Verbeter het handschrift van je kind met deze leuke spelletjes

09 oktober, 2018
 

Het handschrift is een vaardigheid die kan worden verbeterd. Breng gewoon een paar uur per dag door met het oefenen. Als het je doel is om te helpen om het handschrift van je kind te verbeteren zodat het mooi en leesbaar is, dan zal dit artikel je helpen om dat te doen.

Verbeter de sterkte van de vingers

Voor een goed handschrift moeten de vingers van je kind sterk zijn. Houd in gedachten dat de vingers het potlood vasthouden en dat veel van de bewegingen die gemaakt worden tijdens het schrijven via de vingers gedaan worden.

Voor dit doel raden we aan om plasticine te kopen om naar believen te snijden en te vormen.

Geef je kind een vel papier en leer hem om te scheuren. Het is niet perse belangrijk om de lijnen te volgen, maar om het papier goed vast te houden en het te scheuren met duim en wijsvinger.

Geef hem krijtjes, kleurpotloden, aquarellen en verfkwasten. Je kind moet met potloden en kwasten oefenen om ze te beheersen. Hij zal daardoor zijn nog steeds zwakke vingers versterken en oefeningen uitvoeren die het handschrift helpen verbeteren.

Houd toezicht op je kind zodat hij alle spellen en hun bewegingen correct uitvoert. Dit is ook een goed excuus om samen tijd door te brengen, terwijl je leert en vermaakt wordt.

Leer hem om muziek op de piano te spelen, door gebruik te maken van de hand die voornamelijk wordt gebruikt voor het schrijven. Of laat hem, als je dat liever hebt, zien hoe je de snaren van een gitaar bespeelt.

 
Handschrift in potlood
Biedt hem een schaar aan om mee te knippen. De schaar wordt vastgehouden met de duim en wijsvinger. Deze spelen zoals we weten een belangrijke rol in het handschrift.

Laat hem typen op het toetsenbord van de computer. Hoewel kinderen eigenlijk  meer met de hand moeten schrijven en minder toetsenborden moeten gebruiken. Wanneer hij net leert te schrijven, kan een toetsenbord hem in het begin helpen. Om behendigheid en beheersing te bereiken met zijn vingers.

Streepspelletjes om het handschrift te verbeteren

Het steeds opnieuw maken van strepen in een reeks is de beste manier om je kind te leren om goed te schrijven. Daarom raden we je aan om je kind minimaal een uur per dag te laten strepen.

Laat hem bijvoorbeeld zien hoe je spiralen maakt, om ze groter, kleiner, met meer of minder wendingen, in kleuren te maken… onthoud dat de oefening een beetje leuk moet zijn om het aantrekkelijker te maken.

Probeer een van zijn favoriete karakters te schetsen door gebruik te maken van stippen. Als je kind bijvoorbeeld van Mickey Mouse houdt, zoek dan naar een tekening van hem. Plaats het op een wit vel papier en volg de contouren van zijn belangrijkste kenmerken, door het maken van punten. We raden je aan om punten binnen een redelijke afstand te markeren.

 

Wanneer de gestippelde omtrek van Micky Mouse is geschetst, vraag je je kind om het te markeren. Door de puntjes met elkaar te verbinden, zonder het potlood op te tillen. Dit is een uitstekende en leuke oefening om controle te krijgen over de strepen en om het handschrift te verbeteren.

Een andere aanbevolen activiteit voor handschrift is om je kind een gelinieerd notitieboek te geven en hem te leren repetitieve vormen te tekenen zonder het potlood op te tillen, zoals vierkanten, ovalen, sterren enzovoort.

Geef hem de vrijheid om strepen te maken naar believen. Toen hij jonger was, hield je kind er natuurlijk van om op de muren of een ander oppervlak dat voor hem was geplaatst te schrijven.

Nou, dit is misschien een goed moment om hem te laten tekenen op plaatsen waar dat eerst niet mocht… natuurlijk binnen de grenzen. Geef hem bijvoorbeeld gekleurd krijt en laat hem tekenen op het trottoir voor je huis of garage.

Kind schrijft met een stift

Verbeter het handschrift van je kind met deze leuke spellen

Om het handschrift van je kind te verbeteren, is het ook belangrijk dat je de tijd neemt om hem te leren alle letters te tekenen die hij op school leert.

 

Om hem te motiveren, kun je hem belonen met een ster of hem prijzen als hij zijn best doet.

Vergeet niet dat wanneer je kind aan het schrijven is, hij of zij correct moet zitten. Rug recht en tegen de stoel aan, alsof hij vastgeplakt zit, waarbij één hand het vel papier vasthoudt en de andere hand met de elleboog op de tafel rust. Niet op het papier ‘liggen’ of vooroverbuigen, omdat die slechte houding van invloed is op het handschrift van je kind. 

  • Bravo, P. M., & Jorge, C. M. H. (2010). Mejorar la caligrafía de niños y niñas con altas capacidades intelectuales con un programa de reforzamiento. In Motivación y emoción: investigaciones actuales (pp. 383-392). Servicio de Publicaciones.
  • Fons, M. (2001). Enseñar a leer y a escribir. En Didáctica de la lengua en la educación infantil. Monserrat, Bigas y Monserrat Correig (Edits.) pp. 179-212. Madrid: SÍNTESIS, S. A.
  • Gómez, L. F. (2007). Caligrafía y legibilidad. Correo del Maestro, (131).
  • Peña, J. (2010). Exploración sobre la experiencia en escritura de niños de la primera etapa de educación básica. Legenda, 13(10), 164-181. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/legenda/article/viewFile/613/754
  • Villalobos, J. (2006). La lectura y la escritura como herramientas para el desarrollo del cono-cimiento y aprendizaje. En J. Peña González y S. Serrano de Moreno (Comps.), La lectura y la escritura. Teoría y práctica (pp. 33-58). Mérida. Venezuela: Consejo de Desarrollo Científico Humanístico y Tecnológico y Consejo de Estudios de Postgrado Universidad de Los Andes.