5 Knutselwerkjes om de vijf zintuigen van kinderen te trainen
Als je wilt dat je kleintjes zelf de wereld leren verkennen, maar je weet niet hoe je ze in dit wonderlijke leerproces kunt begeleiden, maak je dan geen zorgen! Vandaag stellen we je een paar knutselwerkjes voor om de vijf zintuigen te bewerken die je niet mag missen.
Elk ervan richt zich op een specifiek gebied, zodat je kinderen de volle potentie van gewaarwordingen en emoties meekrijgen. Wil je weten wat we deze keer zullen voorstellen? Blijf lezen!
Laat de vijf zintuigen werken met knutselwerkjes
Samen tijd doorbrengen en een leuke en stimulerende ervaring delen is mogelijk. Dus noteer deze ideeën!
1. Zien: kleur een zintuiglijke fles
Dit is een perfect knutselwerkje om te zien hoe kleuren gemengd worden en, zoals bevestigd door een studie gepubliceerd (Spaanse link) door de Technische Universiteit van het Noorden, stimuleert het de creativiteit bij de jongste leden van het huishouden.
Ingrediënten
- Vloeibare aquarelverf of voedselkleurstof met de drie primaire kleuren: Magenta, blauw en rood
- Minerale olie
- Doorzichtige maïssiroop
- Een herbruikbare waterfles
- Trechters (een voor de olie en een voor de maïssiroop)
- Spatel
Stap voor stap instructies
- Giet allereerst de maïssiroop in de fles als onderste laag, met een van de trechters. De precieze hoeveelheid zal de helft van de fles zijn (minus de extra ruimte die je moet laten om het mengsel te laten stromen).
- Het ingewikkeldste deel van het hele proces is het mengen van de kleuren. Doe hiervoor een paar druppels (3 tot 5) vloeibare waterverf of voedselkleurstof bij de maïssiroop.
- Roer nu alles door elkaar.
- Nu komt het meest chaotische deel: Het apart kleuren van de minerale olie. Bedenk hiervoor dat dit veel gemakkelijker over te brengen is dan maïssiroop.
- Als je de minerale olie met een andere kleur gekleurd hebt, gebruik je een trechter of bakje en maak je het vullen van de fles af. Zorg ervoor dat je een kleine lege ruimte inbouwt.
- Om het af te maken plak je het deksel er met hete lijm op en kijk na een paar dagen of de lijm zwakker wordt.
2. Voelen: een handvol sensaties
Welke sensaties krijg jij van de tastzin? Durf ze aan de kleintjes van het huis te laten zien met de palm van hun eigen hand. Zo zullen ze experimenteren met verschillende materialen van verschillende texturen: zacht, ruw, glad, hard, of kleverig.
Materialen
- Bouwpapier
- Markeerstift
- Tape
- Schuurpapier
- Kiezels
- Katoen
- Slijm
- Schaar
- Lijm
Stap voor stap instructies
- Leg allereerst de hand van de kleine op het karton en teken de omtrek met een stift.
- Knip vervolgens een rechthoek van het schuurpapier en zorg ervoor dat elk stukje een van de vingertoppen van de tekening beslaat.
- Als je ze hebt, lijm je ze op het blad en voeg je een stukje katoen, een beetje slijm en wat kiezelsteentjes aan de overgebleven vingers toe.
- Laat het kind elk van zijn eigen getekende vingers aanraken om te experimenteren op de manier die hij wil.
3. Ruiken: verven van kruiden, een van de 5 meest verrassende knutselwerkjes om de vijf zintuigen met kinderen te trainen
Deze kruidenverf zal de nieuwsgierigheid van de kleinste leden van het huis zeker wekken. Natuurlijk moet je, voor je de specerijen kiest, zeker weten dat geen ervan te pittig is of allergieën veroorzaakt bij je kind. Dat gezegd hebbende, volgen hier enkele ideeën.
Ingrediënten
- Nootmuskaat
- Gemalen kaneel
- Kippenzout
- Vanillepoeder
- Kurkuma
- Oregano
- Peterselie
Stap voor stap instructies
- Om te beginnen doe je een kleine hoeveelheid van elk poeder in een kom.
- Meng er dan telkens een beetje water door om de intensiteit van de producten te verminderen en een pasta te vormen.
