Krijg thuis je figuur terug na de bevalling

· 14 april 2018

Kop op, laat je vooroordelen achterwege, ga voor de spiegel staan en bekijk wat je graag wil verbeteren, want hier zijn enkele tips: krijg thuis je figuur terug na de bevalling.

Een van de vele waarheden waarover niet valt te twisten is dat elk mens “werk in uitvoering” is. Het maakt niet uit hoe oud je bent of hoeveel pondjes je bent aangekomen. Er is altijd iets te verbeteren aan je uiterlijk of aan de manier waarop je je gedraagt of reageert in verschillende situaties.

Er zijn twee dingen die je moet weten wanneer je thuis je figuur terug wilt krijgen na de bevalling. Het eerste is ja, het is mogelijk om de schade die zwangerschap aan je lichaam heeft toegebracht te helen, vanuit je eigen huis. Ten tweede, je ideale figuur bereik je nooit door een wonderrecept.

Je weet dat de wonderpillen die je beloven dunner te worden zonder een vinger op te tillen niet werken. Het is niet anders dan te accepteren dat je er hard voor moet werken. In dit geval zal je moeten zweten om gewicht te verliezen.

Dus bereid je zo goed mogelijk voor met dit in gedachte! Je figuur terug krijgen, vraagt namelijk alleen vastberadenheid, doorzettingsvermogen, goede voeding en een goede sportroutine. 

De eerste acht maanden na de bevalling zullen het zwaarst zijn.  Voornamelijk omdat al je organen nog niet op hun oude plek zitten en de hormoonbalans nog niet is hersteld. 

Daarbij komt dat je metabolisme trager is en je je waarschijnlijk erg moe zal voelen. Maar dit alles is geen reden om op te geven. Het zal je juist helpen om jezelf te begrijpen en je figuur stapje voor stapje terug te krijgen.

Hoogstwaarschijnlijk zijn sommige delen van je lichaam wat slapper geworden en ben je wat aangekomen. Maak je niet druk, dit gebeurt ons allemaal en is volkomen natuurlijk. Onthoud dat je huid is uitgerekt om die prachtige baby, die je nu de gelukkigste vrouw op de wereld maakt, een huis te geven.
Er zijn oplossingen voor deze problemen. Alles wat nu niet meer “op z’n plaats” zit, zal zich met tijd, doorzettingsvermogen en goede gewoontes herstellen.

Voordat je begint is het erg belangrijk om te begrijpen je figuur terug krijgen geen wedstrijd is. Het is dus verstandig om rustig aan te beginnen met je sportroutine. Geduld en doorzettingsvermogen zijn je richtlijnen, want met de tijd zul je zien dat hoe actiever je bent, hoe energieker je je zult voelen. Het resultaat is geweldig en het maakt niet uit hoe moe je bent!

Figuur terug na de bevalling

Krijg je figuur terug door te wandelen

Vraag eerst aan je dokter of sporten voor jou al wordt aanbevolen. In theorie kan elke vrouw die een natuurlijke bevalling heeft gehad, na de eerste tijd van rust weer beginnen met haar lichamelijke oefeningen. Vrouwen die een keizersnede hebben gehad, kunnen ongeveer 12 weken na de bevalling beginnen met sporten.

Tijdens de rustperiode is het zaak om je lichaam de tijd te geven om te herstellen van de bevalling of de keizersnede. Let er op dat je goed eet en dat je voldoende water of ander vocht binnenkrijgt. Probeer in deze periode door het huis te bewegen en kom van de bank af. Een zittende levensstijl is je grootste vijand. Elke stap telt.

Begin met lopen, wanneer je rust periode ten einde is. Het is in feite de beste vorm van beweging die je kan doen. Probeer buiten te lopen, bijvoorbeeld in je achtertuin, omdat frisse lucht jou en je baby een stuk beter zal laten voelen. Doe het rustig aan maar met energie. Wandel met een stevige pas. Het gaat niet om het lopen maar om de uitdaging. Je moet zweten!

Krijg thuis je figuur terug na de bevalling

Online video’s zijn je beste vriend

Wanneer je huisarts je toestaat om verschillende oefeningen te doen, waaronder gewichtheffen, doe het dan! Thuis kan je improviseren met melkpakken of flessen die je vult met water.

Gewichtheffen zal je metabolisme verbeteren en het helpt je om alles weer op zijn plek te krijgen. Cardiotraining door middel van wandelen zal er, in combinatie met een goed dieet, voor zorgen dat je vet gaat verliezen. Neem de moeite om met gewichten te sporten. Deze manier van trainen zal bijdragen aan het verliezen van vet en het versterken van je spieren.

Er is een andere geweldig oefening: de plank. Deze oefening wordt ten zeerste aanbevolen omdat het je buikspieren traint en je buik platter maakt. Je kunt de vereenvoudigde variant ook op je knieën uitvoeren of een “zij-plank” doen. Op YouTube vind je verschillende video’s hoe je de plank het beste kan uitvoeren. Het is belangrijk dat je geen andere buikspieroefeningen doet tot zes maanden na de bevalling.

De beste sportroutine is er eentje die je zelf hebt samengesteld, omdat deze op die manier het beste past bij jouw wensen. Je kan een hoop bereiken door te wandelen, gewichten te heffen en ongeveer drie keer per week “sit-ups” te doen.

Beetje bij beetje, zul je zien dat je steeds meer in jouw sportritme komt. Hoe meer je traint, hoe meer energie je zal hebben om je lichaam te verbeteren. Ook kan je dan steeds beter omgaan met de bezigheden van alledag.