Stop schreeuwen in huis met deze tips

· 28 augustus 2018

Schreeuwen in huis is veelvoorkomend gedrag van ouders in bepaalde situaties, wanneer hun grenzen met betrekking tot de kinderen zijn overschreden.

Echter, zelfs op het punt wanneer je de controle dreigt te verliezen, is het mogelijk om de situatie om te draaien en een vredig en respectvol huishouden te bereiken. 

Wanneer kinderen gewend raken aan het geschreeuw van hun ouders, reageren ze hier langzamerhand niet meer op, maar ontwikkelen ze een verdedigingsmechanisme om zichzelf te beschermen. 

Volg deze tips op wanneer je zou willen stoppen met schreeuwen in huis en ruzies op een andere manier wil oplossen.

Stop met schreeuwen in huis door het ontwikkelen van zelfbeheersing

Maak het een verplichting aan jezelf om op een gematigde en respectvolle toon te communiceren met je kinderen. De beste manier om naar behoren met je kinderen te praten is door het goede voorbeeld te geven. Praat met respect en wees kalm, ook wanneer de hele situatie je frustreert.

Leer om je emoties op een gezonde manier te controleren. Je bent een rolmodel voor je kinderen. Zij zullen de manier waarop jij je gedraagt en reageert overnemen.

Kinderen zullen het leren om empathisch te zijn, wanneer jij hen laat zien hoe ze dat kunnen worden. Ze zullen de voorbeelden die de familie geeft volgen. Een kind zal alleen terug schreeuwen, wanneer jij ook zelf je stem verheft.

Onthoud dat kinderen reageren als kinderen. Hun gedrag is onvolwassen omdat kind zijn het enige is wat zij moeten doen.

De cerebrale cortex ontwikkelt zich pas volledig tijdens de adolescentie. Tijdens deze rijping is het belangrijk dat je er voor hen bent en hen leert hoe ze zichzelf in bedwang kunnen houden en een vredig leven kunnen leiden.

Laat hen zien dat je hen begrijpt wanneer ze hun gevoelens aan jou tonen. Wanneer jij hen laat zien dat je hun gevoelens begrijpt, zullen ze inzien dat ze ook jouw gevoelens kunnen leren begrijpen.

Begrip maakt het voor kinderen moeilijker om grenzen over te gaan en ongezonde reacties te geven. 

Kind slaat papa

Haal adem en ontspan

Koester geen wrok. Wanneer je iets te zeggen hebt of wanneer je een slechte dag hebt, ontspan dan eerst voordat je interactie zoekt met anderen.

De opeenstapeling van negatieve gedachten maken het gemakkelijker om irrationeel te reageren tegenover je kinderen en het gezin in zijn algemeenheid. Probeer kalm te zijn wanneer je op bepaalde situaties reageert. 

Houdt het perspectief van je kinderen in je achterhoofd. Wanneer je een regel instelt of slecht gedrag wil corrigeren, vergeet dan niet ook vanuit het oogpunt van je kind te kijken.

Probeer je kinderen jouw regels te laten begrijpen. Ze zouden niet het gevoel moeten hebben dat ze iets moeten doen alleen omdat jij het zegt.

Houd je mond dicht als je echt kwaad bent. Wanneer je van streek bent, probeer dan een agressieve manier van reageren te vermijden. Als je je woorden niet kan beheersen kan je beter niets zeggen.

Haal diep adem, denk aan iets ontspannends en zeg geen pijnlijke dingen tegen je kinderen als je geïrriteerd bent. 

Woorden kunnen een negatieve invloed hebben op de relatie met je kinderen. Wees voorzichtig met wat je tegen hen zegt.

Vermijd stressvolle situaties. Wanneer je weet dat de ochtenden bij jullie thuis stressvol kunnen verlopen, probeer jezelf de dag van te voren dan beter voor te bereiden om dit te voorkomen. 

Wanneer je weet dat het doen van bepaalde huishoudelijke taken met je kinderen stress opleveren, kijk dan of je de situatie anders kan aanpakken. Vraag bijvoorbeeld familieleden om hulp.

Stop schreeuwen in huis

Neem afstand wanneer dat nodig is

Ga samen sporten. Sport is een van de meest effectieve manieren om met stress om te gaan. Na een half uur bewegen zijn je lichaam en geest wat meer ontspannen, wat een gezondere sfeer creëert.

Wanneer je van sport een dagelijkse routine maakt, zal dat ongetwijfeld de relatie met je kinderen verbeteren. Uiteindelijk zal dit zorgen voor minder schreeuwen in huis.

Neem waar nodig wat afstand. Wanneer de grens is bereikt en je voelt dat je de controle gaat verliezen, neem dan even afstand van je kinderen. Maak tijd om te mediteren en vind een andere manier om het probleem op te lossen.

Onthoud: praat niet met je kinderen wanneer je de controle kwijt bent, omdat je woorden dan wellicht het ongewenste effect hebben. Adem in, ontspan en neem wat afstand wanneer dat nodig is.