- Tijd om te schilderen!
4. Proeven: een eetbare armband
Allereerst moet je de kleintjes in huis leren dat met voedsel niet te spotten valt. Als dit eenmaal duidelijk is, presenteren we dit knutselwerkje om de smaak voor het eten van voedsel dat misschien niet veel belangstelling wekt te vergroten. Misschien heeft je kind al eens van die typische armbandjes met snoep geprobeerd die eruit zien als sieraden.
Welnu, bij deze gelegenheid leren we je hoe je met granen en gedroogd fruit een zoet armbandje kunt maken dat kinderen heerlijk zullen vinden. Om dit te doen hoef je alleen maar de granen en het fruit (eerder doorboord) aan een touwtje te doen, zodat de kinderen ze tijdens het eten van het armbandje af kunnen halen. Natuurlijk altijd onder toezicht van een volwassene en met voorzichtigheid wat de grootte van het voedsel betreft om verstikking te voorkomen.
5. Horen: multisensorische regenstokken stimuleren de zintuigen
Zet traditionele regenstokken om door ze met verschillende elementen te vullen om verschillende geluiden voort te brengen. Zo kunnen kinderen experimenteren met de muziek van de natuur zelf en worden ze aangemoedigd om verrassende creaties te maken.
Materialen
- Een kartonnen koker
- Bruine verf in verschillende tinten
- Kwasten
- Een bruine papieren zak (zoals een lunchtas)
- Elastiekjes
- Schaar
- Rijst, kikkererwten, rivierkiezels, en strandzand
Stap voor stap instructies
- Begin met de buizen gelijkmatig bruin te verven. Eenmaal droog kun je wat vlekken in verschillende tinten toevoegen om het op een realistischer stokje te laten lijken.
- Knip dan een rond stuk uit de zak en maak het met een elastiekje aan het ene uiteinde van de regenstok vast.
- Vul een van de stokken met strandzand, een andere met rijst, de derde met kikkererwten, en de laatste met rivierkiezels.
- Bedek het andere uiteinde van de stok met nog een stuk papier en een elastiekje. Je kunt de uiteinden ook vastzetten met verpakkingstape.
- Voila! Laat de kinderen ermee schudden en proberen uit te vinden welk geluid elk element maakt.
De voordelen van deze knutselwerkjes die de vijf zintuigen stimuleren
Zoals een studie gepubliceerd (Spaanse link) door de Katholieke Universiteit San Antonio aantoont, is het belangrijk dat leerkrachten en ouders dit soort knutselwerkjes bij de opvoeding van de kleintjes betrekken. Leren via de zintuigen heeft een heel positieve invloed op de lichamelijke, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen.
Het stelt hen ook in staat contact te maken met de wereld om hen heen en bevordert hun belangstelling en nieuwsgierigheid voor alles wat ze waarnemen. Zorg ervoor dat je dit tijdverdrijf met je kinderen, vandaag nog, in praktijk brengt!
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- del Niño G. 5 juegos para los 5 sentidos de un niño de 3 años [Internet]. Guiadelnino.com. [citado 20 de octubre de 2021]. Disponible en: https://www.guiadelnino.com/educacion/el-nino-de-3-a-4-anos/5-juegos-para-los-5-sentidos-de-un-nino-de-3-anos
- Estrada Duque IP, Mejía Pérez LA. Como aplicar Estrategias de Creatividad para que ayuden a un mejor desarrollo del Área Artística y de las Manualidades. 2011.
- Lucas FMM. La utilización de los materiales como estrategia de aprendizaje sensorial en infantil. Opción. 2015;(2):772-89.
- Ortega L. 31 manualidades para trabajar los cinco sentidos con los niños [Internet]. Bebesymas.com. Bebés y más; 2021 [citado 20 de octubre de 2021]. Disponible en: https://www.bebesymas.com/manualidades-y-disfraces/31-manualidades-para-trabajar-cinco-sentidos
- Sonia. 5 Manualidades para trabajar los 5 sentidos [Internet]. Elmundo.es. [citado 20 de octubre de 2021]. Disponible en: https://saposyprincesas.elmundo.es/ocio-en-casa/manualidades-para-ninos/manualidades-para-trabajar-los-sentidos/