Een ontroerende film over kinderen met verschillende capaciteiten
Korte films en animatiefilms zijn niet alleen producten die bedoeld zijn voor kindervermaak. Achter hun kleurrijke verhalen gaan vaak argumenten schuil die zowel kinderen als hun ouders kunnen helpen om zich als mens te verbeteren. Vandaag hebben we het over “El cazo de Lorenzo” (Lorenz0’s Steelpan), een emotionele korte film die gaat over kinderen met verschillende capaciteiten.
Vanaf dat onze kinderen jong zijn, is het cruciaal om morele waarden in hen te cultiveren die hen helpen door het leven te gaan en de mensen om hen heen met licht te vullen. We hebben het dan over lessen als zelfacceptatie, empathie, zelfverbetering en respect voor verschillen.
Deze lessen zullen hen helpen de obstakels te overwinnen die zich op de weg van het leven kunnen voordoen. Ze zullen hen ook in staat stellen hun stem te verheffen als er onrecht wordt gepleegd.
El cazo de Lorenzo: een korte film om kinderen met verschillende capaciteiten te waarderen
Hoewel de film in het Spaans wordt verteld, spreken de beelden alleen al boekdelen. En natuurlijk kun je op YouTube vertaalde ondertitels activeren in de taal van je keuze.
Alle kinderen worden geboren vol kwaliteiten en capaciteiten die hen uniek en bijzonder maken. Maar door onwetendheid of gebrek aan tact en empathie kunnen veel kinderen het gevoel krijgen dat die dingen die hen uniek maken een last zijn waar ze vanaf moeten. Allemaal door de voortdurende kritiek die hen achtervolgt zonder andere reden dan onwetendheid.
De steelpan van Lorenzo (Spaanse link), is een verhaal van de Franse schrijfster Isabelle Carrier dat, vanwege de grote leer, werd omgezet in een geanimeerde korte film. Het vertelt het verhaal van de kleine Lorenzo, een zeer gevoelig en artistiek begaafd kind. Op een dag valt er een steelpan uit de lucht die hem de rest van zijn leven vergezelt.
Door deze onverwachte gebeurtenis moet Lorenzo zijn steelpan overal mee naartoe slepen. Iets wat hem soms dwingt twee keer zo hard te werken als andere mensen om basisdoelen te bereiken.
Dat pannetje, dat in eerste instantie geen groot obstakel voor de jongen vormde, is de manier van de auteur om die specifieke kwaliteiten en behoeften weer te geven die alle mensen in zich hebben en die hen onderscheiden van anderen.
Kinderen met verschillende capaciteiten hebben genegenheid en empathie van hun omgeving nodig
Hoewel Lorenzo ernaar streeft een normaal leven te leiden en samen te leven met andere mensen, is de waarheid dat zijn braadpan langzamerhand een groot obstakel is geworden, omdat iedereen om hem heen alleen dit voorwerp ziet dat hij overal mee naartoe sleept en ze hem daarom veroordelen en afwijzen. Omdat ze niet verder zien dan zijn rode pan.
Lorenzo’s hoge gevoeligheid (Engelse link) maakt echter dat hij niet goed begrijpt waarom men hem als raar of anders bestempelt. Dus op een middag, moe van het vele gesleep met zijn steelpan en van het omgaan met de obstakels van zijn bestaan, verstopt hij zich erin en zondert zich af van de anderen. Hij begrijpt de kritiek niet en begrijpt niet waarom hij altijd dit voorwerp moet dragen dat het hem onmogelijk maakt normaal te leven.
Gelukkig zijn er mensen die in ons leven komen om ons perspectief te veranderen. Ons doen inzien dat er nooit iets mis was met ons. Zo ontmoet Lorenzo op een mooie dag een bijzondere vrouw die hem uit de vergetelheid en het verdriet haalt waarin hij zich bevond. Zij laat hem zien dat zijn rode steelpan nooit een probleem is geweest en dat hij er juist veel voordeel uit kan halen.
Met de hulp van deze bijzondere persoon die iets in Lorenzo kon zien naast zijn steelpan, vond de jongen het vertrouwen dat hij nodig had om de problemen van het leven onder ogen te zien en in zijn bijzonderheden mogelijkheden te zien in plaats van gebreken.
De lessen die “El cazo de Lorenzo” biedt
Het hoofdthema van deze korte film draait om kinderen met verschillende capaciteiten en hoe een vriendelijke en empathische houding hen kan helpen uit hun schulp te komen en het leven met positivisme tegemoet te treden. Een dichtbij en persoonlijk verhaal dat alle gezinsleden, maar vooral de kleintjes, uitnodigt om zichzelf te accepteren en hun leeftijdgenoten niet te veroordelen door kwetsende woorden of houdingen.
We dragen allemaal een verleden met ons mee dat niet altijd zichtbaar is, maar dat ons kan conditioneren om in vrijheid van het leven te genieten. Daarom nodigt deze korte film ons uit om onszelf te accepteren zoals we zijn; maar zonder onszelf te veel te kwetsen voor al die dingen (of rode pannen) die altijd deel zullen uitmaken van wie we zijn.
Ongetwijfeld is het een korte film die de moeite waard is om met kinderen te bekijken en over na te denken.
Tot slot doet dit prachtige verhaal een wake-up call aan de samenleving en volwassenen om zich bewust te zijn van de impact van hun gebaren en woorden op het leven van kinderen. Want net zoals de houding van mensen ervoor zorgde dat Lorenzo zich terugtrok in zijn wereld, waren het de woorden van genegenheid en begrip van een enkele vrouw die hem het leven onder ogen deden zien en zijn grote mogelijkheden deden beseffen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Acevedo, B. P., Aron, E. N., Aron, A., Sangster, M. D., Collins, N., & Brown, L. L. (2014). The highly sensitive brain: an fMRI study of sensory processing sensitivity and response to others’ emotions. Brain and behavior, 4(4), 580-594. Recuperado de: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25161824/
- Aranda Barradas, J. Salgado Manjarrez, E. (2005). La formación de valores en el ser humano. Innovación Educativa. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421470004
- Candro, V. (2009). Valores morales para niños. Disponible en: Recuperado de: http://imagenes.mailxmail.com/cursos/pdf/7/valores-morales-ninos-26917.pdf
- Lacunza, A. B., & de González, N. C. (2011). Las habilidades sociales en niños y adolescentes. Su importancia en la prevención de trastornos psicopatológicos. Fundamentos en humanidades, 12(23), 159-182. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/184/18424417009.pdf