Het aanmoedigen van kinderen om actief te zijn
Kinderen zijn van nature actief. Maar als we ze niet de kans geven om actief te blijven, zal een zittende levensstijl beetje bij beetje steeds gebruikelijker worden. Televisie en videogames zullen voor jongeren dan de belangrijkste (misschien enige) vrijetijdsbesteding worden. Daarom is het zo belangrijk om kinderen aan te moedigen om actief te zijn.
Kinderen die actief zijn, hebben niet alleen een betere gezondheid en fysieke fitheid, ze ontwikkelen ook een betere fysieke, sociale, cognitieve en emotionele ontwikkeling. Door hen niet de kans te geven om te bewegen en lichamelijk actief te zijn, wordt niet alleen zwaarlijvigheid bevorderd, maar staat dit ook een harmonieuze en gezonde ontwikkeling in de weg.
Waarom moeten we kinderen aanmoedigen om actief te zijn?
Kinderen kunnen op veel manieren actief zijn. Sporten en elke vorm van lichamelijke activiteit uitoefenen is een veel voorkomende manier. Maar kleintjes blijven ook actief door vrij te spelen, rond te lopen, de trap te gebruiken in plaats van de lift, boodschappen te doen en zelfs in huis te helpen.
Alles is mogelijk zolang ze in beweging blijven. Wat ze ook doen om actief te blijven, beweging zal hen vele voordelen opleveren, waaronder de volgende:
- Verbeterde cardiovasculaire capaciteit.
- Verbeterde coördinatie en controle van bewegingen.
- Vertrouwen in hun eigen kunnen.
- Verbeterd gevoel van eigenwaarde.
- Minder risico op depressie, angst en emotionele stress.
- Ontwikkeling van sterke botten en spieren.
- Een gezond gewicht behouden.
- Minder risico op toekomstige chronische ziekten.
- Verbeterde leer- en aandachtsvaardigheden.
- Meer mogelijkheden voor expressie en communicatie.
- Mogelijkheid om sociale vaardigheden te ontwikkelen, zoals samenwerking, respect voor anderen, probleemoplossing, fair play en teamwork.
10 redenen waarom kinderen actief zouden moeten zijn
Volgens de American Council on Exercise zijn de belangrijkste redenen waarom kinderen actief moeten zijn en voldoende lichaamsbeweging moeten krijgen, de volgende:
- Kinderen die aan lichaamsbeweging doen, blijven eerder actief als volwassenen.
- Door te bewegen kunnen kinderen een gezond lichaamsgewicht bereiken en behouden.
- Regelmatige lichaamsbeweging helpt bij het ontwikkelen en behouden van sterke, gezonde spieren, botten en gewrichten.
- Sporten helpt bij het ontwikkelen van belangrijke interpersoonlijke vaardigheden. Dit is vooral goed bij teamsporten.
- Lichaamsbeweging verbetert de hoeveelheid en kwaliteit van de slaap.
- Onderzoek toont aan dat lichaamsbeweging betere aandacht op school bevordert en de schoolprestaties verbetert.
- Kinderen die aan lichaamsbeweging doen, hebben een hoger zelfbeeld en meer zelfvertrouwen.
- Het doen aan regelmatige lichaamsbeweging voorkomt of vertraagt de ontwikkeling van veel chronische ziekten, bijvoorbeeld hartaandoeningen, diabetes, obesitas, hypertensie. Het bevordert de gezondheid.
- Actieve kinderen melden minder symptomen van angst en depressie en hebben een betere algemene stemming.
- Sporten helpt de motorische coördinatie te verbeteren en het verbetert de ontwikkeling van verschillende motorische prestatievaardigheden.
Hoe kun je kinderen helpen actief te zijn?
De beste manier voor kinderen om fysieke activiteit te waarderen, is door ze actief te laten zijn. Het lijkt misschien simpel, maar dat is het niet. Vaak willen kinderen spelen maar laten we dit niet toe, omdat er andere dingen te doen zijn of omdat we zelf lui zijn.
We moeten echter profiteren van deze natuurlijke impuls bij kinderen en ze laten bewegen en spelen. Maar zonder het respect voor anderen en de basisregels van samenleven uit het oog te verliezen.
Volwassenen moeten het goede voorbeeld geven
Een andere zeer effectieve manier om kinderen aan te moedigen actief te zijn, is door hen te laten zien dat volwassenen ook actief zijn. Het heeft geen zin om ze te vertellen dat ze moeten bewegen of sporten als ze volwassenen zien protesteren elke keer dat ze moeite moeten doen, of veel tijd op de bank zien doorbrengen, tv kijken of videospellen spelen.
Sporten als gezin is een goede manier om kinderen te motiveren actief te zijn. Tegelijkertijd zal het zorgen dat kinderen mee gaan helpen met huishoudelijke taken, of het goede voorbeeld te geven door waar mogelijk via de trap te gaan, hen ook de gelegenheid geven zich te bewegen en plezier te hebben.
Kortom, lichamelijke activiteit is essentieel voor kinderen. Het is niet alleen een kwestie van lichamelijke ontwikkeling, maar ook van de mentale en emotionele ontwikkeling. Kinderen die bewegen, zijn creatiever omdat elke gelegenheid om te bewegen een gelegenheid is om te spelen. Ze zijn ook vrolijker, wat hen helpt om met stress om te gaan en angst en depressie te voorkomen.
Tegelijkertijd stelt het aanmoedigen en promoten van activiteiten van kinderen ons als ouders in staat om ook actiever te zijn. En dit zijn kansen die we niet mogen missen, zowel om te bewegen als om bij onze kinderen te zijn.
En hoe is het met jou gesteld? Waar wacht je nog op om actief te worden met je kleintjes?
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Aadland, K. N., Aadland, E., Andersen, J. R., Lervåg, A., Moe, V. F., Resaland, G. K., & Ommundsen, Y. (2018). Executive function, behavioral self-regulation, and school related well-being did not mediate the effect of school-based physical activity on academic performance in numeracy in 10-year-old children. The Active Smarter Kids (ASK) study. Frontiers in Psychology, 9(FEB). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00245
- Aznar Laín, S. y Webster, T. (2006). Actividad física y salud en la infancia y la adolescencia. Ministerio de Educacion y Cultura, Centro de Investigación y Documentación educativa.
- Lisahunter, Abbott, R., Macdonald, D., Ziviani, J., & Cuskelly, M. (2014). Active kids active minds: A physical activity intervention to promote learning? Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 5(2), 117–131. https://doi.org/10.1080/18377122.2014.906057