenwerken en allemaal samen naar dezelfde plek gaan. Bovendien ontwikkelen ze hun gehoor en hun gevoel van oriëntatie omdat ze moeten luisteren en raden waar het geluid vandaan komt.
Ze moeten voorzichtig bewegen door hun handen uit te strekken en rond hen te voelen, zodat ze niet tegen de andere kinderen botsen. Ze hebben ook het vermogen nodig om zichzelf te sturen met behulp van andere zintuigen dan hun zicht.
Activiteit 2: de geheime code
Het geheime codespel wordt aanbevolen voor oudere kinderen omdat het een beetje complexer kan zijn. In een grote open ruimte zal de leraar een kleine hindernisbaan samenstellen.
De hindernisbaan zal bestaan uit kleine paden waar de leerlingen doorheen moeten gaan en op hun eigen manier om moeten gaan met de obstakels. Het eerste team dat de hindernisbaan doorloopt, ontvangt een trofee bij de finish.
Om de route te doorlopen en bij de trofee te komen, koppelt de leraar de kinderen en blinddoekt één kind van elk paar. Dit betekent dat het kind dat niet geblinddoekt is, de ander moet leiden.
De activiteit wordt bemoeilijkt omdat elk paar leerlingen ook van tevoren moet samenwerken om een speciale code te maken om richtingen aan elkaar te communiceren.
Deze geheime code moet gebaseerd zijn op kleuren of geluiden. De code kan bijvoorbeeld zijn: geel, ga rechts; blauw, ga links; blaf als een hond, neem drie stappen vooruit.
Deze game helpt de studenten om aan de volgende vaardigheden te werken:
- De weg vinden zonder hun omgeving te kunnen zien.
- Vertrouwen op een andere klasgenoot.
- Hun geheugen ontwikkelen door de geheime code te onthouden die ze waren overeengekomen.
Activiteit 3: voorwerpen herkennen
Voor kleinere schoolkinderen kan voorwerpen herkennen een goede activiteit zijn om kinderen met visuele beperkingen in te betrekken. De leraar blinddoekt de kinderen zodat ze allemaal dezelfde beperking hebben. Vervolgens delen ze voorwerpen uit zodat de kinderen op hun tastzin moeten vertrouwen om ze allemaal te herkennen.
Het is handig als de voorwerpen een soort geluid uitzenden of maken. Ze kunnen ook van verschillende materialen zijn gemaakt. De voorwerpen moeten verschillende structuren en afmetingen hebben, zodat de kinderen verschillende kenmerken met hun gevoel leren herkennen. Elk spel helpt hun perceptievaardigheden te ontwikkelen door hun motorische vaardigheden te stimuleren.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Batlle, F. (2014). Errores Refractivos en los Niños: Un Problema Global. VISIÓN 2020. https://vision2020la.wordpress.com/2014/01/09/errores-refractivos-en-los-ninos-un-problema-global/
- Espinoza Sólorzano, B. S., & Martínez Manobanda, C. L. (2022). Estrategias metodológicas para el desarrollo de habilidades psicomotrices en niños con discapacidad visual [tesis de licenciatura de pedagogía en la actividad física y deporte, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Institucional de la Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/65260
- García-Trevijano Patrón, C., Leonhardt Gallego, M., Oyarzábal Céspedes, B., & Vecilla Rodrigo, I. (2012). Construir juntos espacios de esperanza. Orientaciones para el profesional de atención temprana a niños con ceguera o deficiencia visual. Serie: Guías. ONCE. http://riberdis.cedid.es/handle/11181/3411
- Núñez, J. C., Salinas, S. C., & Castro, F. G. (2010). De la educación especial a la educación inclusiva. Argumentos. Estudios críticos de la sociedad, 23(62), 41-83. http://scielo.unam.mx/pdf/argu/v23n62/v23n62a3.pdf
- Perrault, C. (2020). Los tres cerditos. Saga Egmont. https://books.google.es/books?id=q4f2DwAAQBAJ&dq=cuento+tres+cerditos&lr=&hl=es&source=gbs_navlinks_s
- Organización Mundial de la Salud (OMS). (2022). Ceguera y discapacidad visual. (n.d.). Who.int. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment
- Ramírez Hernández, R. (2017). Juegos sencillos para el desarrollo de la movilidad y la orientación espacial en niños con deficiencia visual [tesis de licenciatura en cultura física, Universidad de Holguín]. Repositorio UHO. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/2554